GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

En gij, geliefde Christenen....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En gij, geliefde Christenen....

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het kan in deze dagen, nu het gesprek over al of niet hereenigen niet van de lucht is, zijn nut hebben de dingen eens concreet te maken. Want het ontbreekt in de concrete voorstellen om tot hereeniging te komen niet alleen aan de noodige discretie, maar ook aan de noodige concretie.

De hereeniging wordt gezocht per formule; formule nummer zooveel wat betreft het dogmatische; formule nummer zooveel wat betreft het kerkrechtelijke; formule nummer zooveel wat betreft het ethische conflict.

En zooals het vóór de vrijmaking was zoo is het nu: elke nieuwe formule doet de verwarring der geesten slechts toenemen en vervaagt de concrete situatie. Reeds daarom zijn al die formuletjes — meestal niet meer dan een allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie — ook onzedelijk. En misschien kleeft dit gebrek aaa geen der formules zóó^eer als aan die waarin men de zedelijke schuld onder den schijn van die te belijden gaat begraven. Want er is niets zóó onzedelijk als bij de belijdenis van persoonlijke schuld te vluchten in een passe-partout.

We hebben in de laatste jaren proeven genoeg van deze algemeenheden beleefd.'De eene duitsche kerk na de andere, de eene duitsche gemeenschap voor en de andere na heeft het boetekleed aangetrokken en zich schuldig verklaard aan , , alles", tot aan de mülioenenmoord op de Joden toe.

Maar er is nog nooit één individueele duitscher geweest om het even of hij Hjehnar Schacht of Meijer heet, die voor eenig tribunaal zich heeft schuldig verklaard. Ze hebben allemaal gezegd, als ze individueel voor concrete misdaden ter verantwoording worden geroepen: „es ist nicht wahr" of „Befehl war Befehl". En het zou zonde voor God zijn dit spel der onwaarachtigheid te gaan spelen in de Kerk.

Het spel is oud.

Want Jan en alleman is in de kerk wel bereid te belijden, dat een mensch maar een mensch is, maar indien ergens, dan blijkt in haar midden, hoe moeilijk het is in geval van concrete zonde iemand tot een concreet schuldbelijden te brengen. Het trekken v^ een logische conclusie gaat nog wel. Uit de Praemissen: „alle menschen zijn zondaren" en „ik ben een mensch" wil elk stug verstand nog wel de conclusie trekken: „ik; ben een zondaar". Maar het is er ver vandaan, * dat dit logisch vermogen een kenmerk zijn zou van een gebroken hart en een verslagen geest. Wie niet verder komt „beUjdt" wel „schuld", maar gaat rustig te zondigen verder. De Génestet heeft het al afgekeken bij zijn catechisantjes:

„Jan, die zich aanstonds in de les een zondaar zal verklaren, trekt thans, groot zondaar als hij is, zijn zusje bij de haren."

Maar stelt U zich nu eens voor, dat we zóó per algemeen passe-partout-formulier-vari-schuldbelijdenis „hereenigd" worden en een van de in het verleden als kwade herder openbaar geworden „broeders" in de „hereenigde kerk" zal bevestigd worden in het ambt, zonder ooit één woord van persoonlijk schuldbelijden gesproken te hebben

Dan wordt het formulier gelezen en de gemeente wordt aldus vermaand: „En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt dezen Uw dienaar in den HEERB met alle blijdschap en houdt de zoodanigen in groote waarde Laat U liefelijk en aangenaam zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, die het goede verkondigen".

En bij de bevestiging der ouderlingen: „Aan de andere zijde, geliefde christenen, ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. Wilt de ouderlingen, die wel regeeren, dubbele eer waardig achten"

Onlangs is op een kerkeraadsvergadering de vraag gesteld of dat na een schuldbelijdenis a la passe-partout wel kan in Gods Huis. En als het gebeurde, wat er dan gebeurde?

En het antwoord kwam óók: „dan pleisteren we een graf "

D. E. O.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1949

De Reformatie | 14 Pagina's

En gij, geliefde Christenen....

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1949

De Reformatie | 14 Pagina's