GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

OVER DE INDONESISCHE KERK.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVER DE INDONESISCHE KERK.

22 minuten leestijd Arcering uitzetten

We moeten nauwkeurig meelevea met en belangstellen in de kerk van Jezus Christus in Nederlandsch Oost-Indië.

Want „de kerk" is daar ook tenvoUe in geding, misschien irog veel meer dan „de staat". Groen heeft ons reeds een, eeuw geleden geleerd, dat de Revolutie (met een groote r) 'zich nooit in één hokje laat opsluiten en dat ze zelfs altijd in „de kerk" begint.

Voor een paar jaar was" er in Batavia een gemeensdhap welke zich „Gereformeerde Kerk" noemde en die vergaderde in de Kwitangkerk. Ze was; in het verbond van gereformeerde kerken, welke in Nederland, België, een deel van Duitschland en Amerika geinstitueerd werden, opgenomen. Ze kwam daarmee samen in synodale vergadering. Ze nam met die alle bindende besluiten.

Die „kerk"* van Batavia maakte zich „formeel" (zoo noemen de menschen dat, en voor dat formeele hebben ze erg veel respect, want je moet altijd „in den vorm" blijven) niet los uit dat bondgenootschap. Maar „materieel" wel.

Vooreerst en-vooral, omdat ze zich van al de mooie leerbesluiten van haar eigen kerkenbond en wat daarmee samenhahgt op een handige wijze afmaakte. Zezei: wij kunnen daar niet over oordeelen en daarom laten we het rommeltje maar in Nederland! Ze moefen het daar zélf maar uitzoeken! Wij hebben wel wat emstigers te doen. Er is een „Umbruch der Zeiten". De Indonesische staat wordt'geboren.

En voorts heeft" deze kerk met andere kerken besloten zich „vrij te maken"J Ja, officieus, „onder de tafel" van de leerbesluiten, maar ook officieel van de Nederlandsche Gereformeerde kerken zelf. Ze wil dus een „Indonesische kerk" worden. Want dat ze een „nederlandsch-oostindiscihe kerk" zou moeten heeten ware natuurlijk - nog erger dan dat ze den naam van „nederlandsche kerk" zóu moeten voeren!

Wordt deze kerk nu een „Indonesische gereformeerde kerk?

Ze heeft op die vraag een antwoord gegeven!

Neen, weer niet „formeel", maar toch wel, en heel duidelijk , , materieel"! En nuchtere meiischen, al vinden ze deze onderscheiding van „formeel" en, pnaterieer' niet juist, letten toch maar liefst op wat de menschen „materieel" noemen.

Welk , , materieel" antwoord dan gegeven werd? Ik zal , het U zeggen.

Voor mij ligt een knipsel uit een Batav.^ dagblad. Het is de rubriek: Kerkdiensten, uit het rio. van 18 April j.l. O, neen, het is heelemaal geen daverend nieuws! Maar toch, misschien juist, wel daarom, zoo uitermate belangrijk. Ik geef uit deze rubriek één fragment door. Hier is het:

PROTESTANTSCHE KERKDIENSTEN.

Zondag 20 April. WiHemskerk 8.00'v.m-^s Melis, 9.30 v.m. Ds Van der Voet (bev. Ds Visser) ; Nassaukerk 8, 00 v.m^ Ds Verkuyl, 9:30 v.m. Ds Brouwer, 8.00 n.m. Ds Lieve; Haantjeskerk 5.00 n.m. Ds Smits; Kapel Wasscherij 10.00 v.m. Ds Schakel; • Tjikini Kapel 6.00 n.m.Mëj. Ds Stegeman; Bethelkeiic 9.30, v.m. Ds Van Ves^ sem (afscheid); Kwitangkerk 8.00 v.m. Ds Oranje (H. Avondmaal), 9.30 v.m. Ds Verkuyl (H. Avondmaal), 6.00 n.m. Ds Oranje; Portugeesche Kerk geen , dienst; Tanah Tinggi 9.00 v.m. Ds Geur-- ' » , sen; , Tjideng 9.30 v.m. Hr. Leyder Havenstfoom, .^8.00 n.m. Ds Duivehdak; Struyswflk 10.45 v.m. Ds Oskamp; tjipinang 11.00 v.m. Legér Pendeta Poliï; • Mil. Hospitaal I v.m. Ds Sybesma; Mil. Hospitaal H v.m. Ds Sybesma.

