GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 42

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

32 had veroordeeld, allerminst instemming beteekende met de stelling, dat het subject aan niets dan aan zichzelf gebonden was, is duidelijk. Aan de andere zijde verge te men niet, dat de opvatting van de kennis als het beeld der werkelijkheid buiten ons hem niet toeliet in de activiteit van het subject meer te zien dan een schouwen: volgens het realisme is immers behalve het object ook het begrip een „gegeven". Bovendien is volgens dezen gedachtengang het begrip slechts door het object genormeerd: daarom vallen ook hier weer norm en object samen. In overeenstemming met een en ander is deugd het kennen van deze hybridische „objectieve normen" en dus, nog afgezien van het feit, dat niet- en wei-wetenschappelijke kennis hier nog dooreenliggen, zelf iets tweeslachtigs*^). Daarbij kwam, dat hij in de methode zich slechts ten deele van de sophistiek wist los te maken: bij de opvoeding van z'n hoorders begint hij met het onderzoek van woorden, zij het ook dat hij niet vraagt naar den emotioneelen indruk dien ze maken, maar uitsluitend naar hun logische beteekenis. Het resultaat van z'n werk was uiteraard niet groot. Aan het practische staatsieven ging heel dit werk spoorloos voorbij 48). Van z'n leerlingen bleven, behalve PLATO, de belangrijksten — o.a. de stichters van al de klein-socratische scholen — nominalist. Meer dan aan den inhoud van z'n onderricht hechtten ze blijkbaar aan de methode daarvan. Wanneer men het nominalisme der Megarici vergelijkt 49) met dat der sophisten, is althans een wijziging duidelijk merkbaar. De leider van eerstgenoemde groep, EucLiDES van Megara, hielp het nominalisme aan een constructie van pseudo-Zenonischen stijl: het metaphysische ééne vervangend door vele metaphysische monaden, ontkende hij de mogelijkheid van synthese in de nominalis-

i tisch opgev opvatting v SOCRATES is

II de psychogi i door hun c meuwe vei reding ond naaste dan bevreemdt verdediging een lid de] i Voor de los i individualii hang ontke

PARMENTOES

Een niei

PLATO in. A

meester lof slechts vai woordgebri bedoeld wa I stelling mei en correlaa | | Protagoras ^'^ object is, ie I verschijnt. heeft hier t^ en theoretis belangrijk sophisten e erkenning noemen, bi ZENO, maar Chr. logica

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's