GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E Voto Yordraqeno.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E Voto Yordraqeno.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De inteekening op E VOTO DOR^ DRACENO (de volledige toelichting op den Heidelbergschen Catechismus) door Dr. A. KUYPER, als premie voor de abonnetiten van de Heraut, blijft opengesteld op de voorwaarden vermeld in het No. van 14 Juni j.l. en herhaald in de volgende nummers.

ledere inteekenaar heeft het rechteen of twee exemplaren tot den halven handelsprijs, dus voor / 12 per exemplaar, te bestellen. Het eerste deel wordt D. V. in Augustus verzonden. 1892 aan de inteekenaren

De Administrateur

J. A. WORMSER.

Amsterdam, Juli 1891.

rijk geteld. Dat was een zwaar werk. Niet alleen omdat het volk zoo overal verspreid woont, maar ook wijl velen voor dat tellen bang waren. Zij meenden b. v. dat men hen allen als sla/en wou verkoopen, of dat hun een ongeluk zou gebeuren als zij «opgeschreven" werden. Gelukkig echter liep alles nog al goed) doordat men de opperhoofden der dorpen liet zorgen, dat alle bewoners in hun gebied geteld werden.

Zulk een opperhoofd nu kwam ook op een plaats waar een fakir woonde, dat is iemand die door de blinde heidenen voor heilig wordt gehouden. Die man wou van het tellen niets weten. Dat was een zotte, goddelooze uitvinding van de Christenen, zei hij. Het dorpshoofd sprak wel: »Sadri, wees nu niet dwaas", maar dit hielp niet. En om nu geen antwoord te moeten geven, liep hij weg, sprong in een breede, ondiepe beek en bleef daar staan.

De burgemeester echter wist raad. Doodbedaard nam hij zijn papier en schreef er op:

»Sadri, woonachtig in de beek van het dorp. Andere bewoners geene, behalve visschen."

Waartoe?

Een wijze rabbi, |Jose geheeten, zeide eens: A1 mijne dagen heb ik mij gekweld over dezen tekst, Deut. 28:29: lij zult op den middag omtasten, gelijk als een blinde omtast in het donkere. Want wat geeft een blinde er om, of het donker dan of het licht is? Doch dit duurde slechts zoolang tot dat ik eens in een zeer duisteren nacht wandelde, en op den weg een blinde zag gaan , die een grooten fakkel in de hand had.

Ik zeide toen: wat nuttigheid doet u die fakkel?

txij antwoordde: hoewel ik zelf bij deze niets kan zien, zoo kunnen toch andere menschen daarbij zien, en mij waarschuwen voor de grachten, opdat ik niet valle en opdat ik mij aan de doornen en djstelen niet stoote.

Hoewel nu deze verklaring zeer wel niet de juiste kan zgn, toch verdient zij wel overdacht te worden. Het «donkere" ziet hier echter veeleer op den nacht waarin de blinde zelf verkeert dan op de duisternis buiten hem.

AAN VRAGERS. L

M, Ai vraagt wat de hysop voor een plant was en waartoe die diende, met het oog op 't geen David bad: Wasch mij met hysop en ik zal rein zijn; wasch mij en ik zal witter zijn dan sneeuw, Ps. 51 : 7. w

g De hysop is een plant die il/g a 2 voet hoog wordt, met zachte, welriekende bladeren. De bloemen zijn helderblauw of vleeschkleurig en o groeien aan sierlijke aren. Zij wordt op de bergen rondom Jeruzalem gevonden, ja zelfs in de spleten van de oude muren. Dit herinnert ons wat geschreven staat van Salomo, dat w hij alle soorten van boomen bestudeerde van g den hoogen ceder des Libanons tot op »den hysop die aan den wand uitwast", i Kon 4:33, Ook nabij den berg Sinaï vindt men deze plant.

Men gebruikte de hysop ter besprenging als een middel tot zuivering. Te dien einde werd een bundeltje met een scharlaken draad aan een cederhouten handvatsel gebonden. Toen de Israëlieten gereed stonden uit Egypte te trekken, werd hun bevolen een bundeltje hysop te doopen in het bloed van een geslacht lam, en den bovendorpel en de zijposten hunner huisdeuren daarmede te bestrijken, opdat de verderfengel, overal waar dit bloed gezien werd, mocht voorbijgaan, Exod. 12:22. Zij werd ook gebruikt om de melaatschen te besprenkelen enz. Toen onze Heere aan het kruis hing, «vulden de krijgsknechten een spons met edik en omleiden ze met hysop en brachten ze aan zijn mond." Joh. 19 : 29. D O p v w

De hysop heeft een zuiverende kracht: wanneer men haar verbrandt, krijgt men een soort van potasch, welke vroeger de plaats van zeep bekleedde. d g

HOOGENBIRK. s

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 oktober 1891

De Heraut | 4 Pagina's

E Voto Yordraqeno.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 oktober 1891

De Heraut | 4 Pagina's