Ik maak bij dit bericfitje de volgende kantteekeningen-:

1. Alle genoemde diensten zijn „Protestantsche kerkdiensten". Men kan ook zeggen: niet-roomsche, dat is beter.

2. De Kwitangkerk was vroeger het gebouw va^n de Gereformeerde Kerk te Batavia, ze is-nu blijkbaar in gebruik bij de Protestantsche kerk.

3. Ds Verkuyl geeft 's morgens om aoht uur den zegen aan de vergadering in de .Nassaukerk, een kerkgebouw van de Protestantsche Kerk van Indië-Hij zweert dat doende: Hier vergadert Christus zijn kerk. Een kerk kan niet anders dan zweren en een ambtsdrager in zijn ambt evenmin.

4. Ds Verkuyl gaat daarna haastig paaï de Kwitangkerk eii bedient daar het Heilig Avondmaal. En hij zweert ten tweede male: hier vergadert Christus zijn . kerk. Hier is zijn éene ongedeelde en ondeelbare Avondmaalstafel.

5. Indien men Ds Verkuyl ernstig neemt en de hem tót zijn ambtelijken arbeid roepende ambtsdragers ook, dan is de volle, feitelijke, „materieele" eenheid Van die gemeenschap welke als Gereformeerde Kè.rkin de Kwitangkerk plactoj samen te koiïien en die gemeenschap welke zich Protestantsche Kerk noemt voor Gods aangezicht bezworen.

6. Ds Verkuyl en Ds Oranje hebben nu een vrouwelijke collega Mej. Ds Stegeman. Karl Earth heeft dus van deze predikanten volkomen, gelijk gekregen, - toen hij» tegenover Dr Kolfhaus indertijd betoogde, dat het woord van Paülus, dat het een vrouw niet geoorloofd is in de gemeente te leeren, voor onze nieuwe situatie niet meer gold.

Zie, deze feiten kan ook een kind afleiden uit dit simpel bericht.

Natuurlijk zullen de „Gereformeerde Kerken" — de synodooratische bedoel ik — zidh van deze dingen niets aantrekken. Die tijd is voorbij. Er is door Prof. Dijk een prachtig middel uitgevonden om bedenkelijke symptomen in het leven zijner kerken weg te glimlachen. Hij zegt dan, dat zulke dingen „exclamaties" zijn. Is dat geeri profetische taal ?

En zóó komt er toch weer een verrassende ^èn benauwende eenheid tusschen de „Gereformeerde Kerken in Nederland" - *-ik bedoel de gebondene — en de voormalige Gereformeerde Kerk van Batavia. Ze trekken zich beide van den ernst der kerk en, der kerkelijke woorden geen zier meer aan. De kerk verwordt tot een zaakje.

Hoe zei Sikkel het ook weer?

