GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bloed en Lied.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bloed en Lied.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij zijt geslachl en hebt ons Gode gekocht mot uw hloed. Openb. 5:9.

Bloed kan alleen op aarde vloeien. Het wordt door de aarde ingedronken, en, gelijk tot David eens een wijze vrouw gezegd heeft, het is aJs water; dat door de aarde geslorpt wordt; men giet het uit en niemand 'kan het weer bijeenbrengen.

Toch blijft het bloed niet in de aarde - besloten. In het bloed is ziel, ziegt de offeraar onder Israël. In het bloed is een stem, zegt God. Het bloed van Abel roept. En daar is nog een ander bloed, dat ook. spreekt. Dat is het bloed van Christus, dat betere dingen spreekt dan Abel.

"En al wat spreekt, vindt bij God gehoor. God hoort immers niet omdat de dingen, de menschen spreken; doch zij kunnen slechts spreken, omdat Hij de groote Hoorder is.

Zoo komt er een weg ook voor het bloed, een weg van dé aai'de naar den hemel, van het altaar, dat beneden is, naar het heiligdom, waar het wordt ingedragen op het gouden altaar, „dat voor den troon is", voor het oog van God. Daarnaar roept onbewust Job, als hij de aarde bezweert, dat die zijn bloed niet mag bedekken. En daarvan zingt de hemel, als hij lofzeggend vrede verkondigt door het bloed. , , Gij z'ijt geslacht. Gij hebt bloed gegeven. Uw eigen bloed. En dat bloed wa* prijs. Het was de prijs, die voor ons betaald is. En omdat, o Lam van God, Uw bloed niet door de aarde gesmoord js, doch het hemelsch heiligdom ingegaan is, daarom is de roep van Job en van wie met hem geleden hebben, verhoord. Verhoord, niet door de gratie van hun bloed, met zijn z'wakke stem, doch door de stem van Christus' bloed, dat recht had, dat recht handhaafde, dat recht pleitte voor al wie in Hem begrepen is". Zoo zingt de hemel.

En als het bloed bezongen wordt, dan zien wij, dat in den hemel niet maar zaligheid genoten wordt, doch bewuste zaligheid. De hemel weet, wat bloed is, waarom bloed vloeien moest, waarom er gekocht moest worden. D'us is de hemel de zonde niet vergeten. Denk u een oogenblik in, dat deze zalige zangers niet meer weten zouden, wat zonde is, en dit lied is een schijnvertooning geworden; de z i e 1 is da.n eruit.

Doch alle zangers van bloed, ze weten wel, waarom zonder bloedstorting geen vergeving kon geschieden. En zoo gaat de hemel voor ons open. Niet slechts de werken Gods worden daar gezien en verheerlijkt, doch zeer bepaald ook de werken Gods in de genade. Niet slechts de Almachtige Schepper, maar vooral de genadige Vader wordt er verheerlijkt. Neem de wetenschap der z o n-de uit den hemel weg, en de grootste deugd van God en het heerlijkst werk, dat Hij wrocht, is uit zijn gezichtsveld verdwenen. Dan zou de hemel geen hemel meer zijn. Al wat God wrocht zal juichen to't Zijn eer. En zou het werk der genade dan niet in zijn volle diepte daar gezien en bewonderd worden ?

Neen, dat kan niet anders. De klare herinnering aan de zonde behoort tot het wezen van den hemel. Maar daarboven uit leeft in eeuwig-onmiddellijke vastheid van wetenschap, de rijkdom der genade, die den prijs vond en hem ook betaalde. „Wij de zonde". En daarom bloed.

„Gij de genade". En daarom het koopen door Uw bloed.

Zoo zal de hemel eeuwig zeker zijn in de bewuste overwinning van de genade over de zonde. De schilder, die het donker brengt op het doek, staat zelf in het licht. Maar het donker wilhij leekenen, om het licht te beter te kunnen prijzen.

En alleen de mensch, die óók staat in het licht, kan de duisternis zien óp het schilderij en er de vreugde aan ontleenen van den roem, dien het licht heeft tegenover en boven de duisternis.

Zoo schildert, zoo aanschouwt de hemel. Gelukkig wie reeds op aarde van dezen hemelzang de beide elementen, zonde en genade, heeft ingedragen in zijn lied. Het ver\'olg zal in zijn lied niet ontbreken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1924

De Reformatie | 4 Pagina's

Bloed en Lied.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1924

De Reformatie | 4 Pagina's