GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Marnix' Byencorf - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marnix' Byencorf - pagina 61

Openbare les gehouden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

59

kens", van guychelarij en apenspel, van "mestverkens" en van kloosters-bordeelen; ook van inkomsten des pausen uit bordeelen te Rome. Op den kant worden (door vertaler?) bijzonderheden bijgevoegd over pausen: Hildebrand was een toovenaar, Sylvester van de zwarte kunst, een ander loochende de onsterfelijkheid der ziel. (Vgl. Be. II 127, 132, 108, 110.) Eigenaardig is een 2 blzz. lange stamboom: Dat boeck der geboorten des Antichrist. Schoon deze, door zijn omvang, éér doet denken aan Pantagruel L. 11 eh. I dan een paar veel kleinere "genealogiën" in M.' Tablèau (I 29, III, 58), durf ik geen navolging van Rabelais vaststellen, zooals Oosterhof, m.L zonder grond, voor M. doet (a.w. 116.) 89) Oosterhof wees er op voor het Tableau, a. w. 98. De reliqllieën behandeld, Be. I 10 1, 116-117, II 39-41, (56 variant), 73. Veel van wat M. noemt, vinden we ook bij C. (Corpus Reformatorum, vol. 34, 409-452): de voorhuid, het bloed, de schoenen, de kribbe van Jezus (415-417); de teerlingen der krijgsknechten (424), de spons (427), de staélrt van den ezel (427). Maria's hemd en jozefs broek (433). Ook haar melk (432); de vergelijking, bij beiden, met een melkkoe, om de groote hoeveelheid, wijst mede op overneming door M. Verder het heilige kruis, zoo ongeloofelijk uitgedijd (419-420), de nagelen en .Ians (421). Ook C. spreekt over Ro. geestelijken en kerkdienst vaak als: des farces, des basteleurs, jouer leur personnage. (bv. 439, 445). De minachtende termen farge, farger vindt men bij M. in het herhaalde smeden; beide voor het maakwerk der menschelijke inzettingen. De door een jood doorstoken hostie wordt ook hier vermeld, 429. Heel wat, dat C. noemt, ontbreekt in den Be. Maar omgekeerd heeft M. veel aangevuld en bijgevoegd; bv. Be. I, 116 "dat tot Antwerpen is; . . . . ende noch een andere te Bezanson, ende noch een vierde, dat een enghel van ]erusalem tot in de stadt van Aken eenmaal ghevoert heeft" . . . . . En "onser Liefvrouwen naelden, garen ende naeycorfken", enz. Zoo ook haar gordel met zijn wonderkracht. (117). En pantoffels, en navelstreng van jezus (lOl). Een "Dienaer des Woordts in Zllyd-beyerlant", die in 1583

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's

Marnix' Byencorf - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's