Hij Mjrees erop, dat de Kerk, „de Verbondskring", di niet feitelijk en èakelijk een'scheldbrief aan alle zonde geeft, onder gaat: „Zij glijdt af, zinkt weg, schijnt onder te gaan. De .levendigheid van-haar leven wijkt. De genieting uit den schat des Verboijds wordt haar vreemd. Haar oog verduistert; zij mist de koestering, den gloed en den glans, den rijkdom en de weelde van , het licht. Het Woord schijnt als te versteenen; het rimpelt in; het verschrompelt voor haar blik; het wordt dor en oüd. De kracht des Geestes in de . bediening des Woords wordt niet gekend. De 'gaven ^ des Geestes in de toerusting der Dienaren blijven weg. In de gemeenschap der geloo-'vigen is het geeuwerig'arm. Tot de bezieling der Kerk schijnt het Woord onbekwaam. Het lichaam dreigt uiteen te vallen. Slechts in kleiner kring vindt men eenige voeling. De stroom, die aller levpn moet uitbrengen, is een dorre vallei geworden. Slechts hier en daar, hoogerop, sijpelt een straaltje of een plasje over. 't Woord Gods wordt daarvoor pasklaar gemaakt. Het wordt voor een ongrijpbaar-volkje Gods, uit losse vromen op te tellen, gebruikt. Dat is te zeggen, — niet het Woord, de Schrift, gelijk die slechts in Abrahams tent, in Christus' Gemeente, als het Woord des Kouinkrijks spreekt. Maar een tekstje, een woordje: als een sappige bes aan de dorre takken dér Schrift stukgedrukt voor dien man en die 'vrouw en die vromen, tot lafenis in hun woestijntoestand. En voorts worden de blaren, - , dor en wel, afgeplukt en in den wind gestrooid, om den ontaarden, genadeloozen hoop' in het aangezicht te waaien met dé grauwe mistwolk, die rampzaligheid profeteert over de dooden — zonder onderscheiding.

Zoo. sukkelt het Volk voort, en zoo verpuint de Hérk almeer. Voor haar goed - figuur alleen, voor haar uitwendige behoeften en bqlangeri, voor den gewilden vorm, nog ^ een • uitwendige gestalte vasthou dend; — een zaakje met'een zakje; — met knappe sprekers misschien; en een paar menschen met geld; misschien, een weeshuis en eeiv armliuis als hoogste bezitting.

Maar^zonder te leven in en uit den schat des V e r b o n. d s. Zonder de weelde, der Moeder. Zonder het Jeruzalem, dat boven is, te realiseeren op aarde.

Dat geeft dan de Kerk zelfs op. Ze trekt er deii schouder voor op, pi houdt ze den kinderdoop nog aan. In de preek hoort gij er niet van. Blijkbaar is zelfs voor de Dienaren des Woords dat Verbond niet de realiteit van het Woord. Het Verbond staat voor hen niet in de Schrift en de Schrift staat niet in • het Verbond.

De Moeder is weg.

En het Volk'gevoelt er 2iicli als vefluoiht bij. Het . herademt, als er weer een preek voor de losse levende loslevende Godskinderèn komt, — zcaider fiet Verbond, - zonder Moeder”.

Zoo profeteerde Sikkel.

Maar we mogen toch God danken, midden in deze misère, óók in Batavia.

Want in de genoemde rubriek: .-Kerkdiensten, staat nóg wat.

De hoUandsche kerkdiensteii worden nameHijk in drie groepen verde^, elk met een eigen, duidelijk gedrukte, „kop" er boven.

De eerste is, zobals we reeds lazen: PROTESTANT­ SCHE KERKDIENSTEN.

Eloven de derde groep lezen we: KATHOLIEKE DIENSTEN.

En daartusschen lezen wet GEREF. KERK (onderh. art. 31), Soendaweg 4'7a. Kerkdienst om 9-30 en 20.00 uur.

Ja, als we dit lezen, danken we God.

De Gereformeerde kerk bestaat gelukkig toch nog in Batavia.

En als ds Ie Cointre — zie het Nummer va» 10 Mei — schrijft: In Batavia is opgericht een

