GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 162

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 162

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF

ook) opschortte. Het doel van wonderen is om de gelovigen te vervullen van religieus ontzag. Je kan een wonder niet bewijzen; iemand gelóóft in wonderen. - Het Mystieke Ervaring Argument: dit is de ultieme ontmoeting met God zelf, direct en persoonlijk ervaren: 'Ik weet dat God bestaat, omdat ik H e m ervaren heb.' Mystieke ervaringen en bekeringen zijn niet ongewoon in de geschiedenis. Constantijns (de Grote) visioen vooraf162

gaande aan zijn overwinning op Maxentius in 312 AD, legde de christelijke religie vast in zijn wereldbeeld en in onze wereld. Augustinus, de grote christelijke denker die van grote invloed is geweest op de wijze waarop wij zonde en schuld ervaren, schrijft in zijn Confessiones dat hij een stem hoorde die h e m zei: 'Tolle! Lege!' ('Pak het op! Lees het!'), waarna hij opstond om de bijbel te openen en de eerste passage las waar zijn oog op viel. Deze passage zei h e m dat hij zijn spullen moest verkopen en dat hij het verdiende geld aan de armen moest geven. Dit deed hij.Toen hij de laatste zin van de bewuste passage had gelezen, 'werd zijn hart vervuld van iets dat leek op het licht van volle zekerheid, en al de duisternis van onzekerheid verdween in het niets'. Johannes Calvijn schreef ooit dat hij 'een plotselinge bekering' had doorgemaakt. Van Martin Luther is bekend dat hij door een bliksemschicht tegen de grond werd geslagen en in wanhoop uitriep: 'Sint A n n a , help mij! Ik zal een m o n n i k worden.' Tegen dit a r g u m e n t is in te brengen dat deze ervaringen met redelijk grote zekerheid terug te voeren zijn op stoornissen in de fysiologie van de hersenen. Maar het is de zwakste van de argumenten voor het bestaan van God, omdat het niet alleen niet echt een bewijs is, maar vooral omdat het argument stoelt op persoonlijke ervaring, die per definitie niet gedeeld kan worden met anderen. Mystieke waarheden zijn door hun aard volkomen persoonlijk. Z e k u n n e n niet extern bevestigd worden. Er is een f u n d a m e n t e l e tekortkoming in alle mystiek: de mysticus zoekt vaak steun en bijval buiten zichzelf voor zijn standpunt, en ontkent daarin zijn mystieke argument vóór God. - Het Morele A r g u m e n t : m e n s e n zijn morele wezens en dieren zijn dat niet. Waar hebben we onze morele drijfveren vandaan? Van het ultieme morele wezen: God. Z o n d e r God, zonder de hoogste van de hogere morele autoriteiten, kan alles, en zou er geen reden (meer) zijn om moreel te zijn. Het argument dat we zonder God niet 'goed' k u n n e n zijn kan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 162

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's