GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 41

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 moedsontroering, want met gelijke krachten streden toen in hun gemoed traditie en opkomende overtuiging. Bange dagen, waarin het op en neer gaat. Waarin heden het oude, doordat het piëteitsgevoel er zich bij in de schaal werpt, en morgen het nieuwe, doordat de onstuimige vrijheidsdrang van het individueel-subjectieve er zich inwerpt, overweegt. Het is dan, of KARNEADES te ROME met zijn in utramque partem disputare bezig is; maar anders dan het zijne is daaronder hun zielbeweeg. Similia similibus curantur. Ook dit is een methode van therapie. Ik zal mij wel wachten er kwaad van te zeggen, maar in het geval, waarin deze jongeren verkeeren, zou ik haar toepassing toch sterk ontraden. De sceptici mogen al beweren, dat hun . methode, bij getrouwe toepassing, ataraxie brengt, een twijfel als waaraan deze jongeren lijden heb ik bij aanwending van die methode eer zien verergeren dan genezen. Een geval — maar ik ken er meer, want een inductie op één geval is al een zeer onvolledige — wil ik u toch even mededeelen. Bij een gesprek, jaren geleden te GRONINGEN op het achterbalkon van een tram, kreeg ik in meer dan één opzicht te doen met zoo'n door den twijfel ontroerde, zoekende ziel. 't Was een ietwat verschrompeld, triest-kijkend, burgerheertje. Wij kregen het al spoedig over de vele kerken in de stad. Schok-schouderend en knip-oogend zei hij, dat die het geen van allen wisten, doch dat hij het ook niet wist. Was als vrijdenker opgevoed, maar had veel gelezen, schrikkelijk veel gelezen. Had later ook wel gekerkt, maar, 't speet hem nog altijd voor zijn vader, met diens vrijdenkerij had hij het heelemaal niet meer kunnen vinden. Er moest iets wezen. Een macht, een hoogere macht. Doch wat of wie, daar was hij maar nooit achter kunnen komen. En in die kerken waren zij er ook niet achter, want in de eene zeiden ze, dat het zóó, en in de andere weer, dat het anders was. Zij wisten iiet niet, evenmin als hij, en het was ook niet te weten, en toch, een mensch zou het zoo graag weten. Wij naderden dicht aan de halte, waarvan hij mij al verteld had, dat hij er bij uitstappen moest. Hij kreeg het nog weer over de kerken, dat zij maar niet wilden erkennen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's