GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Moderns” componisten en hun werken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moderns” componisten en hun werken.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reeds meer dan een jaar geleden heb ik het plan opgevat, een reeks artikelen te schrijven over componisten uit de laatst© helft van de 19e eeuw en van den tegenwoordigen tijd. Tot mijn spijt heb ik tot nu toe geen gelegenheid kunnen vinden dit plan te verwerkelijken. Ik wil er nu een begin mee m^aken en hoop in dit jaar tijd te zullen kunnen vinden om regelmatig enkele van de vel© componisten van de laatste vijftig, zestig jaar te bespreken met eenige hunner composities. Ik wil niet de meest bekende allereerst behandelen, hun namen en enkele hunner werken kan men regelmatig hooren. Ook onder de muziekwerken van nog zeer onbekende, moderne musici (moderne musici op te vatten in den zin van musici van na plm. 1870) zijn werken, die bestudeering ten volle waard zijn.

Om de moderne muziek te leeren waardeeren, is het noodig eerst eenigszins te wennen aan de nieuwe opvattingen. Vooral op het terrein der orgelliteratuur gaat men meestal zijn keus doen uit de 16e en 17e eeuwsche muziekwerken. Ik heb eens nagegaan in de radiogids van de Nederl. Christelijke Radio-vereeniging, wat zooal voor werken in het afgeloopen jaar zijn uitgevoerd eii daarbij bleek mij, idat behalve van enkele Nederlandsche componisten van den laatsten tijd bijna alleen werken werden uil; gevoerd van 16e en 17e eeuwsche componisten. Natuurlijk kan het niet anders dan zeer nadeelig werken op de muzikale ontwikkeling, wanneer men de grootmeesters op muzikaal gebied van vroegere eeuwen gaat verwaarloozen, maar ernstige bestudeering van wat den laatsten tijd heeft opgeleverd mag evenmin achterwege blijven. En ernstige bestudeering zal ongetw, ijfeld leiden tot waardeering. Te vaak wordt na een paar zwakke pogingen om ook met de moderne muziek kennis te maken., al dadelijk een ongunstig oordeel over het nieuwere geveld en alleen aandacht geschonken aan het bekende tot schade van eigen en anderer muzikale ontwikkeling. Want als men ook regelmatig wat van de moderne muziek uitvoert, zal het publiek langzamerhand aan het vreemde, ongewone eigen raken en 'het werkelijk schoon© in het nieuwere leeren genieten.

Ik stel m© voor allereerst en allermeest aandacht te schenken aan de moderne orgelmuziek. Het modern-3 orgel krijgt zoo langzamerhand zijn eigen literatuur, di© rekening houdt met de mogelijkheden, die het nieuwe electrische en pneumatische orgel biedt, wat natatirlijk niet zeggen wil, dat op de oudere orgels de nieuwere werken niet kunnen worden uitgevoerd; meestal zal het zeer wel mogelijk zijn, zonder al te groote bezwaren een uitstek kende vertolking op ©en orgel van het oude sleeplade systeem te .geven van de moderne orgelwerken. Ook hoop ik, als de gelegenheid zich aanbiedt, tevens de aandacht te vestigen op andere composities niet speciaal voor orgel geschreven. Ik weet, dat zeer veel moeilijkheden zich zullen voordoen; van de meeste componisten, die ik denk te bespreken is nauwelijks een eenigszins volledig levensbericht te vinden, laat staan een bespreking van hun werk, zoodat het niet mogelijk is mijn oordeel met dat van anderen te vergelijken. Gaarne wil ik trachten deze moeilijkheden, te overwinnen, wanneer mijn doel slechts bereikt wordt, meer belangstelling te wekken voor modem© muziek. Bij verschil van meening, dat zeker in deze zaak niet uit kan blijven, hoop ik, dat men van zijn ander inzicht blijk zal willen geven, om zoO' te geraken tot ©en juiste waardeering van de moderne muziek.

Bussum.

D. STROO.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Moderns” componisten en hun werken.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's