GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 26

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27 schappelijke, aesthetische, technische eischen voordraagt. Welnu, ook bij d e u i t o e f e n i n g v a n h e t A m b t in al zijn vertakkingen, gaat er van ons beginsel leidende, beheerschende, doordringende kracht uit. Laat het mij vergund zijn ook uit dit oogpunt op enkele momenten te mogen wijzen. Ge gevoelt dit het beste bij wijze van tegenstelling. In de Roomsche Kerk wordt het ambtelijk functioneeren gedragen door een alles beheerschend principe. Het dua­ listisch supranaturalisme, waardoor de Kerk met al wat in haar geschiedt wordt gedacht als een hoogere sfeer, die in de natuurlijke indaalt, waardoor al wat tot de genade behoort, meer een elevatio dan een recreatio naturae is, spiegelt zich af tot in het coelibataire leven, neen, tot in de opleiding, tot in de taal, tot in het kleed van den ambtsdrager toe. Het gereformeerde beginsel d e r v e r h o u d i n g t u s s c h e n n a t u u r e n g e n a d e bepaalt ook hier het gezichtspunt. Het supranatureele, dat ook wij met het oogop het Ambt belijden, en dat het tot een coördinatum maakt naast Schrift en Dogma en Kerk ) , betreft zijn goddelijken oorsprong, maar schept geen scheiding tusschen kerk en wereld, ambt en leekenstand, en in den ambtsdrager tusschen den clericus en den mensch, i. e. w. tusschen natuur en genade. Voor de theorie is dit van gewicht. De studiën tot be­ kwaming voor het ambt dragen wel een eigen van alle andere onderscheiden karakter, maar evenals het genadeleven door God niet naast, maar op het natuurlijke leven is ge bouwd, zoo sluit ook de ambtelijke kunsttheorie zich aan de natuurlijke gegevens in het scheppingsleven aan. Anders zou de ambtsdrager ophouden gehéél mensch te zijn, en mensch moet hij, ook in het heilige, en daar in de aller­ eerste plaats zijn. Zoo staan, om iets te noemen, Homiletiek en Rhetoriek niet dualistisch tegenover elkaar, maar 't algew

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1912

Inaugurele redes | 47 Pagina's

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1912

Inaugurele redes | 47 Pagina's