GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 52

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

44

worden beschouwd. De mensch is altijd geneigd om logisch verband te leggen in zijn verhalen en dit is ook met den droom het geval. Soms heeft men den inhoud van den droom bij het wakker worden niet alleen onthouden, maar twijfelt men zelfs niet aan de waarheid van het gedroomde. Het is bekend, dat vooral kinderen vaak geen onderscheid maken tusschen hetgeen zij slechts gedroomd of werkelijk beleefd hebben. Niet zelden vertellen zij dingen als waar gebeurd, terwijl het later blijkt, dat zij het maar gedroomd hebben. Het is daarom niet aan te bevelen kinderen veel aandacht te iaten wijden aan hun droomleven ; het werkt verkeerd op hun fantasie, indien zij zich gewennen des morgens hun droomen te vertellen. Ook volwassen en vooal nerveuze individuen, in het bijzonder krankzinnigen, hebben soms moeite om droom en werkelijkheid uit elkander te houden. Ook bij de natuurvolken wordt volgens Prof. VISSCHER de droom vaak beschouwd als iets, dat werkelijk gebeurd is, zoodat €r geen voldoende onderscheid wordt gemaakt tusschen droomen en waken. De droom heeft bij hen vaak een levendig karakter en maakt meestal ook een diepen indruk. Indien een Indiaan droomt, dat hij zich heeft overwerkt, dan mort en moppert hij den ganschen dag; hij wil zijn hangmat niet verlaten onder het voorwendsel, dat hij den geheelen nacht reeds genoeg heeft gewerkt. Van den droom gaat dan ook dikwijls een sterk suggereerende kracht uit, zooals blijkt uit het volgende voorbeeld. Een Indiaan stond terecht wegens mishandeling van een zwarten man. Als reden gaf hij op, dat de opzichter hem bevolen had zoo te doen. Wat, riep deze uit, heb ik u zoo iets opgedragen ? Ja. antwoordde de Indiaan, duidelijk hebt gij gezegd, ransel dien kerel half dood. En wanneer, vroeg de rechter werd u die last opgedragen ? Verleden nacht inden droom, antwoordde de Roodhuid zonder aarzelen. Ook bij krankzinnigen heeft men meermalen waargenomen dat ten gevolge van een droom soms zeer bijzondere, ook wel gevaarlijke handelingen verricht worden. In verband hiermede komt vanzelf de vraag ter sprake of men ook invloed kan uitoefenen op den inhoud van den droom en men dus tot op zekere hoogte verantwoordelijk geacht moet worden voor hetgeen men droomt. Niet zelden schijnt het alsof het geweten in den droom geheel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's