GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

*

10

eenen factor behandelt, namelijk de hellenistische philosophie en de intellectualistische vroomheid der helleensche beschaafde wereld. B o u s s e t meent dat dit het meest uitkomt, als H a r n a c k het gecompliceerde verschijnsel van de gnosis slechts beziet van uit het eenzijdige gezichtspunt van eene acute hellej niseering van het Christendom. Hoewel dus de arbeid van H a r n a c k c.s. deels den stoot gaf tot de religionsgeschichtliche methode (zeker ook wel omdat hij zoowel als H. J. H o 11 z m a n n e. a. verband aanneemt tusschen Philo en Johannes in de logosleer, en invloed toekent aan de gnosis op de theologie van Paulus, 4) is zijn werk van het bedoelen der nieuwe school hierin onderscheiden, dat hij in het algemeen I geen synkretisme aanneemt voor de oorspronkelijke ' geschriften van het Christendom, en ook het wezen der religie te weinig in de vrome gemoedsstemming zoekt, en dat wezen niet van het dogma scheidt. Een verdere drang tot ontwikkeling werd geboden door eene andere gedachte van de Ritschliaansche school, en wel het sterk op den voorgrond schuiven van den samenhang der Nieuw-testamentische literatuur met het. Oude Testament. Hieruit werd weer bij velen de gedachte geboren, dat in deze lijn der ontwikkeling ook de tijd, die er verliep tusschen het Oude en het Nieuwe Testament, een ernstig woord had mee te spreken. Met de openbaringsidee had men gebroken en nu was er geen enkele reden om aan te nemen r een zwijgen der profetie; er was veeleer alles voor te zeggen, dat het Nieuwe Testament voor een groot deel uit de ontwikkeling van het latere Jodendom is voortgekomen. Dat gaf aanleiding tot ernstige bestudeering van dè latere joodsche literatuur, waardoor

I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's