GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 62

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

6o vluchten in de woestijn, bedreigd door den draak. Van dit visioen zegt G u n k e i zelf: „die piece de resistance dieser ganzer Deutung der Apokalypse aus orientalisch-mythischen Elementen sind die Drachentraditionen, besonders die von der Geburt des Messias cap. 12." 83) De bewering dat in cap. 12 van de Apocalypse mythische elementen zijn opgenomen is reeds meer uitgesproken. D i e t e r i c h meende dat de voorstelling van A p o c . 12 is van griekschen oorsprong, om de gelijkenis op de geboorte van Apollo. G u n k e l en Z i m m e r n verwezen naar Babyion. B o u s s e t naar de Egyptische Hathormythe. Zeer handig zegt G u n k e l nu niet over de nadere herkomst te willen twisten; de hoofdzaak is, als maar bewezen wordt dat het visioen eene oude mythe is, wel, al is die dan internationaal, dat doet er niet toe ! Men zou kunnen vragen : heeft dan de schrijver van de Apocalypse a l l e mythologiën eerst bestudeerd ? Als het zoo duidelijk is, dat bepaalde afhankelijkheid kan aangewezen, waarom dan nog zoo onduidelijk dat de ééne het origineel in Griekenland, de andere het in Babyion, de derde in Egypte, de vierde in Perzië zocht ? Maar luisteren we verder. Een draak is een schepping van de religieuze phantasie; hij is een mythisch goddelijk wezen. Als nu ergens van draken gesproken wordt, dan moeten drakenmythen hun invloed hebben doen gelden. Weer een hypothese zonder bewijs ! Dus ook overal in het Oude Testament van Genesis 3 af, en als Jezus van den draak Satanas spreekt, is dit onder invloed van de heidensche voorstelling. Het komt zelfs niet in den zin op, naar het schijnt, of niet omgekeerd het oorspronkelijke te vinden is in de moederbelofte, welke profetie in allerlei

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's