GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De nieuwe Kerk te Rotterdam.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe Kerk te Rotterdam.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Gereformeerde Kerk te Rotterdam mag geluk worden gewenscht met het prachtige nieuwe Kerkgebouw, dat door de vorstelijke mildheid van de broeders Bos in het Zuiderkwartier verrees en dat een orgel rijk is, dat wel een der schoon.ste in Nedf-rland is, ( d P (

Volkomen terecht merkte Dr. A. Kuj-per r., die de eerste godsdienstoefening in het ieuwe gebouw leidde en daarbij een uitemende rede hield over het woord van saf in Psalm 50:2 «Uit Sion, de volkoenheid der schoonheid, verschijnt God linkende», op, hoe steeds het inwendige en geestelijke schoon voor de Kerk hoofdaak moest wezen, en desnoods om dit schoon te behouden het uitwendige schoon moet jM-ijs gegeven, maar het toch een genade Gods is te achten, wanneer beide saamgaan:

Het inwendig schoon moet het meest geroemd, en om den-wille der waarheid en heiligheid moet het uitwendig schoon desnoods prijs gegeven worden. Het gaat voor alle dingen om de heiligheid van 'sHeeren Huis, en wij moeten liever jnet de waarheid in een onderaardsche catacombe zijn, dan met de leugen in een gothische kathedraal. Bij Israel, in het Oude Tes-• tament, was de eeredienst symbolisch en alzoo aan het schoone ceremonieel gebonden. Maar het voorhangsel is gescheurd, en de Kerk des Nieuwen Testaments heeft God den Heere in geest en waarheid te dienen. De eerste Christenen, levende in den tijd der vervolgingen, kwamen samen in particuliere woningen, in gevangenissen, in catacomben, ' en zij konden aan fraaie gebouwen niet denken. Maar is de tijd van bange vervolging voorbij, heeft de waarheid getriomfeerd en kan men God weer dienen naar Zijn Woord, dan wordt voor de gemeente van Christus ook het schoone bedehuis gezocht, ^ Men bouwt prachtige kerken, en allerwege verrijzen de kathedralen, byzantijnsche, romaansche, gothische, en men ziet basilieken met het symbool van den kruisvorm, met koepels die de ' majesteitsgedachte uitdrukken, met fijne spitsbogen die als biddend de handen ten hemel heffen, met hooge torens die als met den vinger naar boven wijzen. INIaar toen het inwendig schoon bedreigd werd, en, zooals met het uitdrukte, de kerken van goud maar de priesters van hout v.'aren, toen hebben onze vaderea vrijwilUg die schoone kerkgebouwen prijsgegeven en hun God gediend in binnenkameren, in schuren en schepen, in noodkerken en in de open lucht tusschen de hagen, want zij hadden liever kerken van hout met priesters van goud. Maar toen de Heere Rehoboth maakte, verademing en ruimte schonk, toen togen zij weer naar die schoone kerken, richtten die in voor proleslantsch gebruik en bouwden zelven nieuwe prachtige kerken, die de bewondering voor den bouwheer opwekten, en een sieraad voor onze steden en dorpen waren.

Zoo hebben ook wij in de dagen der Scheiding en Dolenntie, om het inwendig schoon te behouden, ons laten berooven van onze schoone kerkgebouwen, opdat waarheid en heiligheid zouden triomfeeren. Maar opent de Heere den weg, en schenkt Hij de middelen, dan is het goed en heerlijk weer te denken aan een sierlijk bedehuis, een prachdg kerkgebouw. Dan prijzen wij hen die het voorbeeld van David volgen, die niet zelve in cederen huizen wonen wilde als Gods arke.' in het midden der gordijnen vertoefde, maar zon en peinsde op eenen prachtigen tempel, dien Salomo zijn zoon bouwen ' zoude. Hij, de Vorst der aard, is die hulde waard ! Wordt aan Gods volk niet alleen genade maar ook eere geschonken, dan kan voor het schoonste bedehuis de beweldadigde gemeente niet dankbaar genoeg zijn. Mits, en dat zij onafwijsbare voorwaarde, de dienst des Heei'en zelve in geest en waarheid zij en blijve, de kunst zich nooit met de religie vermenge, laat staan halar verdringe, maar slechts dienstbaar n] om het uitwendig schoon van 's Heeren huis en dienst te verhoogen.

Hierin ligt de beteekenis van dit nieuwe kerkgebouw volkomen juist uitgedrukt. Zoowel de vaderen der Scheiding als die der Doleantie hebben alles prijs moeten geven, wat-op uitwendig schoon bogen kon, oni de waarheid te behouden; Dat was een offer, want wie heeft ze niet lief oiize prachtige Gothische kerken, door een bestaan van eeuwen voor ons geheiligd. ]Maar we zijn Jezus buiten de legerplaats gevolgd. En nu .'^chenkt God de Heere na langen druk en een wegsluipen soms in kleine, onoog-- lijke kerkgebouwtjes in achteraf-straten, aan Rotterdams kerk een kerkgebouw, dat op een der schoonst gelegen stadsgedeelten verrijst, dat een sieraad is voor de stad, door prachtige afwerking van binnen uitmunt, en waar een orgelspel zal te beluisteren zijn zooals in cfe »groote kerk« van Rotterdam nergens.

God schenkt genade en eere.

Dat is wel de uitroep, die hier past.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's

De nieuwe Kerk te Rotterdam.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's