GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te:

Avereest-Dedemsvaart, A. W. Boxman te Ten Boer. IJsselmonde en Bokies-Slikkerveer (gebombineerd), P. Lok te Zaamslag.

Zoutespui en Loenen a. d. Vecht, Th. C. F. v. Kamp te Alblasserdam.

's-Hertogenbosch, W. Vreugdenhll te Hardenberg.

— HARLINGEN. Adres Kerkeraad: J. Oudes, St Jacobstrêiat 4.

— DS C. VAN OMMEN, miss. pred., heeft thans als adres: Maoei Maroe, post: Waïngapoe, p.a. J. Hong Khoen, Oost-Soemba.

— DS C. G. BOS te Emmeloord is nu telefonisch bebereikbaar onder No. 81.

— EDE EN OMGEVING. Belanghebbenden worden er op gewezen, dat kerkdiensten worden gehouden: te Ede (gebouw Ned. Prot. Bond, Bricalaan) om half 9 en 5 uur;

te Lunteren (Jongenslntemaat, Dorpsstr.) om half elf;

te Veenendaal (Openb. Lag. School (hulpsecr.) Prins Bemhardlaan) 9 en 5 uur.

te Wagenlngen (Kleuterschool, Pr. Hendrikweg 18) 11 en 3 uur.

Omtrent de voorgangers in den Dienst des Woords, raadplege men de plaatselijke bladen of het Kerkblad voor Overijssel en Gelderland.

— INGEBRUIKNAME KERKZAAL TE EMMELOORD.

Donderdag 7 JuU was voor de Geref. Kerk in den Noordoostpolder een heuglijke dag: e Emm.eloord kon het eerste eigen gebouw in gebruik worden genomen. Onder groote belangstelling van de zijde der Kerken in de classis Zwolle, met name ook uit Urk, heeft dit feit plaats gevonden. De samenkomst werd geopend door Ds C. G. Bos, die las Efeze 1 : 3—7 en 15—23. In zijn toespraak nam hij zijn uitgangspunt in den naam, die aan het gebouw gegeven is: Pro Ecclesia". Daarin is het doel van het gebouw uitgedrukt. De Kerk als de vergadering der geroepenen, staat naar de Schrift centraal in het leven. Het gaat God om die ecclesia, om die te brengen tot de volkomenheid, om daarin Zelf dan op 't hoogst verheerlijkt te worden. Daartoe gaf Hij zelfs Zijn eigen Zoöh. En voor de Kerk, pro ecclesia, heeft Christus geleden, Is Hij gestorven en weer opgestaan en is Hij nu gezeten ter rechterhand Gods. Grod heeft Hem der gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen. Zóó centraal staat de Kerk in het wereldleven! Daarom hebben wij ook als Christgeloovigen de Kerk centraal te stellen in ons eigen leven en in het heele leven. Ook ons leven moet als doel hebben de toevergadering en de volmaking der Kerk als het lichaam van Christus. Dat houdt ook in onze roeping tot bewaring der Kerk, dus tot den strijd tegen alles wat de Kerk belaagt, vooral ook tegen hetgeen het func'ament der Kerk ondermijnt. De telkens oplaaiende strijd wordt vaak gezien als zwakheid der Kerk en zoo wordt geroepen om den strijd te staken en toch te zoeken de eenheid, liefst één machtige wereldkerk. Maar dit is misgezien. De strgd móet er zijn omdat de belaging er Is. De kracht van de Kerk ligt niet in het getal, maar in het gelóóf, In de gehoorzaamheid aan het Woord. Door die kracht is 30. October 1945 de Kerk in den Polder geïnstitueerd. Niemand beoordeele ons naar ons getal, maar naar onze papieren, naar onze geloofsbrieven, naar onze belijdenis, of wij in en na de institueering het Schriftuurlijk beginsel hebben bewaard! Zoo roepen wij alle ware Christgeloovigen op mèt ons te vergaderen! Daartoe nu moet dit gebouw dienen: m te bewaren het pand dat ons toebetrouwd is, voort te bouwen op het fundament dat Christus gelegd heeft, om vanuit de Kerk in te werken op het heele leven opdat dat onderworpen worde aan de heerschappij van het Woord des Heeren. Zoo zij dit gebouw werkelijk: Pro Ecclesia"!

