GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Geene Verdoemenis — voor wie?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geene Verdoemenis — voor wie?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rom. 8: l.

1.

De apos-tel Paulus juicht roemend: Zoo is er

dan nu geene verdoemenis. Hij roemt aldus echter niet alleen voor zichzelf, hij sluit ook anderen daarbij in.

Wie zijn dat?

Paulus noemt tweeërlei kenmerk van 'degenen, die in zoo groot voorrecht mogen roemen.

Allereerst zegt hij: zoO' is er dan nu geene. verdoemenis v o o r d e g e n e n, die in Christus Jezus zijn. - ^*? jëè.

Dat is nu een oanschrijving, die zoio geheifc^Wsit in de Paulinische litteratuur.

Deze apostel heeft als geen ander een diep inzicht gehad in de eenheid der gelooivigen met Christus.

De levenseenheid der christenen met hun zaligmaker is vooT hem in zijn apostolische prediking het cardinale punt.

Wij mogen niet spreken van een onderscheiden theologie van Paulus, Petrus, Johannes ©n anderen, want dan rukken wij de eenheid der Godsopenbaring uiteen.

Maar wij mogen wèl zeggen, dat in het geheel der Heilige Schrift de Heere zijn verschillende dienstknechten heeft gebruikt oan de ééne goddelijke waarheid van onderscheiden kant te doen schitteren. .SlSlS'

Zoo is Paulus in zijn brieven, met nanie'd© prediker van de mystieke eenheid der geloovigen met Christus.

Hij heeft geworsteld met de taal om tlie eenheid te doen gevoelen.

Hij heeft in allerlei beeldspraak gepoogd ze nader tot onze kennis en tot ons bewustzijn te brengen.

Hij gewaagt van een lichaam, waarvan Chrisl, us het Hoofd en de geloovigen de leden zijn. •'i^^00_

Hij spreekt van een plant, die immers 'ËlStarf uit stam en takken.

Hij ontleent zijn beeldspraak aan het inenten van takken in een andere plant.

En in dit alles was hij volgeling en leerling'van Hem, die zichzelf voorstelde als de wijnstok en de zijnen als de ranken.

Paulus had dit zelf doodeefd. Hij wist hoe krachtdadig hij tot Jezus gebracht was.

Hij was met heel zijn leven ini de gemeenschap van Christus ingegaan.

Hij had in volle bewustheid gebroken met alles waaraan hij zich te voren verbonden gevoeld had.

Daar was in zijn ziel een levenseenheid geboren met Christus in. den hemel, wel .oaizichtbaa, r, mystiek, maar toch zoó kraichtig en zeker, dat hij er een geheel ander mensch van geworden was:

• Christus was het alles beheerschend centriim van zijn leven geworden.

Zijn denken, zijn gevoelen, zijn begeeren; 'zijn hopen, het was alles van nu voortaan door Christus beheerscht en het vond in Hem zijn vervulling.

Ja, dan verstout hij zich en zegt niet alleen, dat hij Christus ingeplant is en 'dus in Hem leeft, maar, veel sterker nog, dan zegt hij ? ; elfs: Christus leeft in mij.

Nu is de wijze waarop Paulus toit de kennis van deze dingen gekomen is, n.l. door een 'Christusverschijning uit den hemel, zeker heel bizonder.

Wij mogen dat niet als regel stellen voor ieder christen.

Dat was de fout van het methodisnie.

Maar in het wezen der zaak is wat Paulus dooTleefde ook voor ons onmisbaar.

AVij weten ons dan alleen van de verdoenienis bevrijd wanneer wij in Christus zijn.

Xu legt God die eenherid in de wedergeboorte.

Dat is Zijn genadewerk.

Maar zij komt bij ons tot bewustzijn in eea-loevluclitnemend en vertrouwend geloof, in een loslaten van de wet en een zinken op "Christus.

In al de vooirafgaande hoofdstukken heeft Pau-Jus geen ander doel dan om ons af te manen van alle vertrouwen qp iets of iemand anders dan Christus den Heere en te verkondigen, dat er alleen leven is dooT het geloof in den levenden Christus.

Vooa-degenen, die dat geklank kennen, is er geen verdoemenis.

Wat dunkt u?

Zou de Vader. , ; aiwiizen, . wie schuilen bij den Zoon ? ofsi^e; ; g|J¥5:5i^< :

Zou de toorn "Gods kunnen treffen, wie als boeteling pleit, op genade aan den voet van het kruis?

Zou de poort des hemels gesloten blijven voor 'wie achter Christus en onder Zijn bedekking zoekt binnen te gaan?

Neen, daar is geen verdoiemenis voor degenen, die in Christus Jezug^^^^||«-:

J. G. KUNST.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

Geene Verdoemenis — voor wie?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1926

De Reformatie | 8 Pagina's