GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. DR. H. VisscHER. Stemmen uit de ivolk der getuigen. IJitgegeven te Utrecht door G. I-A. Ruys.

2. Wat zegt de Schrift}—Gereformeerd Tijdschrift. Redacteur: L. LINDEBOOM, Hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen. Medewerkers Ds. J. BOSCH JR., PROF. DR. H, BOUWMAN, DS. G. DoEKES, Ds. N. J. ENGELBKRTS, DS. H. J-HIIDA, DK. T. HOEKSTRA, DS. L. S.JONGSMA

Ds. J. KOK, DS. C. LINDEBOOM, DS. J. N. LINDEBOOM, DR. A. NOOPDTZY, PROF. M. NoORDTZY, Ds. J. WESTERHUIS, en anderen. Achtste Jaargang. Aflevering I. Prijs per Jaargang

2 50, Heusden. A, Gezelle, Meerburg 1907.

Het bekende Schriftwoord Hebreen 12 : 1; Daarom dan ook, alzoo wij zoo groot eer wolk der getuigen rondom ons hebben liggende" ^ bracht Dr. H. Visscher op de gedachte: temmen uit de wolk der getuigen, als hoofdtitel te kiezen voor een aantal, door hem geschreven, Schrift-overdenkingen.

Deze overdenkingen zijn dan weer verdeeld over twee bundels, elk met een ondertitel.

Aan het: dat zij gasten en vreemdelingen op aarde waren" van Hebreen 11:13 ontleende de schrijver den ondertitel van zijn eersten bundel: reemdelingen op aarde; aan het: maar wij broeders! zijn kinderen der belofte, als Izak was" van Gal. 4 : 28, dien van zijn tweeden: inderen der belofte.

Al deze meditaties gaan over woorden uit het boek Genesis.

De eerste bundel, welke 43 meditaties bevat, bacdelt in hoofdzaak van Adam, Henoch, Abraham.

De tweede, welke er 23 bevat, van Izak en Jacob.

Met de uitgave van dit werk toont Professor Visscher, die aan de Utrechtsche universiteit de geschiedenis-en de wijsbegeerte van den godsdienst en de zedekunde doceert, dat het zijn begeerte is niet alleen voor de school, maar ook voor het leven te arbeiden; niet alleen akademisch docent, maar ook volksleeraar te zijn. Van harte hoop ik, dat dit boek van den Utrechtschen hoogleeraar door velen zal worden gelezen en herlezen; door velen ook in onze gereformeerde kerken.

Het contact toch, dat Dr. Visscher, die zich ook in deze meditaties doet kennen als een beslist voorstander der gereformeerde rechtzia uigheid, door dit zijn werk met het volk zoekt, kan, indien het gelukt dit met met velen te krijgen, bevorderlijk zijn aan ruime verspreiding en verdieping van de Christelijke religie in baar meest zuiveren vorm.

In deze Stemmen is, men voelt het op elke bladzijde, een gereformeerd man aan het woord.

Reeds de eerste meditatie, over Genesis 2; 15—18, In Eden gezet is uit leerstellig oogpunt zuiver gereformeerd.

Ook de geestelijke bevinding van Gods kinderen weet Visscher naar waarheid te beschrij ven. Zoo b.v. in de vierde medidatie over Genesis 3 : 24, De terugtocht a/gesneden, waar ik lees:

„De mensch werd uitgedreven". „Zoo doet de Heere nog. Als Hij u uitdrijft uit het paradijs van uw ik; als Hij u neerwerpt in benauwdheid der ziel; als Hij u knelt in de benauwdheid des doods, met de angsten der hel u omvangt; als Hij u buigen doet onder vloek en nood, waartoe richt Hij het anders, dan opdat gij, zondaar, als een boeteling zult knielen voor God en zult zuchten om bevrijding uwer ziel."

En ook op het gebied van het sociale leven, werpen deze meditaties licht. Zoo op p. 70 waar de geachte schrijver zegt: „De Gereformeerde religie moet wederom breed haar vleugelen uitslaan en een nieuwe bezieling in ons volks leven leggen. Het \ olk als gehetl gedacht moet zich bukken voor het Woord. Ziet gij het belang daarvan in ? Steek dan de hand in eigen boezem. Belijd eigen ondankbaarheid. Zeg eerst tot dec Heere: „reformeer mij", en als dat geschied is, dan zult gij niet vreezen voor den smaad, die het Gereformeerde beginsel aankleeft".

Raak is ook wat de schrijver, die in dit werk meer rake dingen zegt, over het subjectivisme van onzen tijd op p. 151 e. v. zegt: „Ieder heeft zijn standpunt en men vindt dat zeer gewoon. Zoo zelfs, dat men bij het hooren dei meest ellendige en verderfelijke beginselen, gansch onaandoenlijk blijft. Het feit is, dat er maar één standpunt zijn kan en dat alle andere punten valpunten zijn. Gods woord biedt alleen vasten grond aan". Ook over de hedendaagsche Schriftkritiek spreekt de hoogleeraar zich onverholen uit op p. 124: „tiet is dus geen kleine zaak de schennende hand te slaan aan wat als Gods getuigenis tot ons komt. Hier past de grootste teederheid. De ruwheid waarmede het ontleedmes der moderne en neo-orthodoxe Schriftkritiek gehanteerd wordt, is in scherp contrast met den eerbied door Gods Woord geëischt". En dan: „de nieuwere critiek plaatst zich op een standpunt, van waar de Schrift niet bezien worden wil".