comité tot actie voor • de Kerken • naar Art. 31, de. •poging aJs zoodanig is heel erg, men vraagt zich af hoe men de verantwoordelijkheid aandurft — dan leg ik daarnaast het volgende fragment uit een brief uit Batayia: „alles hangt hier van pppenrlakkigheid en zelfs al te doorzichtige tactiek aan elkaar. Komt men pas uit Holland, dan kijkt men vreemd op van een dergelijk kerkelijk leven Maar ja, de excuses liggen hier gemakkelijk voor toet grijpen en daar steunt men dan min of meer op. Zoo is'^et heelejnaal niet gek, dat Gereformeerden, als ze nog naar de kerk zijn geweest, den Zondajg verder doorbrengen met pleijsiertochtjes, bioscoopbezoek of dansen. Je begrijpt, dat in dat klimaat niet past studie van leerbeslissingen en schorsingen. Die drang tot hereeniging van de Prot. Kerk is psycliologisch volkomenverklaarbaar, want men is Hervormd geworden. De Calvinistis.che kerk et teveijsstijl is volkomen zoek. Ik vraag me toch met bevreemding af, zou J. P. Zn. Coen of die andere kolonisten daar nu ook last van gehad (hebben, 't Is net een besmettelijke ziekte, na een half jaar hebben de pas aangekomenén zich al aardig „aangepast". Daarom beu ik zoo heel erg blij, (Jat we, hoé klein ook, een eigen kerkelijk leven hebben, dat niet als onder één juk gebonden is aart de steeds verder afdwalende Gereformeerde kerk. Niet dat dat het motief was; ; maar het zijn gunstige gevolgen, die hun invloed zeer zeker doen gevoelen”.

Ja, dit lezende en alles overwegende, danken we God, dat Hij ook aan Batavia bleef denken.

Laat ons dagelijksch gebed opgaan voor onze broeders en ziisters, die in kinderlijk geloof en diep verantwoordelijkheidsbesef weer kerk van Cbristus wil-. den zijn en die beladen werden met een ontzaglijke taak.

C. V.

Naschrift. Ds H. Veldkamp (synodocr.) te Middelburg, 'noemde de her-institueering der Geref. Kerk te Batavia een „dolkstoot" in den rug van „onze jongens". Ze sliepen ook zoo rustig in, en vergleden al zoo aardig in den eenheidsdroom Wat zal uien daar nu van zeggen? Van zulk een-„nivea, u"? Zwij­ gen! — •

- Redactie.

TOENEMENDE VERDWAZING TE LEIDEN.

In - de-„Leidsche Kerkbode" (syiiodocratisch) van 11 April j.l. lees ik oiider de kerkelijke mededeelingep van Leideh:

„Youth of Christ (Jeugd voor Christus), - r-Wij krijgen in onze stad weer Amerikanen, die de'jeugd willen winnen voor Christus. Mogen we aan die actie meedoen? Ja, wij, van ganseher harte. Op een kerkeraadsvergadering is daartoe besloten en dat besluit is immers „einde van alle tegenspraak!" Nu dan jongeren onder~ ons, even aan h^t werk. Wie geven zich op om slechts 900 uitnoodigingen te verspreiden in het Kdoikwartier en omgeving. En wie geven zich op - Maandag, a.s. van 7-^9 uur een Tondgang in de binnenstad te maken per 'auto, waarbij dan affiches worden verspreid aan een ieder, die het ontvangen wil. Starten:7 uur Kort Rapenburg. De g-vond ^elf wordt gehouden op Vrijdag 18 April. Nadere bekendmaking volgt. Uitnoodigingen halen bij: . de Ru Sr, Noordeinde 15.”

Toen ik dit las, was xnijn, eerste gedachte: • wat 'groeien Wij, die eénige jaren geleden nog onder denzelfden Woorddienst erT aan één Avondmaalstafel ons schaarden, - toch ontzettend ver en steeds meer uit elkaar. Zijn & at nu mijn eertijdsche broeders, die op de J.V. reeds' geleerd-hadden, dat de evangelisatieuit behoort te gaan van... de kerk!

„We krijgen weer ALmerikanen, die de jeugd willen winnen voor Christus"... Wat zijn dat voor „Amerikanen"? Misschien leden van de Prot. Ref. Church, de dusgenaamde „groep-Hóeksema", in 1924 uitgeworpen uit de Chr. Ref. Church, waarmee de synodoeratische kerken correspondentie onderhouden en' oecumenische synoden beleggen, • en die gedwee de ..Vervangiugsformule" hebben overgenomen? Ik denk wel van niet; want ik vermoed, dat de leden yan de - „groep-Hoeksema" daarvoor te positief zijn. Maar...' hééft de Leidsche „kerke"-raad. deze mogelijkheid wel overwogen? Want dat zou tooh een vreemde-figuur geven: hier „van ganscber harte", gaan samenwerken' in het evangelie met menschén, die-dé eigen, zusterkerken eenige jaren geleden hebben uitgeworpen!

