GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

K. FERNHOUT MZ. V. D. M. te Utrecht. Aantukèningm op het KORT BEGRIP ten gebruike yjn het Catecheusch Onderwijs. Utrecht. P. den Boer.

Ons KORT BEOBIP IS, naar de ervaring mij geleerd heeft, een voortreffelijk catechisatieboebje gD dat wel om xijn beknoptheid en zijn doorzichtigheid, jaminer maar alleen, dat de Wet er wel wat heel sumicierlijk in wordt behandeld en daardoor de zedeleer niet tot haar recht komt. Maar, dat is dan nog wel weer te verhelpen door de uitnemende „explicatio decalogi" die ; irij in onzen Heidelberger vinden.

Een predikant nu, die bij zijn catechetisch onderwijs het KORT BEGRIP gebruikt en dan van dat onderwijs een beetje werk maakt, komt er licht toe bij dit leerljoekje zijn verklarende en, zij het ook met mate, uitbreidende opmerkingen te geven. Natuurlijk is het daarbij zijn bedoelini; ) dat de leerlingen deze zijn opmerkiogen niet zullen vergeten.

Een nog niet zoo kwaad middel daartoe is: die opmerkingen in telegram-stijl op het bord te schrijven, en dit dan in een volgende les nog maar eens weer te doen. Dan, ik erken, dat dit zijn bezwaren heeft. Het meer gebruikelijke middel is dan ook, dat de docent lijn opmerkingen door de discipelen zelf laat opteekenen. Al sprekend, liefst weer in telegramstijl, geeft bij ze hun in de pen of het potlood. Htj gaat dicteeren. Straks beeft bij, als zij al die wijsheid dan zwart op wit hebben, de blijde verwacbtiDg, dat zij, wat zij daar nu zoo rustig naar buis dragen, vol ijver zullen lezen en her leten tot het er muur-vast in zit.

0ok dit is een methode.

Maar ook zij heeft hare bezwaren.

Ds FERNHOUT heeft zich van haar bediend, „S-'dert lang, " zoo staat er in 't begin van zijn boekje, „was ik gewoon mijn leerlingen, bij de behandehng van het Kort Begrip, aanteekeningen te laten maken." — Ook ik heb, toen ik nog dienstdoend predikant was, mij van deze methode bediend en weet er dus van mee te praten.

Zegt Ds. FERNHOUT: „Dit roofde me echter te veel tijd, Daarom besloot ik, wat ik liet opteekenen, te laten drukken, " — ik kan spreken van ook nog een ander bezwaar en wel, dat het met dat maken van aauteekeningen door leerlingen van boven de 12, die de school al een tijdje verlaten hadden, vaak niet zoo heel vlot ging. Er waren onder hen, die met de schrijf-en spelkuDSt toen al op een vrij gespannen voet begonnen te staan. Vandaar zonderlinge gevallen bij het uitbeelden van het woord in schrift.

Doder meer dit.

Toen ik, bij de bespreking van wat religie is, ^na op de beteekenis van het gemoedsleven in de religie te hebben gewezen, het ook over de kennis en de praktijk had gehad en daarna liet opteekenen: „Religie: kennis en praktijk, " vond ik, de „aauteekeningen" mijner leerlingen later eens doorziende: „België, kennis, Frankrijk." En toen ging het mij als FEBNHOÜT; „ik besloot, vat ik hen liet opteekenen, te laten drukken" en gaf dat onder den ietwat weiJschen titel vac 5chtts van de Gereformeerde Geloofsleer ten gebruike bij het Kort Begrip, te ROTTERDAM bij J, H. DUNK in het licht.

Ds FERNHOUT schrijft verder van zijn boekje: ii'kLei bet in de eerste plaats voor etqen geiruik ter perse. Toch konden er onder de collega's zijn, die het zouden willen gebruiken." Welnu, ik acht deze ondersteliiag, vooral mei het oog op onze jongere predikanten, niet te gewaagd, en ik kan aan de beeren voorspellen, dat wanneer dit-hun-willen - FERNHOUT'S boekj: gebruiken dan tot uitvoering komt, zij over huu besluit geen berouw zullen hebüen.

De dogmatisch zoo wèl onderlegde prediker Tan UTRECHT noemt vervolgens zelf zijn boekje: «geen volledige verklarmg van 't Kort Begrip."

Ik geloof, dat zijn bescheidenheid hem bier patten speelt. Ik althans zon niet weten aantevijsen, welke leden dit papieren kindeke mist. Deze verklaring van het kort Begrip is metterdaad volledig; misschien iets te uitgebreid. Juist door het schematische wordt bij zoo'n boekje de doorzichtigheid bereikt. Het skeletachtige dat het hebben moet, krijgt later wel, door het levende woord van den catecheet, vleesch en huid. Maar eerst moet de catechisant Mn beetje inzicht krijgen in het beendergestel van het gereformeerde systeem; niet anders dan de kunstliefhebber eerst een beetje inzicht moet hebben in de anatomische verhoudingen van het menschenlijf, zal hij straks genieten van het geschilderd of gehouwen menschenbeeld.

„Voor op-en aanmerkingen houd ik me vriendelijk aanbevolen, " schrijft eindelijk Ds. FERN­ HOUT.

Welnu, even vriendelijk als mijn opmerking over het noodzakelijke om bij zoo'n boekje tocQ ^ootal te blijvsn trachten naar het schematehe, het dor-skeletachtige, zijn bedoeld mijn hier volgende aanmerkingen.

Ik heb slechts deze.

Dat op p, 3 onder de algemeene Openbaring •" de Natuur bij den mensch, wordt genoemd, ''Mst rede, ook gew ten en onsterfelijkheid der ael. Maar het „geweten" is toch met anders ™ de drang tot zelf beoordeeling in den wndaar. Dan, op p. 6, waarde zedewet wordt omschreven als: „de wil Gods, als regel voor "e menschelijke natuur" - moet toch wezen: joot het menschelijk willen. Verder, op p. 6. Dat M neiging om God en den naaste te haten ge "feideld wordt door de gemeene genade, en wel «ffendig door haar opkeerend (? ) voorzienig be-'"• Ook nog op p. 16, waar ik lees iên, heilige ."*• kerk. In den laatsten tijd toch hebben wij wn weer geleerd, dat het niet lin, maar een " °> oet wezen. Eindelijk nog op p. 24, waar «st het koninkrijk van de matht en dat der Pmt, niet is genoemd: het koninkrijk der heer lijkheid.

Ik zon ook nog een aanmerking kunnen ^*«n over wat p. i geeft over „Valsche Gods-«sten« _. met XMO» over wat daar staat van C T'^«°sche godsdiensten". Dan, ik geef ""w den raad, dat alles, bij een tweeden druk 'M: ^1—t'-LVI.I maar wèg te iatêo. Voor den eateckintnt toch il het voldoende te leeren, dat de christelijke godsdienst de ware !s en dat valsche godsdiensten zijn; de Joodsche, de Mohammedsanscbe en de Heidensche.

Ook duükt het mij beter te spreken van „religie", dan van „godsdienst".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 mei 1909

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 mei 1909

De Heraut | 4 Pagina's