GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 205

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 205

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

195 van drift en geest de psycho-analyse wel positie kiest Zi) heeft het gedaan in den bouw van een theorie van het psychische, m het geven van een psycho-analytische psychologie De drie instanties in het psychische — es ich uber-ich — staan met als zelfstandige groot heden naast elkaar in deze psychologie Doch het , ik" is derivaat van het e s " de persoonlijkheid w o r d t essentieel gebouwd uit den onzijdigen driftmensch En het super-ik dat men toch wel met , gew e t e n " mag gelijk stellen is geen zelfstandige grootheid niet het qrensbegrip, dat het m religie en dramatiek altijd w a s , doch öök derivaat uit de realiteit (ouders opvoeders maatschappij) uit df drift (sadisme op het ik" gericht) Toegegeven moet worden dat in de analyse F r e u d veelal met deze begrippen werkt, alsof ze w e ' zelfstandig zijn D e psycho-analyticus staat echter wel w a t aan de zijde van de drift, , ik" en super-ik zijn dan ietwat lastige grootheden m het pogen de drift te bevrijden Z o o generaal mag men het echtei ook weer niet zeggen M e n kan alleen zeggen dat men dat zoo hier en d a a r w a a r n e e m t Bedrieg ik mij niet, dan staat F r e u d ' s ethiek (die op den achter grond n 1 ) hooger dan het radicaal subjectivisme van Nietsche me*^ zijn vitalistische ethiek Hij ( F r e u d ) ziet toch dunkt mij beter dan veel van zijn a a n h a n g e r s het g o e d e " m een bepaalde relatie — die van subject en object H e t is de ethiek van het geluk doch met een sterk vitale noot, de ethiek evenwel der eenheid van subject en object H e t ideaal is de cultureele mensch het gecultiveerd individu dat de middenweg kiest, — de gulden middenweg van het compro mis tusschen w a t het subject dient en objectief goed is H e t eudemonisme is wel de ethische achtergrond van de beste vertegenwoordigers der psycho-analyse, wanneer zij hun analyse bedrijven in den zin hunner idealen en begenadigd w o r d e n met trouw aan hun principes Deze psycho-analyse is niet fanatiek subjectivistisch Zij streeft n a a r het maximum aan geluk voor het subject erkennend de objectieve norm M a a r het blijft een ethiek van het compromis E r moge een enkel subjectief offer a a n v a a r d worden maatstaf voor het gedrag is in sterke mate het maximale geluk de subjectieve bevrediging, soms meer in persoonlijken zin, soms meer m sociahstischen zm T o t de wezenlijke garanties van dit welbevinden hoort, nu, in psycho-analytischen geest de gezondheid De psycho-analyse heeft Viel geen eigen ethiek, iets ervan is ech ter toch merkbaar m de eudemonistische positie soms zelfs met relativistische en '-cepticistische trekken er bij M e n krijgt ook den indruk dat van den analysandus verwacht wordt, dat het hedonisme min of meer zijn leiddraad is d w z het m het gereede komen van het lust-pnncipe, doch rekening houdend met de realiteit (ethiek dei eenheid het goede ' gezien als verhouding subject-object) Dit zijn alle tendensen tusschen de regels van de psycho-analyse

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 205

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's