Ik denk, dat de „kerke"-raad i{j - de verste verte niet weet, welke Amerikanen komen. Dat doet er ook; niet toe, zal hij vermoedelijk zéggen; genoeg is, , , dat zij de jeugd willen winnen voor Christus". Maar, '' ' „kerke"-raad, naar welke-kerk werken diSe - Amerikanen heen? Of doet dat er niet toe? Is dat pas iets van' later orde ? Als Christus maar gebracht, wordt! Kan Christus dus gebracht'worden, los van Zijn kerk? Kunnen wij, zondige menschén, dus Christus en Zijn lichaam van elkaar scheiden?

Wat een onbijbelsch gedoe; wat een verloochenen van de Belijdenis der kerk!

Als Jezus Christus Zijn Openbaring aan Johannes gaat geven (die Openbaring is dus de eigen openbaring van Jezus Christus aan Johannes, zie Hfdst. 1 vs tt),

BEGINT, BEGINT, BEGINT Hij met Zijn positie te bepalen tegenover Zijn kerk. Vs 9 e.v. Het eerste, dat hij neerschrijven moet, moet zijn aan de gemeenten in Azië, dekerken van Efeze, Smyrna, Pergamus, enz. Deze kerken noemt de Christus-in-verhooging Zelf: „gouden kandelaren"; zij, die kerken, zijn de lichtdrag'ers; zij hebben het Woord; daarbuiten is geen licht. Temidden van die , , gouden' kandelaren" is Hij, de Zoon des tóenschen; daar is Zijn plaats; Hij, en Zijn lichaam behooren bij elkaar en z ij n daarom bij elkaar! Aan het hoofd van die kerken staat een predikant, » een „engel der gemeente"-; die predikanten worden verzinnebeeld door „sterren". Die „sterren" nu houdt Hij, blijkens vs 16 in Zijn rechterhand!

Ik zou willen vragen: had Christus ons, die Hij inzicht gaat geven door openbarijig „in de dingen, die haast geschieden moeten", die Hij inzicht, leiding gaat geven, in de dingen en omstandigheden, die zich vandaag aan ons voordoen, met meer ernst en klem •kunnen wijzen op de' kerk. Zijn lichaam? Daar ligt de redding der wereld, daar, 'in' de kerk! Die het Woord heeft'en, die, als zij zich, overeenkomstig haar roeping, als „gouden kandelaar" gedraagt, dat Woordook gééft.

Zou men sterker bewijsplaats kunnen geven, dat de evangelisatie-„uit moet gaan" van... de kerk?

Het schijnt wel, of de Leidsche „kerke"-raad dit eenvoudig Schriftgegeven heelemaal niet meer kent; laat staan dan, • dat hij ook al zijn J.V.-wijsheid vergeten schijnt...

Komen deze Amerikanen werken in opdracht vaude „kerk" van Leiden?

En verder, komen ze de menschén oproepen om zich te voegen tot "de synodocratische kerk van Leiden?

Dat zou toch moeten?

Art. 28 van de Belijdenis zegt toch, dat „niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven te voegen" bij de, „heilige vergaderiijg", die is „een verzamelihg dergenen, die zalig worden". Dat is: bij de plaatselijke kerk. God vergadert, de mensehen hebben zich te verzamelen. Bij die verzameling, die in - elke plaats een adres, en slechts één adres heeft, is ieder schuldig zich te voegen.

