GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZENDING EN EVANGELISATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gevaren bij de vertelling.

De inzender, die met mij van meening verschilde over het gebruik van Idnderbijbels ten behoeve van de vertelling op de Zondagsschool, heeft nog een paar andere opmerkingen.

Hij had bezwaar legen het woord Idnderbijbel; en hij gaf toe, dat er in boeken als door mij gesignaleerd, in casu van Van de Hulst, voorstellingen gegeven worden, die in strijd zijn met de Gereformeerde belijdenis.

Maar nog meer. Hij schrijft:

„Wie zal berekenen, met hoeveel onzin, geput uit andere „handboeken", de kinderen naar huis worden gezonden? Handboeken zooals Stock-Renkema en Jachin. Zeker, dit laatste is Gereformeerd, maar wat zegt dat ten opzichte van de vertelling? Jachin geeft een handboek, maar geen boek met vertellingen. Er moeten dus na lezing van dat Gereformeerde handboek nog vertellingen in elkaar gezet worden. En terwijl dit plaats heeft komen on-gereformeerde dingen te voorschijn (in vele gevallen in de hand gewerkt door dat handboek)... Van de Hulst geeft kinderlijke voorbeelden, Jachin niet".

Over deze opmerking wil ik iets anders zeggen. Inderdaad geloof ik, dat ook bij het gebruik van goede Gereformeerde handboeken het gevaar blijft bestaan, dat ©en vertelling te voorschijn komt, in strijd met de Gereformeerde belijdenis.

Al kan ik niet toestemmen, dat dit in vele gevallen in de hand wordt gewerkt door dat handboek, want daarvan weet ik geen enkel voorbeeld!

Wat ik wèl weet, is dit: wanneer iemand een goed nandboek gebruikt, kan bet nog voorkomen, dat hij ongereformeerd vertelt.

Maar wat zegt dat nu pro of contra het hebben van bedenkingen tegen ongeretormeerde handleidingen of het aanbevelen van Gereformeerde handboeken ?

Want de fout ligt dan immers niet bij het boek, maar bij den gebruiker, die dat boek niet goed heeft gebruikt, of zich op andere wijze niet goed heeft voorbereid.

Dan zou men wel tot de conclusie kunnen komen, dat het er absoluut niets meer toe doet, of iemand al of niet Gereformeerde literatuur gebruikt bij zijn voorbereiding, en dat de zorg, een Gereformeerde vertelling te maken, maar aan hem zelf moet worden overgelaten zonder vertrouwden gias.

Dan zou ik echter vreezen, dat er van het vertellen al heel weinig terecht zou komen. Omdat we bij het personeel op onze Zondagsscholen te maken hebben met menschen, die niet voldoende theologisch onderlegd zijn, om overal waarlieid en dwaling te onderkennen; althans in vele gevallen.

Neen, den eisch van goede Gerefooueerde hand-

leidingen mogen we nooit vei'waarloozen. Ieder, die Theologie heeft gestudeerd', weet uit eigen ervaring, hoe gevaarlijk liet ook dan nog is, slechts onbetrouwbare gidsen te gebruiken. En hoeveel te meer zal dit dan niet gelden voor niet theologisch onderlegden.

De meeste van de broeders en zusters, die arbeiden op de Zondagsschool, zijn niet theologisch geschoold — reden te meer, om te eischen, dat ze gebruiken als gidsen boeken, die ze kunnen gebruiken zonder eerst nog eens bij elke bladzijde te moeten onderzoeken, of wat daar staat wel in overeenstemmingismet de Schrift en de belijdenis.

Daarvoor moet worden gezorgd. En het is juist zoo uitnemend, dat we onze goede handboeken hebben, zooals dat van Jachin, die vertrouwd zijn en die niet telkens behoeven te worden onderzocht op hun gereformeerdheid. Elke Zondagsschool zal hebben te onderzoeken, of het personeel wél goede boeken gebruikt.

Maar nu heeft de geachte inzender als bezwaar geopperd, dat Jachin geen vertellingen geeft.

Wat in Jachins handboek staat^ biedt het materiaal, waarvan dan nog een vertelling moet worden gemaakt.

Inderdaad. En dat maken van de vertelling geschiede door den onderwijzer en de onderwijzeres zelf

Het is natuurlijk ook anders mogelijk: een boek te gebruiken, dat de vertelling reeds pasklaar heeft gemaakt, dat boek een paar maal goed doorlezen op de aan de orde zijnde geschiedenis — en dan maar met een goed geheugen gewapend naar de Zondagsschool trekken om te repeteeren, wat men in het gebruikte boek gelezen heeft.

Zoo zou een boek als dat van Van de Hulst en nog vele andere te gebruiken zijn, gesteld, dat het voldeed aan den eisch van goed Gereformeerd te zijn.

Maar zoo is toch niet aan te .raden. Dan geeft de Zondagsschoolonderwijzer geen eigen werk, maar doet dienst als een soort gramofoon, , die alleen maar repeteert wat ze opgenomen heeft.

Vertellen is anders. Dat moet eigen werk zijn. Af en toe hoor ik wel eens, dat iemand even voor de les het handboek met vertellingen inkijkt en overleest en dan maar naar de Zondagsschool gaat.

Of erger nog: het boek maar meeneemt en voor zich legt om daaruit te „vertellen".

Zoo doen we het niet. Zoo leert men nooit vertellen.

Zelf het werk doen. Zelf de vertelling maken. Dan woFdt ze misschien niet' zoo mooi als die van het boek. maar al doende leert men.

Zelf leeren vertellen — dat moet de onderwijzer op de lagere school en dat moet het personeel van de Zondagsschool.

Dat kost inspanning en oefening, maar ook wie middelmatige capaciteiten heeft, kan hierin veel bereiken.

Als hij maar een paar dingen doet: zich Gereformeerd voorbereiden: zich inspannen en niet even voor het uur nog even een boek inkijken.

En dan zoo nu en dan eens hooren of lezen, hoe menschen van goede kwaliteiten het doen, om daarvan te leeren, hoe men zelf een vertelling maken moet.

Vertellen is bij allen schijnbaren eenvoud een zeer moeilijk werk. Ik verbaas me soms over de gave van vertellen die ik eens bij dezen of genen merk.

En dan denk ik, dat preeken toch niet zoo moeilijk is, als vertellen voor de kleinen, want dat is het brood bereiden voor kinderzielen. Iets, wat ik buitengewoon moeilijk acht.

Dat kost studie. En dat eischt vóór alles waarborg van Gereformeerd vertellen, dus het gebruik van Gereformeerde hulpmiddelen.

Want in onzen tijd merkt men overal, dal op Christelijk terrein water in den wijn wordt gedaan Tot schade van de zielen, die we onder onze hoede hebben.

De eerste eisch is: vertel Gereformeerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's