GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 332

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 332

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

alles is politiek

lyse. Daardoor wordt het de theologie mogelijk ‘de ‘Gleichnisbedürftigkeit’ en de ‘Gleichnisfähigkeit’ van de tegenwoordige werkelijkheid nader te bepalen, namelijk de klassenstrijd (in zijn anti-kapitalistische strekking) als de reële voorwaarde voor het socialisme als een analogie van de praxis Gods.’ In klassiek gereformeerde termen vertaald, stelt Boer dat het marxisme een ontdekkende functie heeft bij het leren kennen van onze ellende en een richtinggevende bij het bedenken van aanvaardbare werken der dankbaarheid. Geen wonder dat hiertegen verzet kwam. Al was het alleen maar omdat deze boodschap te veel verschilde met wat men gewend was. Maar ook om de zaak zelf, het marxisme als wetenschap, en om de aard van de verbinding tussen theologie en samenleving. De bezwaren werden op het congres verwoord door Kuitert. De studie der theologie leidt niet op tot maatschappelijk of politiek actievoeren, zo meende hij. Bovendien achtte hij het een verouderde mening dat de studie van de theologie iemand in staat stelt samenlevingsvragen op te lossen. Christenen die de maatschappij willen veranderen, kunnen beter wat anders studeren dan theologie. Daarmee lagen de kaarten op tafel. Wat er van de forumdiscussie geworden is, heb ik niet kunnen achterhalen. Vooraf was wel duidelijk dat het spannend zou worden. Dat valt uit de stukken zelf reeds op te maken. Maar ook een briefje van Baarda aan Kuitert getuigt daarvan. ‘Dank voor je uitdagende stellingen voor het Rachab-forum. Houd ze vol tegen de verdrukking in’, zo bemoedigde hij zijn collega.64 Deze stellingen, zo vervolgde hij, die ongetwijfeld zullen leiden tot verwijten over politieke grijsheid, zijn nodig om de theologie te beschermen tegen verwatering en tegen het soort gemakzucht om aan de eisen van de theologische studie te ontkomen door beunhazerij op andere studievelden die hier en daar de kop op steekt. Hij was het bovendien van harte eens met Kuiterts stelling dat er betere studies zijn voor maatschappijverandering dan de theologie. Maatschappijverandering begint niet met studie, maar daar waar common sense, wijsheid en empathie elkaar vinden. Aldus bemoedigd ging Kuitert de strijd aan. Met dat laatste raakte Baarda aan een thema waarmee Kuitert zich intensief heeft beziggehouden: bestaat er zo iets als christelijke ethiek, en zo ja, wat betekent dat dan voor het politiek handelen? Het antwoord op de eerste vraag luidde kort en goed: neen. Het stond ook niet

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 331

331

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 332

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's