Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 361
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
Van den
859
Heiligen Doop.
wy, dat zo wiens voornemen is in 't eeuwige leven te komen, die moet maar EENS gedoopt worden, met eenen
EENIGEN DOOP, want wy ook
zonder dezelve immermeer
te
herhalen
:
tweemaal konnen geboren worden. h. En dat deze eenige Doop der Bondgenoten altoos Doch dezen doop is niet alleen nut zo genoegzaam is lange het water op ons is, ende dat wy 't water ontfangen maar ook alle den tyd onzes levens. II. Ten aanzien van de verdeediging der leere des Doops niet
:
;
staats ons te zien,
De dolinge der Wederdoperen, die niet voldaan met een eenig doopzel, maar daar en boven veroorHierom delen den doop der kinderen der gelovigen verwerpen wy de dwalinge der Wederdoperen, die niet met een eenig doopzel, dat zy eens ontte vreden zyn fangen hebben, ende daar en boven verdoemen den doop dewelke wy geloven dat der kinderkens der gelovigen men behoort te dopen, ende met het merk-teken des verA.
zijn
:
;
bonds te verzegelen, gelyk de kinderkens in Israƫl besneden wierden, op dezelven beloften die onzen kinderen gedaan zyn. De sterke bewyzen, waar mede wy ons wigtig leerB. stuk bevestigen Ende voorwaar Christus heeft zyn Bloed niet min vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassclien, als hy gedaan heeft om de volwassene: Ende daarom behoren zy het teken te ontfangen ende het Sacrament van het gene dat Christus voor haar gedaan heeft gelyk de Heere in de wet beval haar mede te delen het Sacrament des lydens en stervens Christi, korts na dat zy geboren waren, offerende voor haar een lammeken, het welk was een Sacrament van Jesu Christo. Daar en boven 't gene die die besnydenisse dede aan den Joodschen volke, 't zelve doet den doop aan onze kinderen welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den doop noemt de besnyde:
:
:
nisse Christi,
Vrag. Wie is de instelier van den Doop? Antw. Alleen God, de eenige Wetgever, die behouden en verderven kan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's