GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 33

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 wel in den door Meinhold geopperden vorm bestrijdt, maar dan toch de mogelijkheid toegeeft, dat de auteur een ouder, verhalend geschrift zeer vrij heeft omgewerkt. Meer positief is de instemming van Sellin, E i n l e i t u n g , bldz. 143, Böhl, Het Oude Testament, bldz. 70 v. en Hölscher in Theologische Studien und Kritiken 1919/20, bldz. 113—138, die echter ook de hoofdstukken 1 en 7 tot de oudere bron rekenen. 2

40

) Zoo onder meer Behrmann, Das Buch Daniel, Göttingen 1894, Einleitung bldz. X X V I I , Buhl, Realencyklopädie , IV, bldz. 457, Bertholet, Die Religion in Geschichte und Gegenwart, I, kol. 1965, Thomsen, Das Alte Testament, Leipzig 1918, bldz. 74, terwijl ook Steuernagel, Lehrbuch der Einleitung in das A. T., bldz. 661 de mogelijkheid van een ietwat hoogeren ouderdom der Daniël-verhalen toegeeft. 3

41

)

Orientalistische Literaturzeitung 1913, kol. 100.

42

)

Orientalistische Literaturzeitung 1918, kol. 6 - 1 7 , 3 3 - 4 1 .

43

)

Openb. 3 : 8.

44

) W i j mogen ons geen oogenblik de illusie maken alsof de tij-kentering die op het gebied der O. T. wetenschap is waar te nemen in zich de tendenz heeft om tot de autoriteit der Schrift terug te keeren. Het tegendeel is duidelijk genoeg merkbaar; waartoe we slechts wijzen willen op Gunkel en Gressmann, die overal den Schriftinhoud willen maken tot een product van oud-Oostersche cultuur-invloeden, en op Eerdmans, die in den Pentateuch een polytheistischen en animistischen achtergrond zoekt. 43

) Er is nog een andere reden waarom het gewenscht is dat onze Geref. Theologie thans ernst make met de O. T. problemen. Van zekere zijde is herhaaldelijk geïnsinueerd dat wij Gereformeerden er onze goede redenen wel voor hadden om op O. T. terrein zoo weinig te publiceeren. Het is een eerezaak der Geref. Theologie deze insinuatie te logenstraffen. 4G

) Zooals voor ons kerkelijk leven werd aangewezen in een serie van artikelen in De Heraut, nos. 2196-2202. 47

48

)

H. H. Kuyper, Evolutie of Revelatie, Amsterdam-Pretoria 1903 bldz. 10 v.

) Het spreekt wel vanzelf dat het hier gezegde naar mijne overtuiging ook geldt voor het Nieuwe Testament, maar als Oud-Testamenticus bepaal ik mij tot mijn eigen terrein.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's