Slechts één adres. Wéét gij, synodocratische „kerke"raad van Leiden, dat Dr A. Kuyper op pg. 233 van dl 3 van „Dè gemeene Gratie", 2de druk, schrijft, dat hét standpunt van „dé absolute eenheid der plaatselijke kerk" het standpunt was van alle Reformatoren, „zoowel Luther als Zwlngli, zoowel Calvijn als Bullinger, zoowel Wycliffe als Knox, en ook hier te lande zoowel Guydo de Brés als Datheen" ? Hij schrijft even. verder: „Een Kerk was valsch of waar. Waar nu was alleen de Kerk waartoe men zelf behoorde, en dus waren alle overige Kerken valsche Kerken. Deze overtuiging. .. steunde op. al wat in het Nieuwe Testament over het-één zijn der Kerk op zoo roerende wijze voorkomt". En op'pg. 234 betoogt "hij, dat deze leer ook de leer is „in onz^ Formulieren van eenigheid, en zoo ook bij onze oude dogmatische, schrijvers”.

Trouwens, kunt gij U voorstellen, dat Christus in één en dezelfde plaats b.v. drie groepen ambtsdragers, alle in Zijn Naam, opzicht zou laten hebben, terwijl de ééne groep roept: „geloovigen, stelt U onder ons, opzichte"; de andere• groep: „neen, bij die Afgescheidenen en Doleerenden moet ge niet zijn, hier is Uw plaats, in de Volkskerk!"; en een derde groep: „voegt U bij de oude Moederkerk onder den paus van Rome, dje' is de Stedehouder van Christus"! ? Zou zulk een „concurrentie" plaats kunnen hebben... in Zijn Naam? Vijf minuten gezond verstand, en ge ziet, dat op zijn hoogst, slechts'één - van deze wettig in Christus" Naam kan samenroepen; kan verzamelen, die Christus vergadert..

Weet gij, nu, synodocratische , , kerke"-raad 'van Leiden, zeker, dat deze „Amerikanen", de schapen en lammeren zullen verzanfèlen, , in de ware, de wettige kerk? Zijn het dus leden van Uw Christ. Ref. Churches ? Want anders' VERGADEREN zij niet, maar... VERSTROOIEN!

En nu lees ik nog eens die vraag en dat antwoord: „Mogen we aan die actie meedoen'? Ja, wij, van ganscher harte"!

Armne schapen, die zóó geleid, en geweid worden door" een „kerke"-raad en wiens'besluiten , , immers"(!) het ..einde ^ijn van alle tegenspraak”.

O, ja; U hebt 'destijds ook Ds A. Veldman geschorst en afgezet; en U hebt mij en enkele anderen van het Avondmaal geweerd; en U hebt mij in April 1945 toegezonden een briefje, waarin stond, dat ik „met mijn g^in geschrapt was van de ledenlijst der kerk"! Daar moeten wij dus óók maar over zwijgen: Uw besluiten zijn immers het einde van alle tegenspraak! Maar Christus leert ons dat niet; de dominee van Pergamus komt - er niet zoo gemakkelijk af; en die ' had, blijkens Christus' Woord, - de gemeente vrij'p, ardig geweid; Christus had „slechts eenige weinige dingen tegen hem en de gemeente"; n.l. ze verdroegen in hun midden menschén', die de leer van Bileam hielden en de leer der Nicolaifeten.' Maar Christus zegt in vs 16, hfdst. 2: „Bekeert U; en zoo niet, ik zal U haastelijk bijkomen”.

Onzin: „de kerkeraad spreekt; zie daar hef einde • van alle tegenspraak". Is er dah geen anfbt aller geloovigen meer?

P. JASPERSE.

DE ZWARTE LIJST. I.

Het wordt hoog tijd, ééns een overzicht te geven van dè schandvonnissen, waartoe een sy'ncKie van Gereformeerde Kerken en in navolging van haar ook tal van mindere vergaderingen zich hebben laten bewegen, op instigétie van de voorstanders eener ongereformeerde leer-, en tuchttheorie. Zoo'n overzicht blijkt noodzakelijk, omdat de herinnering aan de gruwelijke feiten hoe langer hoe meer wordt verdoezeld van de overzijde, maar bok dreigt te vervagen bij het geslacht van'hen, die zich van de bedoelde schanddaden héBben vrijgemaakt.

