GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 92

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

waar het om ging

verschenen ze gebundeld als Roeping en wedergeboorte.93 In 1905 kwam deze kwestie op de synode, waar men voor dit compromis een goede formulering vond.94 In deze formulering werd in zekere zin het goed recht van het kuyperiaanse gevoelen verdedigd. Het zaad des verbonds – d.w.z. de kinderen van de leden der kerk – is krachtens de belofte Gods te houden voor wedergeboren en in Christus geheiligd, totdat bij het opgroeien het tegendeel blijkt. De synode distantieerde zich echter heel duidelijk van wat men kan betitelen als ‘kuyperiaans extremisme’ en kwam aan de bezwaren tegemoet. Dat blijkt wellicht reeds uit de terminologie: de synode gebruikte niet het werkwoord ‘veronderstellen’, maar ‘houden voor’. Nog duidelijker is de uitspraak dat het minder juist is te zeggen dat de doop bediend wordt op grond van de veronderstelde wedergeboorte. Die grond is het bevel en de belofte van God. Bovendien meende de synode dat de veronderstelling van de wedergeboorte nog niet het vaststellen van een feit betekent. Niet allen zijn Israël die uit Israël zijn. Daarom moet in de prediking steeds op ernstig zelfonderzoek worden aangedrongen. Verder werd gewezen op het hoge belang van het sacrament van de doop en sprak uit dat God die wedergeboorte ‘werkt’ naar zijn vrijmacht op zijn tijd, voor of tijdens of na de doop. In 1906 en 1907 publiceerde H. H. Kuyper over ditzelfde thema een serie artikelen in De Heraut, in 1907 als boek uitgegeven.95 Hij bevestigde in feite het compromis van 1905 en daarmee het boek van zijn collega Bavinck. De beide hoogleraren, met hun verschillende achtergrond, hebben ieder dus aan het heilzame effect van 1905 bijgedragen. Het algehele oordeel over deze pacificatie luidt dat daarmee in feite een periode van rust werd ingeluid. Men had theologische woorden gevonden om uitdrukking te geven aan het besef dat een verschil in spiritualiteit geen breuk behoefde te betekenen, maar juist in hun complementariteit ruimte schiep voor de volle breedte van de gereformeerde geloofsbeleving in bevinding en activisme beide.

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 91

91

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's