Hierop memoreerde br H. G. Kamp verschillende momenten uit de „geschiedenis" van de Institueering tot heden. Hij uitte de dankbaarheid van den kerkeraad voor den groeten steim uit de zusterkerken ontvangen. Bijna alle Kerken hebben de Polderkerk ook met een gift of een collecte geholpen bij den bouw van pastorie en kerkzaal. Met name noemde hij de Kerken van Groningen, Langeslag en Zwolle, die een hulscollecte toestonden en deels zelf organiseerden. Zonder die hulp zou het niet zijn gegaan, daar de Polderkerk nog maar klein en zwak van finaneleele kracht is, terwijl door de groote verspreidheid van de gemeente het kerkelijke leven zeer kostbaar is. Maar het is gebleken dat de Kerk van den Noordoostpolder een ruime plaats Inneemt in het leven der Kerken! Een bizonder woord van dank sprak hij tot de vertegenwoordigers van het Bureau voor Architectuur en Stedenbouw van Ir van Loo, dat de ontwerpen heeft gemaakt en toezicht heeft gehouden en tot den Heer A. Swarts met zijn personeel als aannemer en uitvoerder, beiden uit Groningen, waarin hij mede betrok den Heer Brouwer uit Kampen als - ^^erzorger van het schilderwerk.

Vóór de , , koffiepauze" werd nog een collecte gehouden voor de stoffeering der kerkzaal, die f 177 opbracht, later aangevuld tot f180.

Na de pauze kregen verschillende sprekers het woord. Op geestige wijze verhaalde Ds Moes wat de Polderkerk aan Blokzijl te danken had, hoe Blokzijl zelfs haar Haan had afgestaan en eventueel bereid zou zijn haar Dekens aan den Polder af te geven. Ds Bouwsma sprak namens de deputaten voor de geestelijke bearbeiding van den N.O.P. Oud. Brants van Urk wees er op hoe hij op deze zelfde plaats zijn netten had uitgeworpen. Hoeveel tragiek daar voor hem als visscherman ook in lag, toch verheugde hij zich dat hier nu de netten werden uitgeworpen om mensehen te vangen. Ds Vreugdenhll sprak namens de Kerken der classis, terwijl ook Ir van Loo en de Heer Swarts een woord spraken als broeders onder de broederen.

Hiermee is het eerste steenen kerkgebouw In den N.O.P. in gebruik genomen. Het is nog maar een klein begin. Als de Heere zegent zal er mogelijk binnen weinig jaren nog meer te bouwen zijn. Maar dit kleine begin stemt reeds tot ootmoedige dankbaarheid.

— CENTRALE DIACONALE CONFERENTIE. Deze zal gehouden worden op Woensdag 14 September 1949 te Amsterdam. Aan den vooravond van de Conferentie zal zoo mogelijk een ontmoetiugssamenkomst worden gehouden. Ingeleid zal worden een onderwerp over: „Onze zusters en het werk der barmhartigheid in de gemeente", door Ds D, van Dijk te Groningen.

— REFORMATORISCH STUDIEVERBAJSTD. Donderdag 23 Juni j.l. kwam het ook in Enschedé tot oprichting van een Reformatorisch Studieverband. In zijn openingswoord wees ds van Dooren er o.a. op, dat de HEERE de Vrijmaking ten zegen wil doen zijn voor het gansche leven. Hij wil Zijn kinderen activeeren.' We kunnen er zeker van zijn, dat de Vrijmaking der kerk als eerste stap te zien is op een weg, waarop vele stappen zullen moeten volgen, stappen, die in vergelijking met dien eersten stap, In sommige opzichten moeilijker zullen blijken te zijn.

Na eenige discussie werd besloten de volgende onderwerpen met elkaar te 'gaan bespreken:

Kerk en „kerken". Het ethisch conflict. Kerk en politiek. Kerk en school. Kerk en maatschappij.

— VERENIGING VOOR GEREFORMEERD ONDER­ WIJS. Te Rotterdam Is opgericht de „Vereniging voor Gereformeerd Onderwijs".

Opzettelijk is de naam zoo gekozen, omdat men geen aparte vereenlglng wil voor ouders en onderwijzers, doch ieder kerklid lid moet kimnen worden, daar allen bij de opvoeding vaji kinderen der kerk ten nauwste zijn betrokken en allen hierin hebben samen te werken.