De door onze generale synode benoemde deputaten terzake van een eventueele samensprekrng met .de gebonden kerken hebben over hiet geheele land een onderzoek ingesteld naar de feitelijke oorzaken van de kerkscheuring. Met name vroegen zij opgave van het aantal en de namen der gevonniste ambtsdragers, den letterlijken tekst-van hun vonnis, en voorts.ook van de gevallen, waarin afhouding van de sacramenten had plaats gehad. Van alle kanten is ons daarin groo-"te medewerking betoond. Wel zijn er nog enkele leemten in het onderzoek en het materiaal overgebleven. Maar de oogst is si zoo groot, dat wij thans er toe kunnen overgaan, het voorloopige resultaat ter kennis te brengen van het kerkvolk in Nederland en daarbuiten. Het zal kunnen dienen om veel oppervlakkig gepraat den adem te benemen (zoo b.v. de bewering, dat er eigenlijk niemand is afgezet!!); en niet minder, oin ons aJs gereformeerden te sterken in de zekerheid, dat de yrijniaking van de medeplichtigheid aan deze kerkzonden een ware verlossing Van Gtodswege vopr ons beteekent' tot op dezen dag.

Hst is volstrekt ondoenlijk, den tekst van alle vonnissen hier, woordelijk in zijn geheel weer te geven. Het dossier van deputaten moge voor de toekomst beschikbaar blijven voor wie alle bizonderheden bestudeeren wil. Maar wèl kunnen wij hier alvast een overzicht samenstellen van de meest frappante bewoordingen, waarin, door kerkelijke vergaderingen gesproken werd in den Naam des Heeren.

Laat ik mogen beginnen met een weerlegging van de verregaande bewering in den brief, dien de „Zwolsche sjTiode" 'ons in het vorige jaar deed toekomen als antwoord op ona voorstel tot schriftelijke en daarna mondelinge gedachtenwisseling. Die brief zegt letterhjk: „In elk geval is, voorzooverons bekend is, op niemand in dit conflict de persoonlijke censuur toegepast". Men verstaat de bedoeling van die passage: , , 'Wij hisbben wel geschorst en ook afgezet, maar dat was slechts „ambtelijke tucht"; wij hefcben niemand persoonlijk geweerd van doopvont en avondmaal.

In „De Refomaatie" is al een enkele maal daarover geschreven, met ongaaf van feiten uit één plaats (Leiden). Maar daarnaast is nu een gansche reeks van af houdingen geconstateerd in allerlei plaatsen! libe .het mogelijk is, dat op een „synode-zitting" een bewering als de bovengenoemde zonder tegenspraak in een publiek schrijven kon worden opgenomen, is mij een ergerlijk raadsel.:

Een zeldzaam .staaltje van ambtelijke tyraimie en ontheiliging der sacramenten is vertoond in de kerk van 's Gr a V enhage-'West. Daar was een comité opgericht tot ontWikkeKp-g van het Gereformeerde leven, , en een vergadering belegd waarbp dr R. Schippers zou spreken. De kerkeraad liet Hét bestuur van genoemd comité voor zich verschijnen, omdat hij reeds herhaaldelijk had uitgesproken, „dat de voor-' lichting inzake de beteekenis der (synode-) uitspraken in kerkelijke vergaderingen, - catechisaties, vereenlgingen en vvaar ook, behoort te geschieden door per-; "sonen, die geacht - kunnen' worden het standpunt der Keï'ken ten volle tot zijn recht te .laten'komen", en daarom „gehooKaamheid van de leden der gemeente moet eischen in de eerbiediging van dezen maatregel van bestuur". De kerkeraad „kan daarom o'ok onmogelijk toelaten", dat een comité. deze taak van voorlichting „opdraagt aan iemand, van wien be-. kend is, dat hij zich met een gravamen tot de Synodeheeft gericht en van vsrien tot heden niet bekend is, ' dat hij op zijn bezwaren is teruggekomen" (dr SchippeBs is hier bedoeld). De kerkeraad noemde dit ontoelaatbaar, en. belichtte dit aan dr Schippers, dje " intusschen reeds zijn - toezegging had ingetrokken.

