GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gelijke inhoud: Simultaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelijke inhoud: Simultaan

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inzender vervolgt:

„U zégt in Uw driestar „Begin maar weer van voren af aan" in de Ref. van 5/8, dat het sacr. niet de één verzekeren kan, dat hij inwendige genade, bezit en de ander niet. U acht het onmogelijk, dat het sacr. bij de één dit, bij de ander dat inhoudt. Anders zou ook dezelfde preek de één wat anders kunnen zeggen dan de ander. Maar dat doet die preek toch ook? Volgens antw. 84 Catech. zegt de preek tot een gelovige, dat zijn zonden hem vergeven zijn, en tot een ongelovige, dat de toorn Gods op hem ligt, zolang hij zich niet bekeert."

Tot zoover schrijver. Hij vergist zich. Want:

a) De preek zegt tot ledereen hetzelfde. God laat ons niet toe, Zondag twee preekjes te houden: eerst een voor afdeeling A, dan een voor afdeeling B. Hij wil zfln volk niet door de beelden als boeken der leeken onderwezen hebben. Ook niet door preekboeken, die beelden van kwade of goede „leeken" zijn.

b) Zoo kan de preek doen, omdat zij zich niet inlaat met biografische aanteekeningen betreffende de personen van de hoorders.

c) In de prediking Is het dan ook: eerst ontbinden, daarna binden; in de kerkelijke tucht: eerst binden, daarna ontbinden (Urslnus).

d) De preek richt zich dus tot allen (dezelfden, óf de van hen verschillenden), de tucht tot dezelfden (Urslnus); want in de preek worden geloovlgen, hypocrieten, en ongeloovigen aangesproken in de publieke annuntiatie; in de tucht worden diegenen die zich ongeloovigen hebben getoond aangesproken ter binding, en als ZIJ zich beteren weer ter ontbinding.

e) De ééne preek zegt dus altjjd hetzelfde („zoo dikwijls zij", etc plus: wat daarnaast te zeggen is).

f) En het sacrament, dat onder die belofte van de preek een streep zet, verklaart dus ook altijd hetzelfde. Waarom dan ook de formnle voor allemaal bij ieder sacrament dezeUde is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Gelijke inhoud: Simultaan

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's