Het voorloopige Comité heeft een rondschrijven gepubliceerd in Rotterdam en omstreken, waarin van de hand van den Heer G. Vink een artikel is opgenomen over hetgeen gepasseerd is, getiteld: „Van 't heilspoor afgegaan" en van den Heer G. v. d. Hulst over hetgeen komen moet, getiteld: „Heere, leer mij den weg Uwer inzettingen".

Op een ledenvergadering Is 'een bestuur gekozen, dat o.m. tot taak heeft, de mogelijkheden onder de oogen te zien om op grond van de doopbelofte de kinderen te doen onderwijzen in de „voorzeide leer", omdat immers de waarborgen daarvoor ontbreken bij den huldigen stand van zaJcen.

Het bestuur is als volgt samengesteld: Ie voorzitter B. V. d. Velden, Jaersveldstr. 52b, R'dam-Charlols; 2e voorzitter H. Rozenheek, Larlselaan 207, R'dam-Schiebroek; pennlngm.esse mevr. Th. Li. Boer-Kurpershoek, Zonne-Moemstr. 73, R'dam-Hillegersberg; alg. adj.te mej. A. W. Bos, Middellandplein 4b, R'dam-Centrum.

Ijaatstgenoemde neemt tijdelijk het secretariaat waar. • De bedoeling is, voorloopig en voor zooveel mogelijk, tn de geheele provincie Zuid-Holland te werken.

De vereenlglng zal t.z.t. nadere publloatie doen.

— DE VOOROPLEIDING. Gnnersle Zendingsdeputaten hebben een commissie Ingesteld, bestaande uit ds F. de Vries, C. C. de Vries en ds D. K. Wielenga, om de practische vooropleiding in studie te nemen om naar leerkrachten om te zien.

— GRONINGEN. De kerkeraad van Groning'en besloot tot het beroepen van een zevenden predikant over te gaan.

— HET LOFLIED EN DE OFFERANDE. In hetKerkiblad van het Noorden lazen we van de hand van (Ds C. P.) P(looy) het volgende:

„Tegenwoordig voert men het pleit voor: het psalmgezang niet meer onder, maar na de collecte, opdat duidelijker de zelfstandige plaats van den zang in den eeredlenst ultkome. Toegegeven wordt, dat er een practisch bezwaar aan verbonden is: dat het colleeteeren dan te lang valt om de aandacht voldoende te spannen.

Nu zou ik op die „zelfstandigheid" van het gezang In den eeredienst iets willen afdingen. Als men toch de liturgie nagaat, dan ziet men, dat het zingen altoos in het nauwste verband staat met wat voorafgegaan is of wat volgt.

De eerste psalm, die gezongen wordt, is het juichende antwoord der gemeente op den zegengroet: „Jeruzalem, dat ik bemlQ — wij treden uwe poorten in!" En de laatste psalm is de belofte des geloof s, na het aanhooren van het verkondigde Woord: „Ik zet mijn treden in Uw spoor".

De psalm na de Wet of de Geloofsbelijdenis staat ook al weer niet op zichzelf, maar sluit zich bij de voorgele­

zen Wet of Belijdenis aan. Terwijl de z.g. „tusschenzang" heelemaal bepaald wordt

door de prediking. Zoo zij de „collectezang" in harmonie met den dienst der offerande: „Ik zal, genoopt tot dankbaarheid — verschijnen voor Gtods heU'ge oogen — met offers, aan Hem toegezeld".

M.i. is dan ook het bezwaar opgeheven, dat het zingen de aandacht zou afleiden van de offerande.

Als de zang is ingesteld op de offerande, zal hij juist de aandacht der gemeente daarbij bepalen".

— TEGEN DB VIERDE HIËRARCHIE. Ds Francke besluit een serie artikelen over het „beroep op een meerdere vergadering" In. de Kb. van Zuld-Holland-Z. met het volgende: y r.

