GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar men ons mededeelt zijn uit de twee Chr. Geref; classes van de provincie Utrecht, de volgende voorstellen ingekomen:

Insttuctïen in zake de Memorie de Deputaten voor de Vereeniging d Gereformeerde Kerken. Onderwerp z. De Classis is in beginsel voor d burgerlijke of de hisrorische grens. (Amersfoort) De Classis wenscht, dat de Prov. Verg besluite: «dat de Gemeenteleden vrijheid behouden, om zich bij die Gemeente te voegen, welke hun het geschiktst voorkomt en

«dat bij eventuëele geschillen, die de Kerkeraden niet beslissen kunnen, de Classis uitspraak doe." (Utrecht.)

Onderwerp 2. Met instemming gelezen. Den volzin «Er volgt daaruit" enz., zoo zij liever lezen: «Ervolgt daaruit, dat op plaatsen waar de reformatie nog niet tot stand kwam. zoolang moet worden gearbeid, totdat zij ojk daar een feit zal zijn." (Amersfoort.)

Hoewel het wenschelijk is, dat op elke plaats eene Gemeente gesticht worde, als dit maar niet leidt tot verbreking van de krachten der naburige Gemeente, is de roeping tegenover hen, die nog niet met ons vereenigd zijn, nochtans niet ambtelijk te achten-Allereerst behooren de zoodanigen zich persoonlijk bij de Gereformeerde Kerken aan te sluiten, naar Art. 28 onzer belijdenis, om daii, als ze sterk genoeg zijn voor het stichten eener gemeente, dit in overleg met de Classis te doen. (Utrecht.)

Onderwerp 3, Met instemming gelezen. De Class heeft echter behoefte met beslistheid uit te spreken, ofschoon de moeilijkheid en bereidvaardigheid der Ned. Ger. broeders erkennende, dat de spoedige opheffing der Kerkelijke Kassen noodzakelijk is voor de plaatselijlse ineensmelting. (Amersfoort)

De Prov. Verg bepale, wat de Synode te Leeuwarden (in 1891) ten dezen aanzien besloten heeft, zie Art 84, punt 5. Zij besluite uit te spreken dat het wenschelijk wordt geacht dat de «Kerkelijke Kas" opgeheven worde. (Utrecht.)

Onder-werf 4 Met instemming gelezen. (Amersfoort) De Prov. Verg. stelle aan de Synode voor, dat men, met het oog op de samenvoeging der Kerken in Classen en Provinciën, rekene met de plaatselijke afstanden en reisgelegenheden (Utrecht.)

Onderwerp j Hierbij ook nog: Regeling van het stemrecht der Gemeenten, sdat alleen meerderjarige manslidtnaten der Gemeente, die niet gecensureerd zijn slem hebben. Over de stolTelijke belangen der Gemeente kan ook aan meerderjarige, mannelijke doopleden, die niet gecensureerd zijn, stemrecht worden verleend bij huishoudelijke bepaling of kerkelijk besluit.

Als ook: «Geen leeraar kan andermaal in dezelfde vacature eener Gemeente worden beroepen, . zonder toestemming der Classis. (Amersfoort) De Prov Verg. besluite:

«dat de bepahngen, die met elkander strijden, voorloopig opgeheven en de overige door eene daartoe benoemde Commissie geschift worden."

Uit elke Geraeeuie behooren twee afgevaardigden naar de Cl. Verg. benoemd te worden-Diakenen kunnen alleen voor diakonale zaken afgevaardigd worden Voor de Provinciale en Synodale Vergade ring worden vier afgevaardigden door Classis en Provincie benoemd (Utrecht )

Onderwerp 6. De Classis acht den besten naam voor de Vereenigde Kerken: «De Gereformeerde Kerken", (Amersfoort)

Onderwerp 7. Met instemming gelezen. Evenwel met de opmerking, dat de Theologische School, in zake De Bazum, geen finantiëele schade lijde. (Amersfoort)

De eene helft der Cl. Verg. stelt voor, dat er één officieel orgaan zij, welks batig saldo aan de Theolo gische School en de Vrije Universiteit, ieder voor de helft, ten goede komt.

