GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 82

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

74

het andere kan nalaten, geheel vrijwillig, onafhankelijk van uitwendige omstandigheden. Het probleem van den vrijen wil is eigenlijk het probleem der ethische toerekening. Schopenauer beschouwt het als het kenmerk van het Indeterminisme, dat iemand onder gegeven geheel individueel of algemeen bepaalde uitwendige omstandigheden, twee diametraal tegenover elkaar gestelde handelingen verrichten kan. Dr. Aletrino zegt in een van zijn werken over crimineele anthropologic : „Het aannemen van een oordeel des onderscheids, het aannemen, dat de mensch geboren wordt met een vrijen wil voor het goede of het slechte, is zoo absoluut niet steunend op eenig wetenschappelijk gegeven, zoozeer in tegenspraak met wat de feiten bewezen hebben, dat daartegen niet te strijden is. Trouwens de quaestiën is meer een theologische dan een wetenschappelijke. In 't oog van den heer Aletrino zijn de beide laatste eigenschappen natuurlijk contradictoir. Theologie is in zijn oog geen wetenschap of een onwetenschappelijke. Tegenover al deze deterministische en indeterministische beschouwingen leert Gods Woord ons duidelijk aangaande den mensch en zijne verantwoordelijkheid. Niet alleen wat de mensch was in den staat der rechtheid, doch vooral ook na den val wordt ons duidelijk in Genesis aldus geleerd: „Toen zeide de Heere God: Ziet, de mensch is geworden als onzer een, kennende het goed en het kwaad ! Nu dan, dat hij zijne hand uitsteke en neme ook van den boom des levens en ete en leve in eeuwigheid." Dezelfde gedachte spreekt ook de apostel Paulus uit in den brief aan de Romeinen: „Want, wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet, als die betoonen het werk der wet geschreven in hunne harten, hun geweten medegetuigendo en de gedachten onder elkander hun beschuldigende of ook onschuldigende." Ook hieruit blijkt toch, dat de mensch, hoe zondig ook, kennis heeft van goed en kwaad, wel natuurlijk niet in volkomen mate, gelijk ook Paulus zelf wederom zegt, dat we verduisterd zijn in ons

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's