GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

33

logische,

dat pretendeert

de waarheid te zijn en te hebben.

Bij het rationalisme is geen zoeken en tasten: het meent alles gevonden geworden,

te hebben. H e t is zichzelf genoegzaam; of, kritisch bakent het zelf de grenzen zijner kennis zich af, en

streeft niet eens, daar boven uit te gaan. E n daartegenover staat dan de G r i e k s c h e m y s t i e k : ze tracht dit leven te ontvluchten, wijl ze weet,

dat het niet het ware

leven i s ; ze beseft, dat volkomene wetenschap hier niet te verkrijgen i s ; ze streeft er naar, o m w a t boven haar verstand uitgaat, te omvatten in mystisch schouwen; maar ze is zich bewust, dat haar dat hier nooit v o l k o m e n gelukken z a l ; de onvolkomenheid v a n a l het aardsche is haar Daarin

uitgangspunt. ) 141

is v o o r den Christen de beteekenis dezer strooming

gelegen: dat ze bekent de waarheid niet te hebben, maar zoekt en worstelt,

o m ze te g r i j p e n ; en zoo staat voor hem de

Grieksche mystiek niet op zich zelf als exclusief bezit van den Griekschen geest, maar hij ziet er in slechts ééne uiting van de strooming die z o o w e l in A z i ë als in A e g y p t e en Griekenland de menschheid beheerscht: hij vindt er in weer het w o o r d van den A p o s t e l :

) „dat het gansche schepsel te zamen zucht, en

1 4 2

te zamen als i n barensnood waarom

voor

is tot n u toe." D a t is de reden,

den Calvinist deze G r i e k s c h e mystiek

hooger

staat dan het rationalistisch-logische element i n het Grieksche geestesleven. H e t laatste keert zich naar de aarde toe, het eerste er v a n af. E n zoo komt het dan, dat de mystiek veel ontvankelijker is v o o r het C h r i s t e n d o m . DIETERICH wijst er in zijne Nekyia

1 4 3

) o p , dat het waarschijnlijk is, dat, waar de Orphiek

bloeide, de meeste Christenen v a n te voren O r p h i c i zullen geweest zijn. O f deze vooronderstelling juist is, w a a g i k niet te beslissen: zeker is hier voorzichtigheid e i s c h : tot voorzichtigheid maant reeds de argumentatie, die DIETERICH bezigt; want zoo licht w o r d t de klove tusschen heidendom — en dat blijft toch de Grieksche mystiek — en Christendom uitgewischt; en de kerkvaders hadden voorwaar geen ongelijk als ze tegen den orphischen cultus sterk p o l e m i s e e r d e n . ) 144

M a a r het feit blijft

toch, dat PAULUS, als hij in A t h e n e op den A r e o p a g u s het Evangelie p r e d i k t ,

1 4 5

) zich aansluit niet aan het logische, maar aan het

mystisch-religieuze element i n de G r i e k s c h e ontwikkeling, i ) 4 6

waarin immers juist de band tusschen den mensch en de godheid w. 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's