GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Uit den Gereformeerden bond.

In Duitschland bestaat sedert een 28 j< iar een „Gereformeerde bond". Het is eene vrije vereeniging, staande op den grondslag van den Heideiberger Catechismus, welke ten doel heeft het eigenaardig karakter der Gereformeerde kerk te handhaven en er voor te arbeiden, dat de genadegaven, aan die kerk geschonken, gewaardeerd en ontwikkeld worden. [Deze bond bestaat uit kerkelijke lichamen of liever kerkengroepen, plaatselijke kerken, vereenigingen en afzonderlijke personen. Er zijn vier kerkengroepen bij den bond aangesloten: de Synode der Geref. kerken in Oost en West-Pruisen, de Synode der Geref, kerken in rechts Rijn Bsieren, het consistorium Straatsburg, de confederatie van Geref. gemeenten in Neder-Saksen, te zamen 29 kerken omvattend. Bovendien zijn nog 55 plaatselijke kerken aangesloten en 9 vereenigingen. De gemeenten hebben tezamen 282, 190 zielen. Een bond, bestaande uit kerkengroepen, kerken, vereenigingen en afzonderlijke personen, is zeker iets vreemds. Op den duur zal het daarom noodig blijken, datjde organisatie veranderd worde, maar men is daar nog niet aan toe, In elk geval kan men den Gereformeerden bond niet eene kerkelijke vergadering noemen. Maar dit neemt niet weg, dat de Gereformeerden in Duitschland in den bond een vereenigingspuat hebben. Door dien bond warden zwakke kerken gesteund; hij bestuurt een Calvijn-fonds en hij geeft de Reformirie Kirchenzeituvg uit.

Ruslaad. Een Luthersch predikant veroordeeld.

Dat het keizerlijk manifest waarbij aan alle Rassen vrijheid van conscientie verleend werd, steeds meer tot een doode letter wordt, blijkt uit het volgende:

De familie Pauker was een 10 jaren geleden van de Luthersche Kerk tot de Russische Staatskerk overgegaan. Na den dood van haren man wenschte de weduwe, dat haar kinderen weder tot de Luthersche Kerk terug zouden keeren. Daar deze kinderen nog minderjarig waren, schreef de predikant der Luthersche Kerk, tot welke de weduwe zich gewend had, hen in het lidmatenboek zijner gemeente. De moeder begaf zich tot den naastbij wonenden priester der Russische Kerk, om hem mede te deelen dat zij hare kinderen tot de Luthersche Kerk had doen wederkeeren. De priester gaf op deze mededeeling geen antwoord; maar toen de weduwe later hare meedeeling onder getuigen had herhaald, verklaarde hij zich daarbij neder te leggen. Daarna heeft de Luthersche predikant in het voorjaar van 1909, toen de zoon der weduwe 16 jaar oud geworden was, dezen „bevestigd", niet als iemand die tot de Luthersche Kerk overging, maar als lid zijner gemeente. De Russische priester klaagde daarop den Lutherschen predikant bij de rechtbank aan. Voor de rechters verklaarde deze, dat hij op grond vati het keizerlijk manifest den minderjarige als lid der Luthersche Kerk had ingeschreven, en hem, volgens de kerkelijke wet, eerst dan „bevestigd" had, toen deze den voorgescluevene leeftijd bereikt had, zoo° dat hij meende niet tegen de staatswet gezonnigd te hebben. De rechtbank heeft nu, trots het Octobermanifest van den Czar, waarin aan al zijne onderdanen vrijheid van conscientie verleend wordt, den predikant tot 20 roebels boete of 6 dagen arrest veroordeeld en hem tevens voor 6 maanden in zijn dienst geschorst.

Japan. Een aan de Chr. religie vijandige strooming.

Het is nog niet lang geleden, dat men bijna in elk Christelijk blad, wanneer er over Japan geschreven werd, lezen kon, dat een krachtige deur geopend was om aan het Japansche volk het Evangelie te brengen. Het scheen ook aldus te zijn. Doch er is verandering gekomen. Een strooming openbaart zich, welke het Christendom bepaald vijandig gezind is, en dat niet onder het volk, maar in regeeringskringen.

Onlangs werd de Japanner die aan het hoofd stond van een samenzwering tegen den Mikado, terecht gesteld. Ofschoon de ter dood gebrachte een boek schreef, waarin hij trachtte aan te toonen, dat Jezus Christus nooit bestaan heeft, werd toch het feit dat een anarchistisch streven in Japan openbaar werd, toegeschreven aan den invloed van het Christendom. Dientengevolge is de legeering er op bedacht geworden om een religieusen geest otuier het opkomend geslacht aan te kweeken. Schoolkinderen worden nu in de heiligdommen der verschillende plaatsen gebracht voor de vereering van voorouders, en het schijnt dat het oude bijgeloof weder gaat herleven. Tot hiertoe had de regeering de ongodisterij bevorderd; zij kwam door de anarchistische samenzwering tot de overtuiging, dxt zij een verkeerden weg bewandelde, en nu gaat zij de valsche religie van het vereeren der voorouders bevorderen. Het is te denken, dat de Christelijke zending hierdoor bemoeilijkt wordt; voorad de Zondagsschool ondervindt dit. Als de regeering van Japan een vijandige houding tegenover de zending aanneemt, zullen andere volken volgen. Dat er veel gebed zij voor den arbeid in het koninkrijk Gods! Wellicht is de tegenstand die zich begint te openbaren, noodg, om hen, die gedacht hebben dat als het Oosten de Westersche beschaving overnam, het ook geneigd zou zijn het Christendom uit het Westen aan te nemen, te overtuigen, dat een rolk dat in het heidendom verzonken ligt, niet zoo maar voetstoots te bewegen is om het Christendom aan te nemen. De geschiedenis van de kerstening der natiën leert dit wel anders.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 oktober 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 oktober 1911

De Heraut | 4 Pagina's