Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 397
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
Yan
Wat
Vrag.
gebruiken
395
het Heilige Avondmaal.
voor brood moet
men
in
het
Avondmaal
?
Gemeen
Antw.
brood, dat
bekwaam
is
om
te
voeden
en te versterken.
Yrag.
.'.
wezen
Moet
het
gedeesemt
ongedeesemt brood
of
?
Antw.
Dit is een oud verschil tusschen de Latynsche Grieksche Kerke geweest. De Latynsche of Westersche Kerke beweerde dat Christus ongeheveld brood gebruikt heeft, nademaal hy terstont. na het Paasch-maal, het Avondmaal ingestelt heeft op welken tyd het gantsch ongeoorlooft was heevel, of zuurdeesem in het land Israƫls te zien. De Grieksche of Oostersche Kerke, in tegendeel, dat het Paasch-lam, daags te voren, eer de Joden het Pascha hielden, van Christo gegeeten is, waar uit zy besluiten dat de dagen der ongehevelde broden nog niet gekomen waren, als het Avondmaal van den Heere gevierdt wierdt, en dat daarom waarschynlyk is, dat hy ongeheveld brood gebruikt heeft. Over dit geschil, dat te lang tusschen deze Kerken geduurt heeft, wordt by de Geleerden, ten opzigte van de tyd, verscheidentlyk geoordeelt ondertusschen blykt dat het gebruik van brood, vry en middelmatig is, alzo Christus, zonder eenige bepaling dezer zaake, voor het eene of voor het andere, dat brood gebruikt heeft het welke doe by der
en
:
;
hond was.
Wat
dunkt u van die meelige en ronde stukjes, Hostien, of Ouwels noemt, welke de Papisten, en de meeste Lutherschen gebruiken? Vrag.
die
men gemeenlyk
Antw.
Die zijn geheel af te keuren
:
want
gebruiken, wykt af van de instellinge en het voorbeeld Christi, die brood nam. 1.
Hostien,
Ouwels
of
te
Hostien of Ouwels, zijn niet bekwaam de beteekende 2. zaak aan te wyzen want in die kleine schyfjes is niet die vastigheid om het lighaam te onderhouden, of die zoetigheid van smaak, hoedanig men heeft in gebruikelyk brood, door welke zaken de zoetigheid en kragt van Christus genade :
afgebeeld wordt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's