GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 335

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 335

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ren, die dat zo verafschuwden dat ze tot constructieve verandering konden worden gebracht.

Montgomery en de King na Chicago, maar Mars der armen naar Washington '68 . . . de echte revolutionair is iemand die niets te verook tussen de King die Halberstam kende en liezen heeft. In het nieuwe jaar zullen wie drieduizend van de armste burgers oproepen, dan zullen we naar de King die 'Chaos or Community' schreef. Washington gaan . . . De King die zei dat het belangrijkste doel van de Amerikaanse zwarte zou moeten zijn Media De rol van de massamedia kan hierin niet wor- 'binnen te komen', kan niet dezelfde man zijn dat hun bijdragen aan verandering van de den onderschat, want deze strategie werd die een 'herstructurering van de hele samen- maatschappij 'creatief was en 'moeilijk te door King keer op keer gevolgd. Amerika's leving' wenste, de man die zo overduidelijk overschatten'. Wanneer ze niet langer de geweten kon alleen worden wakker geschud, genoeg kreeg van de geringe hervormingen blanken nadeden wat betreft hun kleding, wanneer het zag gebeuren wat de blanke binnen het systeem. Volgens ons zag King gedrag en denken, 'naar een verstard middenmachtsstructuur de mensen aandeed die hun eindelijk de fundamentele gebreken van de klas patroon', noemde hij dat revolutionair grondwettelijke rechten trachten uit te oefe- samenleving, waarin hij leefde en bedoelde en gezond. Hij vond het ironisch 'dat zoveel nen. En wat de machtsstructuur dééd kon via hij met zijn 'revolutie in waarden' v^aX hij zei: (zwarte?) leerkrachten naar methoden zoeken de massamedia door de hele wereld worden revolutie. Omdat hij was wie hij was, zou King om zwarte jongeren waarden in te prenten vhn gezien. Ze vertelden de harde waarheid over zeker hebben gepleit voor een omwenteling de middenklasse als de ideale sociale ontwik'het land van de vrijen' en wekten de schaamte zonder bloedvergieten. Maar daar hebben we keling, terwijl juist wanneer jonge negers hun middenklassewaarden afwierpen zij een histovan al degenen die de 'Amerikaanse droom' geen moeite mee: integendeel. serieus namen. Denk dit alles weg en we zou- Veel hangt ook af van de vraag of King dit zo rische sociale bijdrage leverden. den nooit van Martin Luther King hebben duidelijk inzag vèèr of nadat hij 'Chaos or Om dit punt gaat het. Uit het voorgaande Community' had geschreven. Wanneer hij tot moeten we concluderen: Degenen die King gehoord. We schrijven dit om tot ons punt te komen. deze conclusies was gekomen vóór 'Chaos or bestempelden als een 'communist' hadden Het is onjuist aan King een casuïstische ethiek Community', betekent dat in het gunstigste ongelijk. Tot het allerlaatst had hij scherpe met betrekking tot het geweld/geweldloos- geval dat hij het zeer moeilijk vond zijn ideeën kritiek op het communisme en weigerde hij heid probleem toe te schrijven. En het zou al uit te drukken of op te nemen in een werk- 'eronder te leven'. Aan de andere kant hadden te onrealistisch zijn te menen dat King dat programma, of in het ongunstigste geval dat ook degenen - en in het bijzonder de blanke zelf niet wist. We zien in deze aarzeling de hij oneerlijk was. Het is onze vaste overtuiging ontdekking van het verschil tussen 'onder- dat King in die tijd bijna voortdurend werd Stokeley C a r m i c h a e l . . . geweld even Amerikaans als drukkend geweld' en 'bevrijdend geweld'. De geconfronteerd met zoveel nieuwe en andere kersentaart .. . theologische discussie over die vraag was toen situaties dat hij permanent gedwongen was echter nog niet zo ver gevorderd als ze nu is en zich opnieuw te bezinnen op zijn gehele gewe veronderstellen dat Kings gezichtspynten dachtengang. Zijn politieke en theologische overeen zouden komen met deze redenering, ideeën waren voortdurend in beweging. wanneer hij nog zou hebben geleefd en aan de discussie had kunnen deelnemen. Hij zou Creatief daar niet toe komen op grond van een acade- Om die reden kan de King van 'Trumpet of misch-theologische gevolgtrekking maar een- Conscience' niet langer de 'conservatieve voudigweg omdat Kings theologie een voort- militant' (August Meier) worden genoemd, durende bezinning inhield op de historische maar wel een radicaal die een band zag, die praktijk. In de impasse, waarin het theologen- alle radicalen verenigden: 'Of ze nu Ghandi debat over deze zaak op het ogenblik verkeert, lezen ofFrantz Fanon, alle radicalen begrepen wordt het creatieve denken van een man als dat actie noodzakelijk is - directe actie die de Martin King pijnlijk gemist. personen en de structuren verandert. Dit zou Het Is duidelijk dat er niet alleen een verschil hun meest creatieve gemeenschappelijk inzicht bestaat tussen de King van de dagen van kunnen zijn'. Over de jonge zwarten zei King 37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 335

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's