GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eerst wilde het met de

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eerst wilde het met de

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eerst wilde het met de kweekschool niet. Gereformeerde

Het was weer iets nieuws, waarvan men het belang niet zoo inzag.

De school was onbekend. Onbekend moest wel onbemind maken. En zoo wierd de weide schraal.

Maar thans kwam hier een keer in.

In Amsterdam en in den Haag deden twee plaatselijke Comités wonderen, en wat Rotterdam en Utrecht doen zullen, wierd ons nog wel niet meegedeeld, maar zal ongetwijfeld den goeden naam dezer beide steden niet minder schitterend ophouden.

Bovendien kwam ook uit alle oorden des lands menig onverwacht teeken van belangstelling, waarom het Bestuur deze circulaire verspreidde:

Den lezer heil !

»En ik, wanneer ik het predikambt zou kuhnen of moeten neerleggen, zoo iou ik geen 'ambt liever hebben, dan schoolmeester of onderwijzer der jeugd te. zijn; want ik weet, dat dit werk naast het predikambt het allernuttigste; hoogste en beste is ; ja ik weet nog niet eens, welke van die twee het beste is.''

Aldus schreef in de dagen der groote kerkhervorming Luther over het ambt der onderwijzers, en wie onzer, wanneer hij het groote belang overweegt, dat er in een onderwijzen en opvoeden onzer kinderen naar den eisch huns wegs gelegen is, stemt niet van ganscher harte met den groot-n Reformator in?

Waar we echter het hooge gedicht - van de taak des onderwijzers erkennen, daar moeten wij ook toestemmen, dat het zeer noodig is, dat de onderwijzers tot het volbrengen van die taak grondig worden onderwezen en opgeleid.

Dit nu kan naar onze vaste overtuiging, door de ervaring bevestigd, nergens beter geschieden dan op eene kiveekschooL De particuliere opleiding door onderwijzers ieder afzonderlijk of ook de vereeniging van eenige onderwijzers om gezamenlijk aan de opleiding van kweekelitigen te arbeiden, hoe goed en onmisbaar ook op enkele plaatsen, en wanneer een betere opleiding niet kan worden verkregen, is toch maar een behulpsel en moet, wanneer het kan, door een betere inrichting worden vervangen.

Dat betere nu kan alleen eene kweekschool geven; daar alleen kan de volledige zorg aan de opleiding van jongelieden tot'onderwijzer worden besteed; daar bestaat de noodige eenheid en wordt zoowel voor de practische als voor de theoretische opleiding de beste methode gevolgd.

Laat ons U in 't kort de inrichting onzer Gereformeerde kweekschool en de resultaten, die zij tot dusver geleverd heeft, mogen beschrijven.

Van hun 12de tot hun i6de jaar worden onze kweekelingen dagelijks van 9—12 en van 2—4 uur in de vakken van het lager onderwijs en de allereerste beginselen der moderne talen onderwezen, bepaaldelijk met het oog op hetgeen zij later in de practijk van het onderwijs noodig hebben. Daarbij wordt er groote zorg gedragen voor het onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis en den Heidelbergschen Catechismus overeenkomstig de belijdenis onzer Kerk; in de hoogste klasse wordt dit onderwijs door, een uitnemend Bedienaar des Woords gegeven. Voorts ontvangen de meisjes les in de handwerken.

Van hun i6de tot hun i8de - jaar wórden de kweekelingen ook in de practijk van het onderwijzen opgeleid. Zij geven dan eenige uren per dag aan verschillende scholen les onder toezicht van de onderwijzers dier scholen. Daar er - nu verschillende scholen zijn, waar onze kweekelingen practisch geoefend worden, kan op de eigenaardige wenschen en behoeften van ieder gelet worden en leeren zij tevens verschillende scholen en verschillende, onderwijzers kennen. De directeur der kweekschool houdt daarenboven ook op deze practische oefeningen toezicht en geeft leiding en bestuur. De kweekelingen dezer hoogste klasse, die aldus over dag zich practisch leeren bekwamen, ontvangen des avonds weder hun theoretische lessen van 6—8 uur.