De andere helft stelt voor, dat de bladen JOe Bazuin en Heraut als officieele organen der Vereenigde Gereformeerde Kerken beschouwd worden ten aanzien der besluiten van de Kerkelijke Vergaderingen en de publiceering der Collecten. Dat De Bazuin het eigendom der Theologische School blijve en de Redacteur door de Curatoren worde benoemd. De kerk op de rots geide als symbool. (Utrecht.)

Onderwerp S. De Classis laat dit over aan de prudentie der Synode. (Amersfoort)

Dat de Theologische School te Kampen blijve en voor de studenten, die er thans zijn, dezelfde bepaliagen, ook ten aanzien van de Classicale examina, als tot dusver gelden, blijven. In ieder geval moeten de studenten gelegenheid hebben om in hun laatste studiejaar voor de Gemeente op te treden. (Uaecht.) Onderwerp 9. Dat de Zending van de Vereenigde Kerken uitga. (Amersfoort.)

Dat de Zending van de Kerk uitga. (Utrecht.) Onderwerp 10. De Classis kan zich daarbij nederleggen. (Amersfoort)

De Classis kan zich hierbij aansluiten. (Utrecht. Onderwerp 11 Met instemming gelezen lAmersfoort.) De Classis is in overeenstemming met de memorie (Utrecht.)

Ook deze voorstellen ademen den gewenschten geest, en toonen dat ook op Utrecht te rekenen valt.

Omtrent een moderne Zondagsschool schrijft de openbare onderwijzer Sytsma in de Hervorming :

Als openbaar onderwijzer wist ik, dat bij het gewoon lager onderwijs de eischen van het gemoed niet tot hun recht kunnen komen. Daarom aanvaardde ik de taak met zeker genoegen, omdat ik geloofde daardoor althans ten opzichte van een deel der dorpsjeugd in de gelegenheid te zijn op het gemoedsleven te werken. Dadelijk mocht ik rekenen op den steun van een viertal beschaafde dames. Laat mij allereerst opmerken, dat een groot deel der bevolking in deze streek tot de arljeidende klasse behoort, dat man en vrouw dikwijls beide op het veld werken, zoodat, al bezaten de ouders daartoe tiet en roeping, er van de zedelijke vorming in het huisgezin weinig kon terecht komen. In de burgerhuishoudingen die ik ken, wordt aan de godsdienstige en zedelijke opvoeding ook weinig gedaan. Er kon dus in 't algemeen geen sprake van zijn, dat de Zondagschool de kinderen zou onttrekken aan een kring, waarin de eischen van 't jonge gemoed bevre diging vinden, wel dat menig knaap of meisje daardoor van de straat werd gehouden. Ik twijfel niet of ook elders zal die toestand wel overeenstemmen met de hier geschetste. Ik meende dus een goed werk te doen, met het oprichten eener Zondagschool, en ook de ouders schenen er iets goeds in te zien, want de deelneming was groot. Ma uitzondering van streng orthodoxen erlangden we kinderen van ouders van zeer uiteenloopende richting. We verdeelden de leer lingen in 4 groepen, en wei naar den leeftijd en naar de kunne. Dit laatste acht ik noodig, omdat de uiting van het zieleleven bij jongens en meisjes veel verschilt.

't Zingen van een liedje, 't leeren van eea kinderlijk versje was het begin. Natuurlijk is niet alles wat als kindergedicht tot ons komt, daarvoor geschikt, maar bij eenigen goeden wil kan de onderwijzer uit de vele kinderwerkjes wel iets goeds vinden. De jongeren leeren de versjes op de les van buiten, de ouderen schrijven ze enkel op, om ze gedurende de week in hun gelaeugen op te nemen.

