GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Onze lezer K. schrijft: In de Bloemlezi^ö van Ouwersloot en Lastdrager leest men in het eerste gedicht:

, Apol haalt zijn kales van stal Bevracht haar met het negental En vat nu zelf de teugels. Jupijn daalde op een arend neer En Juno op een pauwenveer; Mercuur op eigen vleugels.

Wat wordt hiermede bedoeld ?

Deze versregels zijn uit de »Kermis der goden", een gedicht waarin op vermakelijke wijs wordt voorgesteld hoe de goden der oudheid een jaarmarkt houden, waarop elk handel drijft of zich beweegt in hetgeen hem het naast hgt.

Nu is Apollo de zonnegod, ook de god der schoone kunsten, zooals dicht en toonkunst die altijd vereenigd waren, en ook de uitvinder van de lier. Onder zijn toezicht stonden de negen muzen of zanggodinnen die elk een kunst vertegenwoordigden b.v. de tooneelkunst, de zangkunst enz. De kales is de wagen waarin Apollo eiken dag met de zon uit rijden ging. Nu werd dit. voertuig gebruikt om de negen juffers naar de aarde te voeren waar zij op de markt zouden zingen.

Jupijn is een andere naam voor Jupiter, den opperste der goden. Hij woonde op den top van den Olympus in Griekenland en vond het gemakkelijk door den arend zijn geliefden vogel te worden gedragen. Juno was zijn vrouw. Zij had in haar dienst gehad een waker, Argus geheeten, die honderd oogen bad. Als vijftig er van sliepen waakten de vijftig anderen, zoodal hij altijd dienst kon doen. Na zijn dood strooide Juno de honderd oogen op de staart van hciar pauw die er nog te zien zijn. Van d^ear had zij een pauwenveer.

Mercurius, de god des koophandels, wordt voorgesteld met vleugels aan hoed eu staf om snelheid aan te duiden. Dit verklaart wat het vers van hem zegt..

Een tweede vraag betreft 2 Kron. 31 : 1, waar wij lezen: ls zij nu dit alles voleind hadden, togen alle Israëlieten, die er gevonden werden, uit, tot de steden van Juda, en braken de opgerichte beelden, en hieuwen de bosschen af, en wierpen de hoogten en de altaren af, uit gansch Juda en Benjamin, ook in Ephraïm en Manasse, totdat zij alles te niete gemaakt hadden; daarna keerden alle de kinderen Israels weder, eee ieder tot zijne bezitting in hunne , steden.

De tekst wijst op de dagen van Hiskia, koning van Juda, 700 voor Christus. Het rijk der tien stammen of Israël onder koning Hoséo was toen zijn einde nabij, en had reeds veel geleden van de Assyriers tot straf voor zijn afgoderij. In het rijk van Juda had de vrome koning Hiskia. den diensr des Heeren hersteld en was plechtig Paaschfeest gevierd. Daartoe had hij ook uitgenoodigd de bewoners van het rijk deitien stammen, doch slechts weiniged kwamen om in Jeresalem mee Paaschfeest te vieren, gelijk we zien in het vorige hoofdsluk.

De tekst, hoofdstuk 31 : 1 zegt ons hoe verder de afgoderij in Juda werd uitgeroeid. De mannen uit het Noorden hielpen daartoe wakker mee. Opgerichte beelden d. i. zuilen met afgodsbeelden er op werden verbroken. Dit deden ze ook in hun eigen land. Men ­ schijnt hen hierin niet te hebben bemoeilijkt. Daarna ging elk weder huiswaarts.

Van langen duur was de hervorming niet. Geheel Israël werd spoedig daarop gevankelijk naar Assyrië gevoerd. En op Hiskia in Juda volgde de goddelooze koning Menasse, die veel. van het goede werk weder bedierf

Men zegt wel eens van een moeilijke zaak : 't Is een heet hangijzer. Wat beduidt dit en waar ziet het op?

Vroeger stookte men in de huizen op een vuurplaat of ook wel in een ijzeren aschpot die op een stooktafel stond. Vlak boven het vuur hing het hangijzer, een soort van rooster waarop een pan of ketel staan kon en dat zelf weer aan den schoorsteenketdng hing. Het hangijzer werd natuurlijk zeer heet en wie niet voorzichtig was kon er zich licht aanbranden. Vandaar dat de naam gebruikt* wordt tot aanduiding van moeilijke zaken of omstandigheden waarbij men zeer voorzichtig moet zijn.

_ D. W. .heeft kort geleden gelezen van het eiland van Robinsor dat door reizigers was bezocht. Maar zegt l..ij: kan dat ? Ik meende altijd dat het boek v.: a Robinson een verdichtsel was, dan kan men toch zijn eiland niet gaan bezoeken.

In het jaar 1704 voer een Engelsch schip langs de kusten van Chili, een wel bekend land in Zuid-Amerika. Op dit schip was o.a. een Schotsche matroos Alexander Selkirk geheeten. Om redenen die wij hier nu laten rusten liet hij zich in deze streek aan wal zetten op een onbewoond eiland. Hij kreeg een en ander mee en leefde geheel alleen aldaar tot 1709. Toenkwam er weer een schip in de buurt. Hij wist van zijn aanwezigheid kennis te geven, en kon zoo het eiland verlaten. Het verhaal van zijn lotgevallen trok zeer de aandacht, en zijn levensgeschiedenis verscheen in druk te Edinburg in het jaar 1729.

Nu leefde in de achttiende eeuw in Engeland een schrijver Defoe geheeten. Hij las het verhaal van Selkink en kwam daardoor op de gedachte een boek te schrijven waarin een dergelijk onderwerp werd behandeld. Natuurüjk zou het een verdicht zijn, en kreeg tot titel »De lotgevallen van Robinson Crusoe en behandelde eerst het leven van Robbinson Crusoe en behandelde eerst het leven van Robinson op het eiland en dan zijn reizen door de wereld. Het eiland waarop Selkink eenige jaren doorbracht ligt ten westen van Chih in de Stille zee en heet Juan Fernandez, Er liggen daar

nog meer eilandjes. Juan Fernandez werd voor ruim drie eeuwen ontdekt, en werd voor ruim drie eeuwen ontdekt, en was lang een toevluchtsoord voor zeeroovers. Thans wonen er een 70 menschen meest visschers. In het gebergte huizen vele geiten, 't Is een gezond land. In hoe ver men nu dit eiknd dat van Robinson kan noemen, kan ieder zelf beoordeelen. In elk geval zijn Silkirk en Robinson verschillende personen. De laatste, de verdichte, is zeker het meest bekend, want het boek van Defoe wordt nog alle jaren herdrukt, is in vele talen overgezet en wordt nag veel gelezen, vooral door jongeren. Het is een dik boekdeel, boeiend en leerrijk tevens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 mei 1915

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 mei 1915

De Heraut | 4 Pagina's