GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

48 meinen 7 is vertolkt, van de tragiek van het leven, weet het Buddhisme niets. Dat de diepte van het lijden ligt in het weggedreven zijn uit het paradijs, het leven in ellende en ballingschap, het zuchten onder den toorn Gods om der zonden wil, is aan het Buddhisme vreemd. De lijdensgedachte is daar slechts een holle klank, uitwendig, oppervlakkig. De Buddhist verwerpt het leven niet omdat het vervreemdt van het ideaal, omdat het zondig is, maar omdat het is onderworpen aan de wisseling. Daarom is de verlossing ook geen bevrijding waardoor iets wezenlijks wordt gered — het doel der verlossing is het ophouden van het lijden, doordien aan het bestaan zelf, de nieuwe geboorten, een einde wordt gemaakt. 64) Hoe gansch anders de Schrift, als zij het mysterie van het lijden beschrijft en verklaart — het zuchten van mensch en dier en plant, onder den vloek der zonde vertolkt — het angstige roepen om verlossing doet hooren — de blijde boodschap der vrijmaking van hoofd en hart, van leven en wereld brengt, — den jubel des geloofs op de lippen legt — de verwachting der hope in een toekomst vol leven en zaligheid verzekert. Het Buddhisme is de verlossingsreligie van de geblaseerde wereldverwachting, wilsverlamming, ascetischen zelfmoord. Het Christendom verlost van de schuld en de smet der zonde, breekt hare heerschappij, en doet leven het nieuwe leven des geloofs en der heiligmaking. Het maakt nieuwe menschen Gode ter eere. Buddha en Christus! Wie durft deze namen naast elkander te plaatsen. Buddha de practische atheïst, die van niets weet dan van de ijzeren wet die alles

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's