„Overeenkomstig de artt. 30 en 31 K.O. is de regel voor beroep op een meerdere vergadering deze:

1. Als een Kerkeraad inzake een lidmaat der kerk of ook Inzake een kerkelijke zaak een besluit neemt, waartegen een lidmaat dier plaatselijke kerk bezwaren heeft, dan zal dat Udmaat zijn bezwaren niet dadelijk naar de eerstvolgende Classicale Vergadering brengen, maar bij den Kerkeraad, die het door hem gewraakte besluit nani, indienen, teneinde verandering, eventueel opheffing van dat besluit te verkrijgen. Als de Kerkeraad de aangevoerde bezwaren ongegrond acht en de zaak van genoegzaam gewicht Is, dan zal het bezwaarde lidmaat zich tot de eerstvolgende Classicale Vergadering wenden;

2. AJs een Classicale Vergadering een uitspraak doet, waartegen bezwaren rijzen, dan zal de bezwaarde zijn bezwaren niet dadelijk ter Part. Synode brengen, doch ze eerst aan die Classicale Vergadering voorleggen, om pas na afwijzing van zijn bezwaren zich tot de Part. Synode te wenden;

3. eenzelfde procedure zal worden gevolgd, als een uitspraak van een Part. Synode bezwaren ontmoet. •

Alleen op deze wijze wordt het recht der kerken naar de artt. 30 en 31 K.O. zuiver bewaard en gewaakt ook tegen het opkomen van een vierde hiërarchie!"-

— DE TAAK DER DIAKENEN. Hierover rapporteerde een commissie, die daartoe door den Kerkeraad van Rotterdam-Delfshaven was benoemd. Zij komt, nadat zij verschillende Schrlftgegevens genoemd" en besproken heeft, o.m. tot de volgende uitspraken, dat de eigen taak van de diakenen is, het verzorgen-van die armen der gemeente, die, missend hetgeen zij noodig hebben voor hun levensonderhoud, daarbij geheel of gedeeltelijk van de hulp der naaste en verdere familie en van die van h^t ambt der geloovigen verstoken zijn. Dientengevolge is het organiseeren van gezinshulp, het verplegen van zie? ken, het stichten van rusthuizen voor ouden van dagen en dergelijke, voorzoover het niet de bovengenoemde bij; zonder-diaconale armen betreft, uitsluitend de taak van het ambt der geloovigen. In andere gevallen, bij welke het ambt der geloovigen èn de disikenen zijn betrokken, zal vanzelfsprekend contact en overleg tussehen beide ambten noodig zijn. ,

Het hulpbetoon in de gemeente door het ambt der geloovigen zal noodig geschieden in contact, verband of gemeen overleg met de diakenen. Dat eventueele contact of overleg beteekent niet, dat de diakenen daarbij als opzieners en regeerders optreden, alaof het barmhartigheidsbetoon door het ambt der geloovigen alleen ondet leiding en toezicht van de diakenen mag geschieden, want ook in dezen staat het opzicht en de regeering der Kerk, derhalve ook de leiding en het toezicht bij den Kerkeraad (predikanten en ouderlingen). Doch dat eventueele contact of overleg dient te worden verstaan als hulp en dienst aan het ambt der geloovigen door het bijzonderr diaconale ambt. Van welken aard en omvang dat contact en overleg in de desbetreffende gevallen zullen zijn, staat in elk geval afzonderlijk in onderling overleg te bezien aan het ambt der geloovigen en de diakenen. En indien inzake de noodzakelijkheid van onderling overleg en be^ treffende aard en omvang daarvan geen overeenstemming kan worden verkregen, beslist de Kerkeraad.

Zoodat in het licht van bovenstaande bijv. het uitdeeT len van gratis kleeding aan hen, die wel over geldmiddelen beschikken, en derhalve niet tot de bijzonder-diaconale armen kunnen worden gerekend, een zaak van het ambt der geloovigen is. De diakenen zullen ook inzake deze gratis kleeding hun eigen sirmen verzorgen.

Waar dit noodig blljltt, zal er tussehen deze beide amb-^ ten contact of overleg zijn. Gelijk de diakenen in al hun werk rekening doen in den Kerkeraad, zoo zal ook het ambt der geloovigen met betrekking tot deze gratis kleeding, welke 't via den Kerkeraad, hetzij al dan niet door bemiddeling van de diakenen, heeft ontvangen, daarvan rekening doen in den Kerkeraad.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juli 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juli 1949

De Reformatie | 8 Pagina's