GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 23

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

l e h r e " staat, evenmin

allereerst

in de

Republiek, of in den

mystischen T i m a e u s , maar in den Parmenides, den Sophistes en den Philebus, die behooren tot de werken zijner „reifsten E n t w i c k l u n g " , die

„von

der ersten

bis zur letzten Zeile den

Geist nüchternster Wissenschaft atmen, und die autonome Begründung

der

reinen Erkenntnisse einzig (!) in der

Gesetz-

l i c h k e i t d e s L o g i s c h e n in voller Reinheit vertreten." M e n ziet, de vorm is geheel nieuw, want het is nog zoo lang niet geleden, dat Parmenides en Sophistes voor zeker onecht, 5) of 8

althans twijfelachtig g o l d e n ; 86) e n raadplege, om namen te noem

men, wat den Parmenides aangaat, UBERWEG ) en later HUIT 87

88

)

maar. D o c h al is de v o r m nieuw, de bedoeling is oud en blijkt steeds weer dezelfde

te z i j n ; ze ligt in haar diepsten g r o n d

reeds in het w o o r d van BÖCKI-I: „Die Wissenschaft

und die

positive R e l i g i o n stehen auf einem ganz verschiedenen F e l d e . So

wenig

als die Mathematik, die Chemie oder A s t r o n o m i e

etwas mit christlichem Bewusstsein zu thun haben, ebenso w e n i g die Philologie

D i e P h i l o l o g i e stimmt hierin vollständig

mit der Philosophie überein." 9) 8

W a n n e e r de tijd het niet verbood, zou ik nog tal van citaten kunnen bijbrengen, waaruit steeds weer één streven blijkt: scheiding

van het religieuze en het logische,

„zuiver-wetenschap-

pelijke" element. E n nu z e g ik niet, dat allen die dit willen, rationalisten zijn; maar z o o w e l ZELLER, de theoloog der Tübinger

S c h o o l , als NATORP, de aanhanger van een kritisch K a n -

tianisme, ze stemmen samen

in hetzelfde doel, en dat doel is

rationalistisch. Tegenover

dit

streven

nu stel

ik, dat

de

A r i s t o t e l i s c h e p h i l o s o p h i e o v e r 't a l g e m e e n één

van

de

religieuze

uitingen

is,

s t r o o m i n g van

waaronder

de

d e n tijd z i c h

vóórslechts

mystischopenbaart;

dat d e z e s t r o o m i n g i n d e r d a a d d e z e l f d e i s , die in de Orphiek

naar

b u i t e n k o m t , en v o o r e e n g r o o t

l y r i e k en d r a m a , P i n d a r u s , B a c c h y l i d e s , beheerscht,

ja

Aeschylus

e e n e n k e l m a a l z e l f s i n de

ten der r e d e n a a r s

weerklank

deel

geschrif-

s c h i j n t te v i n d e n ; d a t

dit m y s t i s c h - r e l i g i e u z e e l e m e n t i n de

vóór-Aristo-

telische p h i l o s o p h i e niet ondergeschikt, maar

over-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's