GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 125

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 125

VU-studenten in het jaar 2000

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

H O E G R O O T WIL JE

WORDEN?

rig, luid gesis klinkt. Het meisje dat werd voorgesteld als amica van der Molen neemt het woord. 'Het eerste lied kan gezongen worden op de wijs van het Wilhelmus, psalm 130 of 'De kerk van alle tijden'. Vanavond zullen we het zingen op de melodie van 'Op de grote stille heide', want dat klinkt het best.' Iemand stelt voor te gaan staan. Achter 't witte houten kistje staat de praeses in zijn hemd de vereen'ging is gaan slapen omdat zij 't excuus al kent. Hoe de man ook redeneert, niemand is geïmponeerd. Hoe saai is mijn praeses, hoe saai is mijn praeses, mijn praeses.

Nadat het eerste lied, steeds harder, is gezongen: 'Ah, dat klinkt goed, maar het kan nog wat harder. Graag wat meer nadruk op saai'. Maar dan is het toch tijd voor de lezing. De Swaan krijgt het woord. 'Ik hoop dat mij niet dezelfde spot treft als waarmee jullie je fiscus of praeses treffen. Terwijl jullie aan het zingen waren, bladerde ik wat in jullie kerkboek en viel mijn oog op psalm 2: 'Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch? / Wat is de waanzin toch die zij beramen? / De groten staan gewapend tot de slag, de machtigen der wereld spannen samen.' Er spreekt iets van de verbijstering uit die je kan bevangen bij het lezen van de krant, over de wreedheid en zinloze beschadiging die mensen elkaar aandoen. De psalm verbindt dat met macht; blijkbaar is de gemeente die dit zingt zelf niet machtig. Het perspectief is dat van de onmachtigen die zingen over de machtigen. Het vervolg van de psalm bevat een specifiek perspectief voor gelovigen, namelijk dat de werkelijke macht ligt bij een vorst uit een andere werkelijkheid, "t Is tegen het gezag van God de h e r e ' , staat er.' Intussen is het helemaal stil geworden in de zaal, nu het serieuze deel van de avond is aangebroken. Er wordt aandachtig geluisterd. 'Macht is in de sociale wetenschappen de allermoeilijkste term. In het spraakgebruik en in veel wetenschappelijke verhandelingen wordt het beschreven als het gevolg van handelingen van andere mensen, vergelijkbaar met het begrip 'oorzaak' in de natuurkunde.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 125

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's