GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bond van Gereformeerden (Calvinisten) in Nederland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bond van Gereformeerden (Calvinisten) in Nederland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

Hebben we in een vorig artikel den naam van den Bond besproken, thans willen we den grondslag eens nauwkeurig bezien.

Artikel 2 zegt: „Deze vereeniging aanvaardt als haar grondslag de Heilige Schrift en mitsdien de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, den Heidelbergschen Catechismus en de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten. Zij erkent, dat de Heilige Schrift normatief is voor heel het menschelijk leven, met name voor zedelijkheid, wetenschap, kunst, gezins-, staatkundig en maatschappelijk leven".

Hieruit blijkt wel, hoe scherp belijnd die grondslag is.

Zij, die niet Gereformeerd zijn in konfessioneelen zin, kunnen niet toetreden.

Het fundament van de Gereformeerde werelden levensbeschouwing is de openbaring Gods in de Heilige Schrift.

De ervaring leert echter, dat ©r ook anderen zijn, die de Heilige Schrift als grondslag aanvaarden •en toch op vele punten diametraal tegenover ons staan.

Dat komt, omdat zij op dat fundament iets optrekken, dat in meer dan één opzicht wezenlijk tegen het bestek van dat fundament ingaat en daarom wankel staat.

Hoewel we hun den Christennaam niet willen, niet mogen ontzeggen, kleven Tiun toch vela dwalingen aan.

Op het fundament van de Schrift kan gebouwd worden met ondeugdelijk materiaal als hout^ hooi en stoppelen, dat door het vuur verteerd wordt.

Daarom spreekt de Bond het uitdrukkelijk uit, dat de Gereformeerde konfessie alleen in overeenstemming is met de Schrift.

Elke andere konfessie verwerpt zij als minder zuiver.

Nu hebben de Gereformeerden van verschillende landen hun geloof in verschillende konfessies uitgesproken.

Waar het hier echter een Bond van Gereformoerden in Nederland betreft, komen vanzelf die belijdenisschriften in aanmerking, di© door de Gereformeerden hier te lande speciaal worden aanvaard.

Het interkerkelijke komt in den grondslag uit, doordat niet gesproken wordt van de Drie Formulieren van Eenigheid der Gereformeerde Kerken in Nederland.

Ofschoon deze uitdrukking historisch zeer goed te verdedigen ware, zou zij tot misverstand aanleiding kunnen geven.

Men zou er uit kunnen afleiden, dat die belijdenisschriften worden bedoeld, die de tegenwoordig officieel bekend staand© „Gereformeerde Kerken" aanvaarden.

Men zou. er uit kunnen lezen, dat de „Gereformeerd© Kerken" in dezen Bond de leiding hadden en den toon wilden aangeven. Dat zou een miskenning zijn van de Gereformeerden in andere Kerkengroepen.

Om nu verwarring te voorkomen zijn blijkbaar eenvoudig de belijdenisschriften niet onder één titel vereenigd, maar opgesomd: D© Nederlandsche Geloofsbelijdenis, de Heidelbergsche Catechismus en de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten.

Op o.i. gelukkige wijze werd daardoor de moeilijkheid overwonnen.

Deze belijdenisschriften worden volgens de Statuten geacht geheel conform de Heilige Schrift te zijn.

Eie vereeniging aanvaardt als haar grondslag de Heilige Schrift en mitsdien d© genoemde belijdenisschriften.

De belijdenisschriften zijn op de Schrift gegrond.

En hoe de Schrift door den Gereformeerde wordt geloofd, wordt in d© belijdenisschriften uitgesproken.

Verdere omschrijving kan daarom overbodig worden geacht.

Doch dat is het eenige niet.

De Schrift heeft niet alleen beteekenis voor de religie en daarbij nog voor ïï© zedelijkheid, gelijk b.v. de Ethischen willen.

Niet alleen de religieus-ethische inhoud van de Schrift heeft gezag.

Neen, zoo leest men hier, de Schrift is normatief, maatgevend, gezaghebjjend, voor heel 'het menschelijk leven.

Wat dat inhoudt, wordt nader uitgewerkt door enkele terreinen van dat leven met name te noemen.

Het zijn zedelijkheid, wetenschap, kunst, gezins-, staatkundig-en maatschappelijk leven.

Daarmee is het gebied, waarover de Schrift gezag oefent, niet uitgeput.

Maar met enkele specifikaties is aangegeven, wat er onder meer toebehoort.

Men zal toestemmen, dat beslister standpunt niet mogelijk is.

Laat m.en b.v. eens hierop letten: de Schrift is normatief voor het wetenschappelijk leven.

Een Ethische kan dat niet onderschrijven.

Zelfs zij, die een tusschenpositie kozen en zich soms , , Gereformeerd-Ethisch" of „Ethisch-Gereformeerd" noemen, kunnen zich daarmee niet vereenigen.

Er werkt ©en geweldige drang in onzen tijd om een terrein van wetenschap te creëeren, dat aan het gezag der Schrift niet is onderworpen, om nog te zwijgen van hen, die de wetenschap boven d© Schrift stellen.

Doch de Bond wil blijkens zijn grondslag zoo iemand, al zou hij zich honderdmaal Gereformeerd noemen, niet toelaten.

De Bond bedoelt niet alle zich noemende orthodoxen te vereenigen, maar alleen beslist-Gereformeerden.

Van zijn werkelijk Gereformeerd-zijn moet hij door volledige aanvaarding van art. 2 bewijs geven.

Men behoeft daarom niet benauwd te zijn, dat de Bond aan vervaging van het Gereformeerde standpunt, aan verwatering der Gereformeerde belijdenis zal medewerken.

De grondslag biedt daartegen voldoende waarborg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Bond van Gereformeerden (Calvinisten) in Nederland.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1930

De Reformatie | 8 Pagina's