GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 134

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 134

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

RELIGIEUZE

VERENIGINGEN

beurten leest iedereen een stukje voor uit het te bespreken bijbelgedeelte. Daarna wordt het stil en verdiept iedereen zich opnieuw in de tekst. Na een minuut of twee neemt Caroline het woord: 'Apart eigenlijk dat het de gelijkenis van de zaaier heet. Het gaat eigenlijk meer om de uitwerking van het zaad op verschillende soorten grond.' Johan merkt op dat het de mensen erg moet hebben aangesproken, 'voor die mensen was zaaien immers de realiteit'. 'Het is in ieder geval een van de weinig 134

gelijkenissen waar Jezus uitleg bij geeft. Waarschijnlijk omdat de discipelen ernaar vroegen', zegt Marten. Hanneke: 'Ik ben benieuwd hoe het echt was als je er toen had gestaan.' Marten: 'Het is moeilijk om daar een voorstelling van te maken, maar het valt me op dat die zaaier overal loopt te zaaien; ik zou dat zaad niet zomaar op de weg of op de rotsen laten vallen.' 'Nou, er vallen toevallig een paar korrels op de weg', vindt Johan. 'Ik denk niet dat hij zoveel zaad met opzet op de verkeerde plekken strooide.' Marten trekt de vergelijking met God die overal het zaad van het evangelie zaait: 'Het valt op heel veel verschillende plekken: dus op vruchtbare plekken, maar ook op minder goede.' Dat geldt ook nu nog denkt Johan: 'Ik merk dat bijvoorbeeld heel goed in het contact met medestudenten; sommigen zijn wel geïnteresseerd, anderen niet. Wij zijn dan altijd geneigd om vooral over God te spreken met mensen die geïnteresseerd zijn en er tegenover die anderen over te zwijgen. Maar zo redeneert Jezus blijkbaar niet.' Hanneke: 'In principe moet het dus niet uitmaken tegen wie je praat.' 'Maar je moet toch proberen om aan te sluiten bij de beleving van mensen?', werpt Caroline tegen. Uiteraard, vindt ook Johan: 'Voor een persoonlijk gesprek moet je natuurlijk wel eerst een vertrouwensrelatie met iemand hebben.' Toen ik een afspraak wilde maken om langs te komen voor het schrijven van dit artikel was enige aarzeling niet van de lucht. De reformatorische vereniging was wel eens eerder ingegaan op soortgelijke verzoeken, met niet altijd even goede ervaringen. Onbegrip en vooroordelen leiden nogal eens tot negatieve publicaties, denkt men. Begrijpelijk wellicht; de studenten van

CSFR

zijn nu eenmaal 'anders', en daar

zijn ze zich heel goed van bewust. Op het eerste gezicht onderscheiden ze zich echter niet van de gemiddelde student, voor zover die bestaat. Het andere gezicht van deze studenten is vooral op een avond als deze goed waarneembaar. Tijdens de bijbelstudie spreken ze bijna voortdurend in een soort jargon dat me voor de 'buitenstaander' moeilijk te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 134

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's