Deze Stemmen zijn een echt boek. gereformeerd

Wie het leest zal met mij den wensch in zich voelen opkomen, dat het Prof. Visscher ge geven zij bij zijn veelomvattendenakademisr. hen arbeid nog tijd te vinden om op de eerste twee bundels, die ons tot Genesis 36 brachten, nog vele te laten volgen.

Het is goed, dat ook het volk dezen leeraar, die met zulk een kracht van overtuiging spreekt, hooit.

Het vroegere Maandblad: Wat zegt de Schrift 1 wordt in nieuwen vorm als Gereformeerd Tijdschrift onder redactie van Prof. L, Lindenboom, met behoud ook van den vroegeren titel voortgezet.

Het is geen innovatie maar een renovatie - 7en het wordt daarom dan ook de wereld ingezonden als: Achtste jaargang. Aflevering i.

In een openingswoord van de hand des redacteurs, onder het opschrift: Den lezer heil 1 wordt o. m. gezegd: „Ook in het Tijdschrift zullen, gelijk tot nu toe, gedeelten der Heilige Schrift worden uitgelegd, moeilijke teksten toegelicht, vragen beantwoord; maar daarbene vens worden nu ook onderscheidene verschijnselen en vraagstukken bezien in het licht van de Schrift; niet alleen op het gebied van kerk en theologie, en niet alleen in de Gereformeerde kerken, maar ook daarbuiten."

Wat dit „niet alleen op het gebied van kerk en theologie" beteekent, wordt nog duidelijker door wat volgt.

Prof. Lindeboom zegt daarin: „En niet alleen aan theologen, ook aan juristen, en anderen, " — 'k zeg het niet om te vitten, maar hier hadden nu litteratoren en natuurkundigen toch ook wel met name genoemd mogen worden — „aan allen, die uit en naar de Heilige Schrift gewichtige vragen en belangen van kerk en volksleven wenschen te bespreken, zal het Gereformeerd Tijdschrift plaats verkenen, zooveel de ruimte toelaat"

Is een wetenschappelijk gereformeerd tijdschrift ook voor mij nog altijd een vrome wensch, elke ernstige poging om daartoe te geraken, kan ik niet anders dan met belang stelling gadeslaan, en zoo ook deze. Mijn voornemen is dan ook, op wat dit tijdschrift voortaan brengt, mijn eigen aandacht en die der Uermt-\izm te vestigen.

Dit eerste nommer is alvast zeker de aandacht waard.

Behalve het reeds genoemde: en lezer heill bevat het den aanvang v^n een studie over den noden psalm van PROF. M. NOORDTZIJ. Uit den rijken schat zijner wetenschap van het Oude Testament, toont deze geleerde hier het Messiaansch karakter en den Davidischen oorsprong van dien psalm u aan. Verder twee lezenswaardige studies over Nieuw Te«tamentische onderwerpen. Een van Ds. B. v. D, WERFF, te Harlingen, over 2 Cor. 12 : 2—4, onder het opschrift: an iemand die is opgetrokken geweest tot in den derden hemel. En een van Ds. L. S JoNGSMA te Middelstum, die daarin zijn bespreking van de Bergrede voortzet en thans handelt over Matth. 6 : 19—21: een schatten op aarde — schatten in den hemel. Dan volgt een hartig en krachtig woord van Ds. C. LINDEBOOM, te Apei doorn, naar aanleiding van de propaganda voor de bijbelcritiek, die in October en November door twee jeugdige Haagsche predikanten in de Hervormde kerk aldaar, is begonnen gedreven te worden. Het stuk van Lindeboom bespreekt: n Bijbel en Kritiek. Vier preeken, gehouden te 's-Gravenhage door _/. A, Cramer, thedl. Dr. en predikant te 's-Gravenhage. W. A. Beschoor; èn y. H. Gerretsen over: e Schriftkritiek in hare beteekenis voor den tegenwoordigen tijd. Nijmegen, firma H. ter Hoet. 1906.

Slot van dit nummer zijn de Varia waaronder een en ander uit de periodieke pers wordt vermeld.

Zoo als ik reeds zeide, dit eerste nummer van Gereformeerd Tijdschrift is alvast de aandacht waard.

Toch wil het mij voorkotren, dat, zal dit Tijdschrift zooals de redacteur zegt „aan den hoogen eisch die met recht mag worden gesteld, inzonderheid aan een Gereformeerd lijdschriff' (p. 4) beantwoorden, de nu volgende afleveringen een niet zoo specifiek theologisch karakter dienen te dragen als deze eerste.

be­ De bedoeling is toch, als ik het goed grijp, meer algemeen.

Kerk èn volksleven.

Dus b. v. ook hygiëne, politiek, kunst, wijsbegeerte.

Dan, ik ben misschien wat overijld. Wellicht brengt reeds een eerstvolgend nummer ons iets van Dr. T. Hoekstra — wiens naam onder de vaste medewerkers staat — over wijsbegeerte.

Van harte wensch ik het welslagen van deze onderneming.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's