GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In het gelUlc gesteld.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In het gelUlc gesteld.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

... is gerechtvaardigd in den Geest....1 Tim. 3 : 16.

Het boven afgeschreven woord is een versregel uit een oud-Christelijk lied. Eén dier geestelijke liedekens, waarvan Paulus ergens schrijft; dateerend uit den goeden ouden tijd der eerste Christelijke Kerk, toen er nog gezangen werden gezongen in de godsdienstoefeningen.

Het lied, waartoe deze regel behoort, • spreekt van het aardsche leven van den Zaligmaker; van wat geschiedde van de geboorte tot de hemelvaart. God is geopenbaard in het vleesch; Jezus Christus werd geboren in Bethlehem als een kind van vleesch en bloed. En Hij is gerechtvaardigd in den Geest.

Gerechtvaardigd is Jezus Christus, ja. Niet in den juridische» zin, waaïin wij , gewoonlijk van de rechtvaardiging van een zondaar spreken. Maar rechtvaardiging is hier in het algemeen: iemand in het gelijk stellen; iemand, wiens rechtmatige pretenties worden betwist. Zoo is Jezus Christus gerechtvaardigd in den Geest, dat is: in het gelijk gesteld door den .Heiligen > Geest.

Want Hij trad op met uitspraken van Goddelijke hoogheid en van, Middelaarswaardigheid. En met den eisch tot erkenning daarvan. Hij trad op met , hooge pretentie en Hij eischte geloof van mensch enzijde.

^Maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Want Zijn glorie ging immers schuil onder de sluiers van Zijn vernedering.

En tocti — Hij is geloofd en aanvaard. Want Hij heeft een machtig Getuige'gehad, dié het voor Hem opgenomen heeft: den Heihgen Geest. Die Geest heeft Hem verheerlijkt. Hem toegerust met Middelaarsgaven naar Zijn menschelijke natuur. In de opstanding de sluiers weggenomen, die Zijn heerlijkheid hebben verborgen voor het oog.

Zoo is onze Zaligmaker in het gelijk gesteld door den Heiligen Geest.

En zoo is de blijvende triumf, dien de Geest voor Jezus schept. Nog altijd door doet Hij dat werk, dat Hij vroeger heeft gedaan: nog wordt Jezus, de "Zoon van God, de Middelaar Gods en der menschen, in het gelijk gesteld door den Heiligen, Geest.

Want het is niemand 'dan de' Geest, die aan menschenoog de Middèlaarsglorie van Jezus ontdekt. Die in de stilte van het menschenhart Jezus laat zien; zóó, dat die beweldadigde mensch voor dien Jezus neervalt, en verwonderd uitroept: al wat aan Hem is, is enkel liefelijkheid. Dat kan niemand doen dan de Heilige Geest, maar Hij doet het.

Er is geen mensch, die in Jezus eenige heerlijkheid van nature ziel. Hij treedt nog in het midden der wereld op, met Zijn AVoord en met Zijn eisch tot erkenning van Zijn Majesteit. In die arme, moede wereld, die naar ontkoming hijgt en die als blinden tast naar de poort van het gesloten en verloren Paradijs staaJ; Jezus met Zijn Evangehe: „Ik ben het" — maar als er niet meer geschiedde, zou ze Hem nog zwijgend voorbijgaan; misschien even ontroerd, als deze eeuw kan zijn, door Zijn bekorend woord — maar na een even stilstaan en Hem aanzien toch voorbijgaand.

Maar die Geest is er — de Getuige van Jezus. Hij )ieemt het in deze wereld voor Jezus op en stelt Hem in het gelijk, als Hij komt met Zijn Evangelie. Want dan legt die Geest aan den zondaar het Woord voor; het Jezusportret; den weg der ontkoming ; het pad naar het Vaderhuis. ,

En dan opent Hij het oog van dien mensch, zóó, dat voor het verlichte oog Jezus staat in Zijn schoonheid van genade. Dan is de verblinding geweken en Jezus wordt de schoonste onder de menschenkinderen. Dan zinkt die zondaar aan de voeten van den vroeger gesmaden Jezus neer, die nu om redding wordt gevraagd. Dan is Jezus weer in het gelijk gesteld door den Heiligen Geest.

Corrigeert deze wetenschap ons niet in soms dwalenden bekeeringsijver aan menschen, die ver van God leven? Wij meenen soms, dat wij met al onzen ijver toch wel iets kunnen. En als we dan ontmoedigd terugkomen en kennis hebben gemaakt met den machtigen boei, waarin Satan zijn prooi heeft geklemd — ja, dan worden we weer herinnerd aan dit woord; de Geest moet het doen. Ga dan den volgenden keer maar wéér getroost uit, broeder, maar vergeet niet, dat de Geest alleen Jezus in het gelijk stellen kan. Hadt ge misschien ook vergeten, het te beleven in uw arbeiden?

Maar als dan die Geest werkt, dan wordt uw Zaligmaker in het gelijk gesteld. Dan straalt Zijn schoonheid voor het zondaarsoog.

Dan ziet 'Hem uw elgeir oog, nadat verdorring gekomen was misschien.

Dan ziet Hem de zondaar, die vijandig eerst tegenover Hem stond.

Onze tijd heeft behoefte aan 'den arbeid van dien Getuige. Voor de wereld. En voor ons zelf. Opdat Hij ons leide naar Jezus en ons Hem in Zijn heerlijkheid aanschouwen doe. Dan is er het feest, als een zondaarsoog Jezus ziet.

Als Hij in het gelijk gesteld wordt door den Heiligen Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

In het gelUlc gesteld.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1929

De Reformatie | 8 Pagina's