GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij, het geld genomen hebbende, deden gelijk ze geleerd waren.... Matth. 28:15.

Het machteloos leugenapostolaat.

Oók de wereld heeft haar apostelen.

Zij zendt ze uit.

Voor de propaganda van haar verzinsels en gedachtenspinsels, die uit den vader der leugeïien, zijn. En voor haar opzettelijke leugens.

Elk apostel (uitgezondene) is eerst discipel (leerling).

Hij wordt onderwezen. En daarna spreekt en doet hij „gelijk hij geleerd ia". Hij houdt zich aan zijn voorschriften.

Zie het in dit Hoofdstuk.

De Sanhedristen vergaderen na Jezus' opstanding met ide soldaten van d© wacht, die het graf in Jozefs hof hadden moeten bewaken, maar uit vrees voor den engel gevlucht zijn.

De oveipriesters en ouderlingen, die ijveraars moesten wezen voor de waarheid, en levende getuigen om de wereld met de waarheid te winnen, geven hun les in leugen. Brutaal en moedwillig. Ze instrueeren deze militairen. Die moeten liegenda gaan getuigen dat Jezus' discipelen dieven zijn, lijkroovers, en de zoogenaamde opstanding van den Meester herleid kan worden tot verachtelijfceia diefstal van de zijde zijner leerlingen.

„Zegt: Zijn© discipelen zijn des nachts gekomen, en hebben Hem gestolen, als wij sliepen."

Predikt dat, getuigt dat, profeteert daarvan in Jeruzalem en overal, verbreidt dat gerucht. Trekt er op uit. Maakt er propaganda voor. Vertelt het aan iedereen. Wij zenden u uit als onze apostelen. En hier is uw loon. Geld! Veel geld, voor veel leugens! Voor uw moeizaam liegwerk, voor uw pseudo-evangelie!

Uw apostolaat wordt betaald. Ruim en rijk. Ibe, gaat nu heen. W© hebben u genoeg onderwezen, discipelen! Weest nu apostelen! W© zenden U uit!- Gaat nu liegen!

En dan staat er zoo teekenachtig: „en zij, het geld genomen hebbende, deden gelijk zij geleerd waren".

Het geld genomen hebbende. Dat geld maakt deze discipelen tot apostelen, die wéten met de leugen te komen, zonder overtuiging, zonder bezieling, tegen beter weten in. Die, zoo dilrwijls ze prediken, zichzelf verachten moeten, omdat ze leugenaars zijn, als ze Jezus' jongeren dieven noemen. Maar z© moeten hun instructie volgen. Het geld staat tusschen hun discipelschap en hun apostolaat in.

Het profetisme van de leugen.

Gelogen woorden voor uitgeteld gold.

Dit profetisme is ©r nog.

Het openbaart zich in onzen tijd sterker dan ooit.

Het gaat immers weer tegen den levenden Christus en tegen Zijn levende Kerk en tegen Zijn levend Woord ©n tegen de levende belijdenis dergenen die getuigenis van Zijn opstanding zijn, en in Hem gelooven.

Hoevele discipelen kweekt het ongeloof tegenwoordig, hoeveel leerlingen instrueeren de „godloozen", hoeveel propagandisten schoolt het hernieuwd© heidendom? Schatten worden er' voor uitgelegd. Millioenen aan besteed.

D© geschiedenis herhaalt zich. "En zij, het geld genomen hebbende, deden gelijk zij geleerd waren".

D© materiëele goederen maJcen van leerlingen „uitgezondenen". D© discipelen worden apostelen.

De wereld van onzeai tijd is er vol mee.

Propagandisten van den satan. Leugenaars tegen de Kerk.

Zal deze valsche profetie d© echte niet overvleugelen ?

Kan dit ongeloofsgetuigenis het getuigenis der belijdend© Kerk niet overwinnen?

We Icunnen even goed vragen: kan de leugen het ooit of ergens duurzaam winnen van "de waarheid?

T'riumfeert de leugen der mensehen en van Satan over de waarheid Gods?

Na het Idein© leugenapostolaat der wereld komt met kracht des. H. Geestes, met moed, bezieling en overtuiging, met werk en wonder, het groote, het evangelisch apostolaat der waarheid van den Levensvorst Christus. Dit overwint d© wereld.

„Mij is gegeven aUe macht in hemel en op aarde. Gaat dan henen, onderwijst al d© volken, dezelve doopend© in d©n Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; leerende hen onderhouden aUes, wat Ik u geboden heb.

En ziet. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld.

De verkoren en gewonnen Kerk zegt tegenover

heel de wereld mei haar leugenprofeten op dit evangehe: Amen!

De waarheid zal winnen!

En. overwinnen I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's