GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 53

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

•6i

krachtens het kruis, in den doop weer aan den enkele. Volgens Paulus heeft dus de doop een magisch karakter. Van het gebruik van den Jezusnaam ging bij den doop eene magische kracht uit, terwijl, naar men beweert, i Cor. 15 : 29 duidelijk genoeg doet zien, dat zelfs de doop van personen die zich voor de dooden lieten doopen, als een opus operatum aan de gestorvenen ten goede kan komen. 68^ Een dergelijke doopsleer is zonder analogie in het Oude Testament, is door Jezus niet ontwikkeld, en moet dus Paulus van anderen zijn toegekomen. H o l t z m a n n e. a. zoeken nu de verklaring in de grieksche mysteriën. 69) De nieuweren komen op voor den invloed van het Oosten. Daar hebben soortgelijke opvattingen al duizenden van jaren gegolden eer ze door Paulus werden verkondigd. Vooral Egypte met zijn Osirismysteriën komt in aanmerking. Ook Osiris is gedood maar weer levend geworden. En nu zijn er bepaalde formules en magische ritueele gebruiken, waardoor men het eeuwige leven hoopt te verkrijgen. G u n k e i vindt de overeenstemming zoo frappant, dat hij meent: rnen m o e t wel aannemen, dat deze mysteriën in het Oosten bekend zijn geweest, en door het Jodendom tot Paulus gekomen. De menschheid was toen in het Oosten en Westen vol van verlangen naar onsterfelijkheid, en zocht in allerlei symbool de hope van een eeuwig leven vast te leggen. 7^) Wel geeft G u n k e l toe, dat er groot onderscheid is tusschen de oude egyptische leer en wat Paulus verkondigt, omdat het er bij den Egyptenaar alleen maar op aankomt, dat de mensch de onsterfelijkheid deelachtig wordt om eeuwig voort te leven in een soort van hemel als Mohammed zich droomde, terwijl in het Nieuwe Testament gesproken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's