Daarna volgt eene vertelling. Allereerst levert de bijbel een schat van verhalen die, in den kindertoon verteld, aangenaam en leerzaam zijn. Voons zijn er tal van tijdschriften voor de jeugd, waarin heele mooie vertellingen kunnen Voorkomen, en ook worden er af en toe geschrifijes uitgegeven, die wezenlijk k.nder boeken genoemd Itunnen worden. Tevens geeft eene eenvoudige gebeurtenis uit de omgeving dikwijls ongezocht aanleiding om zich een poosjes met de leerlingen over een of ande-e deugd of ondeugd bezig te houden. Geregeld week aan week een bepaalde deugd of ondeugd te behandelen schijnt mij niet goed toe. Natuurlijk eischen de vertellingen vooral eene ernstige voorbereiding. Van voorlezen maken we slechts zelden gebruik. Boekentaal is bijna altijd nog te moeilijk voor het kind, tenzij het zelf leze en dus onder 't lezen er over nadenken kan. Laat ik ten slotte opmerken, dat ieder kind geregeld eene kleinigheid in een gesloten busje stort, waaruit gedeeltelijk de boekgeschenken en de kosten voor een jaarlijkschen feestdag worden bestreden. Zoo opgevat — en ik twijtel niet of ook elders zal de Zonaagschool op soortgelijke wijze inge richt zijn — ontrukt deze de kinderen niet aan de ouderlijlce opvoeding, integendeel het gesprokene en het gehoorde op de les kan een zeer geschikte aanleiding zijn tot een zoodanig onderhoud. De Zondagschool vermeerdert niet het aantal lesuren, want inspan nenden geestelijken arbeid eischt zij niet. Voor velen van de grooteren is zij de eenige plaats, waar ze iets vinden voor geest en gemoed voor die 12 a 15 jarige kleinen die reeds de geheele week op het veld of in de werkplaats zijn. Al was het alleen voor die kleinen, de Zondagschool had recht van bestaan Daar worden ze nog eens een oogenblik getild uit den alle daagschen cirkelgang en kan hunne kinderlijke verbeel dbg nog eens vrij de wieken uitslaan. Menig bewijs van dankbaarheid ontving ik van zulke overigens ruwe r Itnapen. 't Was hun dikwijls aan te zien, dat ze zich er zoo gelukkig gevoelden op eene plaats, die hen nog aan hun schooljaren (waarom zoo kort? ) deed denken. e Dat niet alle onderwijzeressen en onderwijzers voor de taak berekend zijn, stem ik gereed toe, want ik weet bij ondervinding, het is moeielijker, les te geven in de Zondagschool, dan in de lagere school. Maar bijna allen, die er werken, doen het uit liefde en toewijding en dat zegt veel. Maar ieder moeder dan? Zij kan lezen, wellicht, maar kan zij voor de kinderen lezen? Ik betwijl het in 't algemeen. En weet zij de : rechte stof te kiezen, gesteld dat ze zich daartoe de moeite getroost? Ik weet bij ervaring, dat het bij het volk met de huiselijke opvoeding treurig geschapen is. De zedelijk godsdienstige opvoeding wordt dikwijls verwaarloosd. De lagere school kan daaraan ook weinig doen. De Zondagschool is daarvoor aangewezen en kan in dien geest veel doen.'

Dit kijkje is niet onbelangrijk.

^ Het zal wel waar zijn, dat in de niet-ortho • doxe gezinnen de zedelijke opvoeding veel te wenschen overlaat, en de erkentenis dat de penbare school het gemoed ongevormd laat is goud waard. !• ". ' , • • ' , ] Helaas, gebrek c> ^n zedelijke opvoeding en .vorming en verw; > - .ing van het gemoedsleven is ook buiten deze klingen geen ongekend kwaad.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 mei 1892

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 mei 1892

De Heraut | 4 Pagina's