GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 22

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 ming was met Gods Woord. En er is niets tot dogma gemaakt, tenzij algemeen werd aangenomen dat, wat men vastlegde, de saamvatting was van verschillende goed uitgelegde Schriftplaatsen. Het dogma biedt als het ware, vergunt me het min schoone beeld, het bezinksel deiexegese, dat deel der Schriftuitlegging, waarover geen verschil meer bestond. Daarom is het reeds zoo vreeselijk niet, als de exegese, ik zeg niet zich laat beheerschen door, maar ernstig rekening houdt, met wat in het dogma ligt uitgedrukt. ) Het roepen om verbreking van het verband tusschen dogma en exegese heeft, zoo merken we hier als tusschen haakjes op, dan ook menigmaal een bedenkelijke zijde. Men is het persoonlijk niet eens met het dogma der kerk. Men vindt in dat dogma niet de uitdrukking, van wat men zelf gelooft. A l verder acht men zich niet in volstrekten zin aan het gezag van Gods Woord onderworpen. Integendeel, men meent het recht te hebben verschillende dingen te gelooven, al moet men toegeven, dat de Schrift ze ons anders leert. En nu gaat men boedelscheiding houden. N u moet er een Bijbelserie Theologie komen. Daarin verwerkt men de resultaten der exegese. Dit en dat is leer van verschillende Bijbelschrijvers. Maar men behoudt zich voor zelf iets anders te leeren en te gelooven en dat andere w i l men geven in de Dogmatiek. ) Natuurlijk heeft zulk een leersysteem, dat öf geheel buiten de Schrift omgaat öf een door de kritiek verminkten Bijbel met eigen ervaring ten grondslag heeft, op den naam Dogmatiek geen recht meer. Ook daarom, wijl zeker in de meeste gevallen elke kerkelijke sanctie zal ontbreken. Wij kunnen deze zaak hier niet verder uitwerken. Het is voor ons doel genoeg er op te hebben • gewezen, dat men niet zelden exegese en dogmatiek geheel scheidt, 64

56

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's