GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 72

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

62 drijve men niet: de mannen der synthese wisten niet alleen bruggen te bouwen, maar ook heel goed te onderscheiden, wie onder de heidenen het met hun wijsgeerig standpunt eens was en wie niet. Wanneer dan ook een der meest consequente verdedigers der logos-speculatie in de vierde eeuw, APOLLINARIÜS, wien de theorie der souvereiniteit van het individu zóó aan het hart lag, dat ze hem, naar men weet, in de leer omtrent den Middelaar tot monophysitisme bracht, de pen tegen PORPHYKIÜS opneemt 120)^ is dat waarlijk niet alleen om diens paganisme te bestrijden: het was hem, den leerling van den heidenschen sophist EPIPHAKIUS121), er minstens evenzeer om te doen met de subjectivistische argumentatie van z'n democratisch nominalisme het neoplatonisch realisme te treffen, dat hem ook in de kerk dwars zat, maar vooral door den invloed van AuGüSTiNus in de vijfde eeuw nog aan kracht zou winnen.

2 - DE OVERGANGSTIJD. De periode tusschen 450 en 700 wordt getypeerd door tweeërlei: de verzwakking van het subjectivisme en de aansluiting zijner tegenstanders bij ARISTOTELES.

In de eerste plaats ondergaat het subjectivisme, althans in z'n democratischen vleugel, een geweldige verzwakking door de kerkelijke uitspraken van 431, 451 en 553. Intusschen leefde het krachtig voort aan de peripherie van het keizerrijk, met name in Egypte en Syrië. Het is daarom zoo goed hierop te letten, wijl anders het nominalistisch karakter der Aristoteles-receptie in de twaalfde eeuw niet te verklaren valt. De gang van zaken was echter deze, dat genoemde grensgebieden van het Keizerrijk juist daardoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's