GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Samenwerking.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samenwerking.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over het geheel kunnen we constateeren, dat de samenwerking tusschen het gezin en de Lagere School in onze Christelijke kringen in de rechte weg wordt gezocht en meerendeels ook wordt verkregen. De school komt op uit de samenwerking van de verschillende gezinnen.

Met eenige verwondering volg ik nu in „Gezin en School", een neutraal blad voor Leeraren en Ouders bij het Middelbaar Onderwijs, een discussie over nader contact tusschen ouders en leeraren. En nu blijkt uit het laatste nummer van bedoeld tijdschrift, dat — en ziedaar mijn verwondering —-men aan verschillende scholen niet gesteld is op meerdere invloed van de zijde der ouders. Men schuwt oudercommissies en verwacht niets van ouderavonden.

Men kan anders niet zeggen, dat er geen klachten vallen over en weer. De ouders klagen, dat de kinderen overladen zijn met werk. Ze moeten tot. in de nacht zitten werken. En de leeraren blijken vaak naar het oordeel der ouders maar al te ongeschikt, om hun stof aan de kinderen

duidelijk te maken. Bij het geven van cijfers wordt er naar gunsten en gaven gehandeld. Van een objectief, eerlijk waardeeren van de kinderen is bij sommigen geen sprake. "Wie maar in de gunst staat, kan het halen, wie uit de pas is, kan het niet zoo maken, dat de verbolgen leeraar tevreden is.

Maar ook de school heeft klachten. De ouders hebben, zoo klagen de leeraren, heel weinig te zeggen over de kinderen. Visites en jjretjes tot in de nacht komen al te veel voor; de jongens brengen hun tijd op het sportveld'door. Van serieus werken is geen sprake. En als de school dan een beetje de-schroeven aandraait, dan komen de klachten. Daarom moet er eens gepraat worden, zoo meenen vele ouders. En m.i. moet de school daarop ook prijs stellen.

Prof. van Poelje heeft onlangs bij het openen van een school gezegd, dat de ouders het onderwijs door de oogen van hun kinderen zien — vandaar die spanning tegen de school. Ik geloof, dat heel velen dit als waarheid moeten erkennen. Er ; is maar een heel gering contact tusschen de ouders en de leeraren bij het M. O. Van een persoonlijk bezoek bij de ouders door de leeraren of van de ouders bij de leeraren komt als regel niet veel terecht. Dat zou anders ook een uitstekende maatregel zijn. Dan smelten heel wat moeilijkheden als sneeuw voor de zon. Vele kinderen, ook als ze al wat grooter geworden zijn, hebben een te gemakkelijke taak, om de leeraren bij hun ouders in een door hen gewenscht licht te plaatsen. Een enkel gesprek brengt de zaken, vooral de klachten wel weer tot zuiverder proporties terug. Dan behoeven de ouders niet meer door de oogen van hun kinderen te kijken. Ook krijgen de leeraren wel eens een andere kijk op de kinderen, op de omstandigheden, waaronder ze moeten werken, ook op de opofferingen, die de ouders zich vaat moeten getroosten, om hun kinderen een kans in het leven te bieden. Dat maakt wel eens voorzichtig in het treffen van maatregelen en het nemen van beslissingen. Heel wat ouders hebben het al gelukkig gevonden, dat er ook nog een ander contact met de school bestond dan alleen het rapport, drie, vier maal in het jaar. Want ook dat rapport geven de kinderen aan de ouders met de noodige toelichtingen en het behoeft weer geen' betoog, dat ook die toelichtingen niet altijd even objectief zijn. „Van dat onvoldoend cijfer begrijp ik niets, mijn proefwerken waren allemaal voldoende". „O ja, voor dat vak hebben ze allemaal onvoldoende". „Bij die meneer kan ik nooit een goed cijfer krijgen".

Mij dunkt, het is duidelijk, ook ons Middelbaar Onderwijs heeft behoefte aan contact, aan samenwerking. En men moet dat zoeken in samenspreking, bij bezoeken of ook in het werk van oudercommissies en op ouderavonden.

G. MEIMA.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 augustus 1934

De Reformatie | 4 Pagina's

Samenwerking.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 augustus 1934

De Reformatie | 4 Pagina's