Op deze wijze worden onze kweekelingen in elk opzicht zorgvuldig opgeleid; er wordt zorg jgedragen, dat de theorie niet aan de practijk en de practijk niet aan de theorie vs^ordt opgeofferd. De directeur, de heer H. Bijleveld, en twee leeraren, benevens de overige onderwijzers, die speciale vakken onderwijzen, handelen allen naar een vast plan, in éen geest, als éen geheel.

De verwachtingenj die wij mochten koesteren, zijn dan ook niet beschaamd. De Heere heeft het werk gezegend. Geen onzer kweekelingen, die zich voor eenig examen, 't zij voor onderwijzer, 't zij voor de handwerken, had aangemeld, is afgewezen; sommigen hebben zelfs lof van hunne examinatoren ingeoogst. Drie onzer vroegere kweekelingen zijn reeds als onderwijzer aan verschillende scholen werkzaam en vervullen hunne betrekking met eere.

Toch zal het niemand verwonderen, dat er bij zooveel stof tot danken, nog veel te wenschen overblijft, 't Getal onzer kweekelingen bedraagt ruim 3«, terwijl er voor 90 plaats is. Daardoor en omdat niet alle kweekelingen het volle schoolgeld van ƒ 80 per jaar kunnen betalen, is er een groot tekort in onze kas, dat ons niet geringe zorgen veroorzaakt. Wij gaan allengs vooruit, maar zullen in de éérste jaren nog op groote tekorten moeten rekenen.

Maar het doel, waarnaar onze kweekschool streeft, is schoon; hare vruchten zijn ten bate van het geheele land, van al onze scholen ; aan zegen heeft de Heere het.-ons aanvankelijk niet laten ontbreken. Daarom, hoe groot de moeilijkheden ook zijn, gaan wij .toch in hope voort.

Met vrijmoedigheid vragen we van Ü: hel^' ons, zooveel Gij kunt.

Wij nemen de vrijheid U een oningevulden postwissel ^ te doen toekomen, geadresseerd aan den Penningmeester der Gereformeerde kweekschool.

Overtuigd als wij z§n, 'dat Gij Oiisdoelgoedkeurt en 't; groote belang der zaak erkent; meenen wij niet tevergeefs op uwe hulp te magen rekenen.

Verblijd ons dan met de terugzending van dezen postwissel, ingevuld in verhouding tot de tijdelijke zegeningen, welke de Heere onze God U verleende, en de genade, die Hij U schonk om als een goed rentmeester het U toebetrouwde te besteden.

Het Bestuur dei' Gereformeerde Kweekschool tot.opleiding van onderivijsers en onderwijzeressen,

DR. J. WOLTJER, Voorzitter.

W. HovY, Penningmeester.

]. A. WORMSER, Secretaris.

DR. A. KUYPER.

Ds H. W. VAN LOON.

Op deze circulaire. Jiegon de oogst reeds te vloeien. Slechts beging het Bestuur o. i. een kleine fout, dat het alleen in de Amsterd. Kerkbode zijn gaven verantwoordde.

Deze school is geen Amsterdamsch „zaakje". Het is een zaak voor heel ons land; waar heel het land voor ofifert; en ook heel het land de vrucht van wacht.

En daarom, om advertentien voor liefdegaven bedelt een redactie niet ligt, want, o, ze betalen zoo slecht.

Maar, ter wille der zaak zouden we zeggen, . laat_ er mededeel|gg volgen in een blad als As"Heraut; "iT laat men in de HaoJ), in de Boodschapper en in de Oran ievaan eens ook in advertentie spreken tot de vrienden van Maas en Haag en Sticht.

KUYPER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Eerst wilde het met de

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's