GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ongelukkigste?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ongelukkigste?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij dochters van Jeruzalem, weent niet over Hij, maar weent over uzelf en over uw kinderen." Lucas 23 ; 28.

Het verhaal loopt, en een bekend schrijver geeft het door, dat in Engeland eens een graf moet gevonden zijn, met het zonderlinge opschrift: De ongelukkigste. Toen men, nieuwsgierig, dat graf opende, bleek het leeg: de ongelukkigste was niet to vinden. En nu zijn er velen, die zouden willen zeggen: het is geen wonder ook: dat graf hoortniet in Engeland, maar in Palestina', in Jeruzalem te zijn, dat graf met zulk een opschrift. En als ge het aan de vrouwen zoudt vragen, die achter Jezus aan gaan naar Golgotha, dan zouden zij het wel zoo dadelijk willen zeggen: zet op Zijn graf straks het opschrift: de ongelukkigste. Ze krijten ervan.

Nu opent Christus den mond. "Weent niet over Mij, zoo zegt Hij tot die vrouwen. Dat is het einde van Jezus' publieke redenen tot het volk. Tot de gemeenschap van het Joodsche volk, heeft na dit woord Christus niet meer rechtstreel5; s gesproken. Dus krijgt dit woord, schoon het zich richtte tot vrouwen, die saamgeschoold en saamgeschoven waren door het gezicht op „den ongelukkigste", de beteekenis van een vol-geladen profetie. Het is de epiloog van Christus' redenen tol Israels vleeschelijk zaad. Hij bedient óók in deze slot-rede zijn messiaansche ambt, want, als Hij ons leert, hoe wij Zijn vernedering zullen zien, dan baant Hij daarin den weg tot de rechte aanschouwing van Zijn verhooging.

Weent niet over Mij. Gij zegt: zietdaar den ongelukkigste. Gij repeteert: ecce homo, ziet, een geknakte boom, een groene tak, maar dan ontbladerd. Gij vindt het tragisch, dat groen, frisch hout, versneden wordt. Was ik voor uw besef of voor besefloosheid onder het dorre hout, gij zoudt niet schreien; want het dorre is immers tot verbranding? Maar ik kom u leeren, dat niet een moment van breuk, maar de toestand van dorheid, van levenloosheid, in de hoornen van Gods park te beweenen valt. En g ij z ij t zulke dorre boomen gij èn uw kinderen. Zeker, mij breekt de Eeuwige, maar mijn tak i s dan toch nog groen. Maar uw takken zijn verdord. Het dorre hout krijgt wat het waard is, als iemand het breekt; gij, zondaren, krijgt dus uw deel, gij krijgt het uwe, als gij verbroken wordt. Maar ik ben het groene hout; breekt men mij, dan ontvang ik wat het niijne niet is. Want, rechtuit gesproken: ik krijg, ik neem op mij, wat het uwe is. Dus ben ik niet „de ongelukkigste", want het wezen van mijn smarten belacht elke vergelijking met de uwe. Bij mij is de breuk, maar het leven is er toch; maar bij u ontbreekt zelfs het gevoel van de breuk, want gij zijt dood. Wat gij in mij beweent, ^dat is het uwe; en wat uit mijn dood u tot leven worden kan, dat ziet gij niet. Weent niet, weent nooit, zonder bekeering. Want alle smart, die Jezus plaatst boven aan de lijst der menschelijk-ongelukkigen vult die lijst aan, en laat dus de lijst bestaan. Doch wie weent om zijn zonden, die noemt Jezus niet den eersteling in en • van de stervenden, die daar gaan naar de dooden toe; maar hij noemt hem den eersteling der levenden, diö opstaan uit de dooden. De rij der ongelukkigen wordt door zijn smart niet aangelengd', maar gebroken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

De ongelukkigste?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Reformatie | 8 Pagina's