GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 162

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

156 De eenzijdige ontwikkehng van het geestelijke, on verwaarloozing van het lichamelijke hebben dezelfde 4 factoren ter verklaring, welke oorzaak zijn van de gebrekkige waardeering der hygiëne in het algemeen^ en daarom zullen met betere waardeering van de hygiëne ook de lichaamsoefeningen tot haar recht komen. De mensch is een eenheid, en wederkeerig is de inwerking van het lichaam op den geest en van den geest op het licliaam, vandaar: „dat het onderwijs zich richten moet op heel het kind met al zijn vermogens en krachten". Staat het vast, dat ook de lichamelijke oi)voeding, „voor zooverre ze door de oudersniet kan gegeven worden", op de school dient onderwezen te worden, dan volgt daaruit van zelf op welke wijze. Natuurlijk door rekening te houden met den leeftijd en met het doel van het onderwijs, dat op de lagere school slechts den grondslag heeft te leggen voor verdere vorming en ontwikkeling. Doel moet dus zijn „een stelselmatige; gelijkmatige, alzijdige lichaamsontwikkeling". Geen spel en geen sport, maar gymnastiek. Geen spel, waarbij de lichaamsbewegingen te veel zijn overgelaten aan het goedvinden van het kind. Geen sport, omdat de lichaamsbewegingen ondergeschikt worden aan het bereiken van het vooropgestelde doel, het overwinnen van de een of andere moeilijkheid en daarom evenzeer te eenzijdig. Maar gymnastiek welke „opzettelijk en systematisch" „gelijkmatige alzijdige lichamelijke ontwikkeling", „lichamelijke vorming" ten doel heeft. In hoofdzaak zijn hier twee stelsels te onderscheiden, hetZweedsche en het Duitsche systeem. De keuze tusschen deze twee is niet moeilijk op grond van de argumenten, die W. P. HUBERT VAN BLIJENBURGH in zijn boek: „het Zweedsche stelsel van gymnastiek" met geestdrift heeft ontwikkeld en met foto's toegehcht. Het Duitsche stelsel is eigenlijk tot de sport te rekenen, „toegepaste gymnastiek". Het overwinnen van een bepaalde oefening, hindernis of moeilijke inspannende beweging, wordt als doel gesteld, eii de spieren geoefend tot het doel bereikt is. Aan dit principe dankt het Duitsche stelsel zijn ontstaan. Het doel toch dat JAHN (1771—1852) voor oogen stond bij de invoering

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 162

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's