GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De deurwaarder aan huis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De deurwaarder aan huis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God heeft ons geboden te betuigen Dezen geven getuigenis al de profeten Hand. 10:42, 43.

UIT DE SCHRIFT

Wat heeft het Simon Petrus een moeite gekost tot de heidenen te gaan met het evangelie van den Middelaar, die „uit de Joden" was. God moest hem den plicht en het recht daartoe expres beteekenen in een visioen (Hand. 10 : 1—23).

Maar eindelijk is hij gegaan tot Cornelius, — een heiden, maar bUjkbaar moest h ij naar dat adres. En daar begint hij dan te preeken. Te preeken van Jezus, den Messias, dat een IEDER — het woord is er uit —, een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden verkrijgt. Ieder, — ongeacht ras, bloed, bodem, leeftijd, sexe, verleden.

Tevoren heeft Petrus den Christus als B e d i e n a a r van het evangelie aangewezen (vgl. Heb. 1 : 1—4), zie VS 36 (ook met variant); maar thans laat Petrus zijn Meester óók als inhoud en Ratifioator van het evangelie aan de hoorders voor oogen staan: org en priester is Hij, en — Hij beschikt (vgl. Mt. 28 : 19) over de wereldmacht, vs 43, 36. Als Profeet heeft deze Christus zich bewust in den tijd van zijn „omwandeUng" in Palestina gedragen, nadat Johannes de Dooper was opgetreden als de 1 a a t-s t e der profeten. — Als den laatsten hebben hem althans de apostelen leeren zien, zoodra zij Jezus Christus als vervulling der profeten zagen, vs 36, en bovendien begrepen, dat Diens actieradius niet meer zoo smal was als Israels „bezet gebied", doch zoo brééd als de wereld, vs 43. Hij had ook officieele „getuigen" meegenomen op zijn wandelwegen, gehjk ook andere profeten zulks deden, b.v. Jesaja, 8:2, of Jeremia, 32 : 10, 25, 44; en die „getuigen" waren bij Hem de apostelen geweest, van wie er één aan 't woord is, hier, vs 39. Dezelfde getuigen waren nu op het appèl, en bij de hand om de identiteit van den gedooden en toch weer levenden profeet te bezweren, en de eenheid van zijn heilswerk vóór èn n a Golgotha ook, vs 41. En, waar ditmaal in ComeUus' huis de roeping-door-het-evangelie voor het eerst, met een extra gesigneerde vergunning-van-boven, tot de heidenen komt, daar wordt deze Profeet der wereld niet op een presenteerblaadje „aangeboden''. O neen, om te kunnen „aanbieden" bij heidenen had Simon Petrus van het Raadhuis hierboven, van het Generale Hoofdkwartier, een extra „Permit" noodig gehad. Om te GAAN, om bij „zulk volk" binnen te gaan. Maar nu hij er eenmaal is, met Permit, ja, met Dagorder (vs 42), nu valt er niets te soebatten, doch alleen te bevelen. Geen „permissie" krijgen die heidenen, om er-eens-over-na-te-denken, en dan later te beslissen, — o neen: et Woord komt met gewéld, en de Profeet-Borg wordt met rèchtsklem „aangeboden; het grieksche woord (diamarturomai) uit vs 42 beteekent: erkondigen met een ernstig© w a a r-schuwing, óf: erzekeren met officieelen n a - druk: e boodschap der „m a r t u r i a", der getuigenis, VS 43, van alle profeten, komt heden in „dia-marturia": e krijgen, om zoo te zeggen, een bode, een agent van het Hemelsche Stadhuis op bezoek; zij hebben zelf hem gehaald, maar dat ztrtte geen zoden aan den dijk.' Neen, — de hemel heeft hem g e s t ü ü r d, vs 42, en de hemel ga£ zijn agent opdracht, de marturia van alle Iprofeiten te brengen, heden, in „d i a - marturia", in versterkten graad; de agent-van-Boven komt hTin de boodschap „b e t e e k e n e n", zoo iets als een deurwaarder doet.

De hoofdzaak is hiermee gezegd, de lijnen zijn getrokken, de finale perfect. Want, — als Petrus met „het evangelie Gods" in de hand voor het eerst in een heidensch gebied verschijnt als Bode-van-het-Stadhuis-van-Boven-Jeruzalem (Gal. 3 : 26, Filipp. 3 : 20), dan toont hij daar de handteekeningenvan alle profeten onder den tekst, waar-, van hij plechtig proclamatie doet. De tekst was zóó o u d, dat stuk voor stuk de profeten hun naam eronder kónden zetten; en toen de laatste oud-testamentische profeet, de Dooper, had gesproken: ij k, die Jozua van Nazareth daar, die is het nu, in wien de belofte in vervulling gaat, toen waren door den aangewezen Jozua de getuigen erbij gehaald, de apostelen, om de „marturia'' "aangaande wat komen móest te brengen in „d i a-marturia", dewijl inmiddels hetgeen komen móest gekomen w a s. Het aanbod van den Middelaar was hiermee in perfecte èn universeele oblatie gekomen; Hijzelf praesenteert zich boven, zijn getuigen praesenteeren Hem beneden. Trouwens, als men in profetenkringen getuigen erbij haalt, daji is God Jahwe'tenslotte bij al zulken handel bedoeld' als Eerste en Laatste Getuige (Jei-. 42 : 5; Mal. 3 : 5; Jer. 29 : 23; 1 Sam. 12 : 5 v.). Dia-marturia, de boodschap kwam per deurwaarder. Vergeten we het niet. De deurwaarder komt niet viermaal per jaar, doch eiken Zondag belt hij aan. De deur dicht houden helpt niet. De Overheid heeft nog wel andere middelen om in te komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juli 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

De deurwaarder aan huis

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juli 1949

De Reformatie | 8 Pagina's