Het bestuiir van het comité protesteerde met een beroep op art. 31 Ned. Gel. Bel. en op Hand. 17 : 11, 1 Thess. 5, : 21 en antw. 55 van den Catechismus, met de opmerking, dat het zich niet op Roomsche wijze ' als , , leekeh" van-het beoordeelen der gebeurtenissen wilde afmaken. Twee dagen later liet de kerkeraad aan de leden van het bestuur wéten, dat hij zich genoodzaakt zag, hun den toegang tot het H. Avondmaal te ontzeggen, „tenzij wij alsnog bericht yan U ontvangen, dat U'zich aan het Van God gestelde gezag in_ zijn Kerk onderwerpt". Tegelijk werd aan één van hen, den diaken L. A. Hartman, schriftelijk bericht, dat de kerkeraad zou overgaan tot schorsing, „tenzij U zich vóór Dinsdag bekeert van de dwaling - uws wegs". Br Hartman antwoordde o.m.: Is hier werkelijk sprake van overtreding van eenig gebod des Sèeren? Mag'hier gesproken worden van ergerlijke' zonden als b.v. het begeeren van aan te richten tweedracht, sectsiof muiterij in de Kerk des Heeren? Wie durft dit aan?

Na twee dagen - volgde van den kerkeraad dit bericht :

„De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van 's-Gravenhage West heeft in zijn vergadèriBig van 30 dezer met groote droefheid moeten constateeren, dat U aan den U door den Kerkeraad gestelden eiscK, dat U zich aan zijn gezag zoudt hstohen te onderwerpen, niet voldaan hebt, en dat deswege met . ingang van Dinsdag, 28 Maart j.l., de afhouding van het Heilig Avondmaal een feit is geworden. De Kerkeraad spreekt den wensch uit, dat het God moge behag«n U van de dwaling van Uw weg te bekeeren”.

En een dag later kwam het volgende vonnis:

„De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van 's-Gravenhage West heeft, in samenwerking met dien van de Gereformeerde - Klairk van 's-Graveiihage Zuid, naar Artikel 79/80 K.O., op den 30en Maart j.l. besloten, U voor den tijd van 3 maanden te schorsen in Uw ambtsbediening als" diaken, zulks wegens Uw weigering, zich, ondanks herhaald vennaan, aan het gezag van den Kerkeraad te onderwerpen, waar U weigert het lidmaatschap van het Bestuur van het „CJomfté tot ontwikkeling van het Gereformeerde , leven" neer te leggen”.

Daar staat het dus, zwart op wit: afgehouden van de'tafel der Heeren (met terugwerkende kracht!!), eii geschorst naar art. 79—80 (die spreken van openbare grove-zonden). Wat was de misdaad? Het lidmaatsOhap van een comité tot voorlichting van het Gereformeerde kerkvolk, en de weigering om dat lidmaatschap neer te leggen! Brutale hiërarchie, ont-heiliging van de tafel des Heeren — een andere naam is daar niet voor te geven. En dan te denken aan de velen, die later ongestraft dezelfde „zonde" mochten begaan......

L. DOEKES.

VOOR VACANTIEGANGERS.

Zij, die hun vaeantie zullen doorbrengen in Bergen, S e h o ö r r of E g m o n d, worden er op attent gemaakt, dat de Geref. Kerk (onderh. art. 31 K.O.) te Alkmaar, haar diensten houdt eiken Zondag 's morgens half tien en 's middags half zes, in het gebouw: , .Waakt; en Bidt" aan de Laat te Alkmaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 juni 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

OVER DE INDONESISCHE KERK.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 juni 1947

De Reformatie | 8 Pagina's