GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En ik zag, toen het Lam één van de zegelen geopend had, en ik hoorde één uit de vier dieren zeggen, als eene stem van eenen donderslag: Kom en zie.En ik zag, en zie, een wit paard, en die daarop zat, had eenen boog, en hem is eene kroon gegeven, en hij ging uit overwinnende, en opdat hij overwonne. Openb. 6:1, 2.

Sabbatb op het oorlogsveld.

Beginnen we met een aanhaling:

„Het gezicht der vier paarden met hunne ruiters" j, sluit zich aan bij de nachtgezichten van Zach. 1:8 V.V., en 6:1 v.v. Ook daar zijn het vierderlei paarden, die gezien worden, terwijl hma kleuren

vrij wel gelijk zijn aan die der paarden in ons hoofdstuk. Alleen is de volgorde der paarden in Openb. 6 eenigszins anders, dan in Zach. 1 en 0. Dat is echter slechts een formeel verschil, hetwelk in verband staat met de onderscheidene bedeeling, in welke deze gezichten gezien werden: door Zacharia in den tijd vóór 'sHeeren komst in het vleesch, door Johannes na de geboorte, het lijden, en de verhooging van onzen Heiland; terwijl toch zakelijk de gedachte dezelfde is. In den Ouden dag moest alles dienen, om de komst van den Zione Gods voor te bereiden. Toen moest de weg voor Hem bereid worden. Daarom gaan in Zach. 1 en 6 de gekleurde paarden voorop, en volgen de witte. Nu de Zone Gods echter gekomen is, en Zijn verzoeningswerk volbracht heeft, en gezeten is op den troon naast den Vadeir, om de gansche wereld te regeeren, bezigt Hij alles a 1 s m i d d e 1, o m Z ij n K o n i n k r ij k t e r o v e r- winning te voeren. Daarom gaat in ons hoofdstuk het witte paard voorop. Het is om de aanwijzing van de overwinning door dien ruiter to doen. De andere paarden en ruiters doen hulpdienst voor den eersten ruiter en zijne overwinning, en zij zijn hem tot dienaars."

Het wil dus zeggen: de sabbath is er — ook op 't oorlogsveld.

De paarden zijn hier oorlogsinstrument, „niet als wcrkdier, voor den ai-beid op het veld, maar als gespannen voor den krijgswagen", komen ze hier voor. ^) Oorlog, honger, dood. Het evangelie van den verhoogden en gereed gekomen Christus is de ruiter op het witte paard. Dat Evangelie van den aangcbrachten sabbath gaat voorop.

Het is dus nieuwe bedeeling, ook op het slagveld. Het oorlogsterrein breidt zich uit, want het sabbathsterrein i s al uitgebreid.

En zooals in de oude bedeeling de werkdagen voorop gingen, en de sabbath achteraan "kwam, doch in de nieuwe bedeeling de sabbath vooropgaat, vanwege Christus' Paschen en de werkdagen volgen,

en zooals we dus onze rust verklaren uit den arbeid, doch den arbeid uit de aangebrachte Rust,

zóó verklaren wij de Rust van Christus, onzen sabbathskoning, niet als een vinding van ressentiment der religieuze gemeente,

doch wij verklaren de onrust van de oorlogst ellende uit Zijn Rust, de Rust van Christus onzen Kurios.

We kunnen weer preeken. We hooren eerst klok­

ken, dan kanonnen.


1) Dr S. Greijdanus, Komm. Openb., blz. 145.

2) t.a.p.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 1940

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 1940

De Reformatie | 8 Pagina's