GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op den Theologischen Schooldag te Kampen gehouden, heeft Ds. Landwehr een referaat gehouden over het ethische element in de prediking., dat, zonder aan de andere referaten te kort te doen, zeker de kroon spande. Omdat het zooveel bevatte, wat voor alle predikers van belang is, nemen we hier het verslag van deze rede uit de Bazuin over:

Het ethisch element, zoo sprak Ds. L., wordt wel eens te veel gemist in de prediking. De gemeente bemint de wetsprediking niet. De oorzaak hiervoor is gelegen zoowel in de gemeente als in de bediening des Woords. Het zou onbillijk rijn wanneer men gebrek aan waardeering van het ethische element toeschreef aan gebrek aan ernst of aan luit tot onheiligheid. Neen, eerste oorzaak van het genoemde feit is vreeze voor dwaling. Onder den invloed van de Groninger richting waren de mannen van Reveil en Afscheiding zoo bevreesd voor een prediking, die wel sprak van heiligmaking, maar niet wees op de vernieuwing des hrrten. De Gereformeerden trokken zich toen, wars van de zedepreeken, op het terrein van de credenda terug. Na de Groninger richting kwam de moderne, die zich aansloot aan Kant. De moraal verloor haar goddelijk karakter, en loochende het diepe bederf des zondaars. Tegenover deze plichtenleer wezen de Gereformeerden op de onmacht des menschen. De Ethische richting trachtte de Christelijke moraal weder te herstellen, maar het bleek weldra dat zij rechtvaardigmaking en heiligmaking met elkaar verwarde. Het geloof kwam op den achtergrond te staan en de liefde op den voorgrond.

Was vrees voor dwaling een eerste reden waarom het ethisch element in de prediking op den achtergrond geschoven werd, in de tweede plaats is te noemen de vrees voor zelfverheffing, Er zijn velen die van harte de onmacht leeren, die belijden dat de allerheiligsten in dit leven slechts een klein beginsel der gehoorzaamheid hebben, maar wel eens te veel vergeten, dat toch de godzaligen met een ernstig voornemen niet alleen naaf sommige, maar naar alle geboden Gods beginnen te leven. Hun ideaal staat echter niet laag maar hoog, zij zijn geen boosaardige zondedienaars, maar ernstige menschen; maar omdat zij 't diepe bederf van eigen hart zoo kennen, hooren zij liever preeken over de rechtvaardiging dan over de heiligmaking.

Een derde reden waardoor het ethisch element op den achtergrond is gekomen, is de vrees voor werkheiligheid, welke bevorderd werd door de prediking van de idee der vergelding, waarbij men het wezen van het genadeverbond aantastte en terugkeerde naar het verbroken werkverbond.

Ook bij de dienaren des Woords waren oorzaken: Vele dienaren bleven altoos staan bij de eerste beginselen, preekten alleen over de ellende en de verlossing en lieten gedeelten des Woords, die betrekking hadden op de praktijk der godzaligheid, achterwege.

Daartegenover is het zoo dringend noodzakelijk, dat het ethisch element in de prediking tot zijn recht komt.

a. met het oog op het karakter van de bediening des Woords, welke niet mag ontaarden, doordat de prediker zich beschouwt als een redenaar, of dat men de prediking laat opgaan in bekeeringsprediking of in meditatie. De prediking moet brengen het Woord geheel en onvervalscht tot de gemeente, in den naam des Heeren, met Goddelijk gezag. Het zegt niet alleen hoe God moet worden gekend, maar ook hoe Hij moet worden gediend.

b. met het oog op het heil der gemeente. Als de prediking het ethisch element weglaat, dan loopt men gevaar dat er een dualisme zich openbaart, eene scheiding van leer en leven. En dit is vreesehjk. De gemeente moet toebereid worden als de bruid van Christus.

In de derde plaats ging Ds. Landwehr na, welke middelen onder Gods zegen kunnen brengen tot het gewenschte doel. De prediker moet zijn teksten niet steeds kiezen uit eenzelfden kring. Hij kieze niet alleen dogmatische, maar ook historische en psychologische onderwerpen. Een krachtig middel om het ethisch element meer op den voorgrond te plaatsen, is ongetwijfeld om niet in 't algemeen over de heiligmaking te prediken, want dit leidt tot uitspraken van algemeenheden, die niemand treffen. Wil men vruchtbaar arbeiden, dan sta naast de prediking van rechtvaardiging die van heiliging des levens, maar dan kieze men een bepaald onderwerp en dan behandele men dat onderwerp zóó, dat de gemeente gevoelt, dat het alles uit den wortel Christus is, wat haar voorgehouden wordt.

Voorts moeten de dienaren des Woords ernstige studie maken van de christelijke ethiek. Noodig is het dat er voorlichting komt, niet alleen voor de gemeente, maar ook voor de dienaren des Woords.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juli 1919

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juli 1919

De Heraut | 4 Pagina's