GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 25

Rede gehouden ter viering van den 68sten verjaardag der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ho t/L/^3 onderscheid niet gemaakt en spraken van geloof zonder nadere onderscheiding, omdat dit voor ons doel voldoende is. In feite is het door ons bedoelde geloof steeds het zaligmakende. ^ ) Vgl. Fascher, a. w., bl. 2 1 ; Viering, a. w., bl. 25. *^) In mijn Hermeneutiek worden al deze punten uitgewerkt. Ik merk nog op, dat, als ik bij de exegese uitga van wat de Schrift over zichzelf leert, dit insluit, dat ik aanvaard, wat zij over andere dingen leert. **) Zie b.v. S. Greijdanus, a. w., passim. ^ ) Vgl. H. Dooyeweerd, De niet-theoretische voor-oordeelen in de Wetenschap, Vox Theol., 10, 4, Febr. 1939; dan Piper, a.w., bl. 202 vlg. Voorts zie men H. Bavinck, Geref. Dogmatiek, 4e dr.. Kampen, 1928, bl. 534 vlg. •**) Men ziet de bezwaren het best, wanneer men de exegese bestudeert van mannen, wier dogmatisch of wijsgerig uitgangspunt men niet deelt. Het gaat hier om het principiële, niet om de secundaire bevooroordeeldheid. Wanneer Paulus 1 Kor. 15 : 19 schrijft: anders waren we ellendiger dan of de ellendigste van alle mensen, gaat hij in zijn betoog uit van een vooroordeel. Maar een vooroordeel, dat rust op de openbaring, misschien ook op de ervaring. Ook hier moet men niet aan Bultmanns Vorverstandnis denken, dat de opvatting van een bepaalde plaats betreft op grond van verwantschap. Anders staat het daarentegen weer met belijdenissen en al dan niet geformuleerde richtlijnen van den tweeden rang, ondergeschikt aan het geloof dat de Schrift Gods Woord is, wijl uit de Schrift afgeleid. De exegeet kan met zulke richtlijnen rekenen, doch mag er zich niet aan onderwerpen, vgl. Hermeneutiek, bl. 51. ^^) Hermeneutiek, bl. 110. 4^) Ook over het subjectivisme, dat is tevens over het relativisme in de verklaring zie men het belangrijke duel tussen W. den Boer en Mare. Eozelaar, Nederl. Theol. Tijdschr., 1, 3 en 6; 2, 3, Febr., Aug. 1947 en Febr. 1948. *®) Wat het betekent in het geloof dan wel niet in het geloof, hier dan bepaald het zaligmakend geloof, zie noot 41, te werken, leert men het best uit het vierde Evangelie, waarin Jezus telkens het ongeloof der Joden bestraft en opwekt tot het geloof.

23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1948

Rectorale redes | 28 Pagina's

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1948

Rectorale redes | 28 Pagina's